Lösgjord ryttare?

P

Phyxian

Det pratas ju ofta om lösgörande övningar för hästen, men hur är det egentligen med lösgörande övningar för oss spända ryttare? :devil:

Jag har äntligen insett att många av mina problem som ryttare gömmer sig i min löjligt spända kropp. Har extrema spänningar hela vägen från nacken ner till höfterna vilket gör det svårt för mig att hitta en avslappnad, 'kännande' sits (att jag är så spänd när jag rider gör i sin tur att jag har svårt att känna av hur hästen rör sig). Dessutom smittar väl spänningar av sig på hästen?

Kiropraktorer och massörer, javisst. Men finns det något mer man kan göra för att få spänningarna att släppa?

Hur gör ni när ni 'jobbar igenom' er egen kropp? Jag tycker att många yogaövningar är både 'lösgörande' och stärkande. Synd bara att yoga inte är lika roligt som att rida.

Och kan det vara så att spänningar är resultatet av svaghet? Vet ju att många är svaga framförallt i ryggen.

Sv: Lösgjord ryttare?

En jättebra frågeställning!

Ridning går ut på samarbete, dvs du ska leda hästen som villigt ska följa dig.

Att komma dithän är en hel historia för sig. Alla har vi olika tillvägagångssätt.

Vad som binder oss alla samman och som inte är grenspecifikt, är just att hästens rörelser alltid är färgade av ryttarens.

Eftersom vi kräver att hästen ska följa oss i minsta rörelse, så är det ju precis, det den gör.

Egen kroppsmedvetenhet är en nödvändighet för att kunna begära att hästen ska göra si eller så.

Har du en stel ländrygg, spänner hästen sig i länden.Etc.

Naturligtvis beror det lite på vilken nivå vi rider på eller vilka rörelser vi begär av hästen, men att själv veta att DU kan sitta på huk om du begär samling av hästen är ett måste!

Kan du huka dig, sitta på hälarna smidigt och jämnt och balanserat?

Om inte kan du inte få hästen att samla sig korrekt.

Om du kan, grattis! Förutsättningen för att din häst ska samla sig korrekt finns.

Styrka är inte alltid bra, svaghet är inte alltid dåligt.

Att göra mindre själv så att hästen får göra mer är ett mål man kan ha, som gör att rdning blir väldigt bekvämt.

Detta kräver dock kunskap omhästens biomekaniska och funktionella system.

Har man ont i ryggen bör man söka hjälp.

Vet man inte hur en rörelse ska utföras och provar att göra den ändå och får problem på grund av detta, så skaffar man en kroppsmedveten tränare.

Medvetenhet! Om sig själv, sina egna rörelser, förutsättningar och begränsningar samt detsamma hos hästen!

En Lösgjord ryttare är oftast mer avspänd mentalt, då hon medvetet kan lägga fokus på alla kroppsdelar, istället för tvärtom, en lösgjord ryttare som är slapp i kroppen och inte hänger med i huvudet.

:rofl: tur ingen kom in på rummet när jag hukandes försökte balanser på hälarna.

:rofl: tur ingen kom in på rummet när jag hukandes försökte balanser på hälarna.

:rofl:

Och inte nog med det, du ska ha hälarna kvar i golvet/på marken (Liten detalj jag glömde)

:angel:

Hur gick det då?

:devil:

:rofl::rofl::rofl: provade det nu, jag kan ju inte ens sitta på huk med hela foten i golvet! :devil:

ska man balansera på hälarna?
Jag kan balansera på hela foten och på tårna men bara hälarna nån sekund, men hälarna vet jag inte hur man ska kunna balansera speciellt bra på:angel::D

ska man balansera på hälarna?
Jag kan balansera på hela foten och på tårna men bara hälarna nån sekund, men hälarna vet jag inte hur man ska kunna balansera speciellt bra på:angel::D

Du ska ha hela foten i golvet, det är jag som har uttryckt mig klumpigt :laugh:

Jaha!:D ja då fattar jag!:D ja men då går bra.
Har suttit nu ett tag och försökt balansera på hälarna och det går bättre!:D:devil:

Jaha!:D ja då fattar jag!:D ja men då går bra.
Har suttit nu ett tag och försökt balansera på hälarna och det går bättre!:D:devil:

Hälarna upp iluften blir fusk, det är som att låta hästen släpa bakbenen efter sig :D

måste bara fråga, hur vet du det? att kunna sitta på huk med foten i golvet har ett samband med hästens samling? menar inget negativt, det är ren och skär nyfikenhet;):D tycker tet låter intressant:D

måste bara fråga, hur vet du det? att kunna sitta på huk med foten i golvet har ett samband med hästens samling? menar inget negativt, det är ren och skär nyfikenhet;):D tycker tet låter intressant:D

Av erfarenhet :)

Tråkigt svar va?

:D

Hur du vinklar ditt bäcken när du gör den övningen är _delvis_vad du kan tänka på när du vill samla hästen baifrån.

Ungefär som:

Gör det så mkt att det inte syns, så gör du rätt. (På hästen alltså)

Jag tror att mental trygghet ger avslappning och till stor del även balans. Benen sjunker ner och spänningar i hela kroppen lättar.

En sak jag upptäckt är att jag slappnar av om jag sjunger medan jag rider. Det beror på att jag inte kan hålla ANDAN. SÅ om du rider och känner dig spänd och orolig - sjung!!!!

Jag brukar göra det när jag rider ut och hästen spänner sig - tur att ingen hör mig för jag sjunger så kråkorna skräms - och hästar brukar omedelbart slappna av av mina falska toner (dvs att jag andas avslappnat).

Eller så blir dom kanske hjärndöda... :devil::p:rofl:

Haha! "O nej, nu börjar hon igen!" och försvinner in i sin egna lilla fantasivärld, fylld med maghögt grönt gräs, snygga tjejer (eller killar) och långt borta från brölande ryttare :p

C_L;
Hur djupt ska man kunna gå ner? "vanligt" på huk, med hälarna i luften, kan jag gå ner väldigt långt, tills rumpan nästan slår i marken (om inte hälarna hade varit i vägen förstås). Har inte testat med hela foten i backen än, ska göra det på jobbet i natt (fördelen emd stor fabrik och nattskift, man kan göra lite vad man vill bland maskinerna utan att någon ser eller hör :p).

Hmm, undrar om jag gjorde rätt? :p Det gick iaf men när man väl satt där på huk var det svårt att hålla kvar samma viktfördelning! :angel: Kanske inte gick ner tillräckligt långt iofs så man "satt" ordentligt..

Jag tycker det där är tokintressant. Egentligen tycker jag att jag är rätt avslappnad, eller åtminstone tycker jag att hästen speglar mig som rätt så lösgjord eftersom den "rör sig mycket" och är hyfsat mentalt avslappnad nuförtiden, försöker liksom spänna rätt ställen för att stabilisera (mage, stundvis rygg om jag har något syfte med det) men vara avslappnad i övriga kroppen. Blir ju lättare också ju mer lösgjord hästen är, taktmässigt och mjukt scheungigt steg!

Däremot är inte sitsen BRA, har mycket att jobba på! :p Just nu skulderblad/axlar/nacke medans underkroppen är helt ok, förut har det varit tvärtom... Är det ett bra tecken? Eller kanske tecken på att man påverkats av hästen för mycket?

Finns ju avslappningsövningar man kan göra till häst. Spänna bak låren, lyfta ut båda ben ut från sadeln, lyfta knäna, cirklar med armarna/axlarna osv. Det funkar tyvärr inte på min viktkänsliga häst om inte någon leder.

jäklar, det var svårare än jag trodde det skulle vara :o

allmänt kl
jag har ett ganska jobbigt problem, och det är att jag spänner mig så mycket så att det gör ont i min vänstersida (arm, skulderblad). Det är inte vid varje ridpass jag känner så, men ofta när jag rider på banan. Min ponny är svagast i just vänster sida, det har väl en koppling gissar jag på. Men tänker jag verkligen på att jag inte ska sitta och spänna mig, så brukar det gå bra.

Så jag skulle behöva bli mer lösgjord, speciellt i nacke och skulderblad. Vad sjutton kan man göra själv för att bli det? :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?