Lösgjord ryttare?

Sv: Lösgjord ryttare?

delvis knapplån;)

Jag kan sitta så utan problem:D det känns ju bra kanske man har en bra start:)

Det med skulderbladet som du pratar om har jag med fast i höger sida då. Dock är min häst starkast i höger.:)

Skulle också gärna se om någon har några tips mot detta;)

Rulla med axlarna både bakåt och framåt, sträck armarna rakt bakåt och tänj, sedan rakt framåt och tänj. Låt armarna hänga rakt ner och tänk att de dras riktigt långt ner mot marken så sänker ni axlarna och spänningen lättar. Detta kan göras både före ridpasset och på hästryggen.

Intressant tråd! Var till en osteopat i våras som själv hållt på med hästar. Han menade att hur kan vi som ryttare begära att hästen ska jobba korrekt när vi ryttare kanske både är sned och har massa spänningar i kroppen. Mig rättade han till i Si-leden.. känner att jag sitter jämnare på sittbenen nu, dock svårt att säga om det blivit någon skillnad på hästen. Jobbar själv med att stärka rygg och axlar för att kunna motverka just spänningar även stretching. Brukar även gå med hästen innan ridpass för att få lite värme själv

Intressant tråd! Var till en osteopat i våras som själv hållt på med hästar. Han menade att hur kan vi som ryttare begära att hästen ska jobba korrekt när vi ryttare kanske både är sned och har massa spänningar i kroppen. Mig rättade han till i Si-leden.. känner att jag sitter jämnare på sittbenen nu, dock svårt att säga om det blivit någon skillnad på hästen. Jobbar själv med att stärka rygg och axlar för att kunna motverka just spänningar även stretching. Brukar även gå med hästen innan ridpass för att få lite värme själv

Det där funkar ju åt båda håll... När jag *vet* att min häst går orakriktat och skevt för att han är mör eller nån låsning kommit tillbaka, då kan jag känna hur jag plötsligt känner mig sned efter ridturen! :p
Rätta till både häst och ryttare borde vara det bästa.

Rulla med axlarna både bakåt och framåt, sträck armarna rakt bakåt och tänj, sedan rakt framåt och tänj. Låt armarna hänga rakt ner och tänk att de dras riktigt långt ner mot marken så sänker ni axlarna och spänningen lättar. Detta kan göras både före ridpasset och på hästryggen.

Jag kunde inte ha sagt det bätter själv.

Och som Saint säger, ANDNINGEN, glöm inte att andas. Djupandning - in genom näsan - o ut genom näsa o mun. SÅNG är en väldigt avslappande övning och där får man ju heller inte glömma att andas... för då låter det underligt... :rofl:

Ta mig till havet, samt Mälarö kyrka är låtar man kan "drilla" hur länge som helst, för att få en mjuk känsla.

*Hum hum hum hum hum hum...*

Har varit ute på ett skrittpass redan och ska ut igen lite senare i kväll. Utan *hum hum* kommer jag sitta i en grantopp just nu... Med ung 24-åring laddad till max... *harkel*

Börja gymma och träna på andra sätt än ridningen.
Min häst har bivit oerhört mycket rakare sen jag började springa, styrketräna och stretcha ordentligt.
Är helt otroligt hur mycket mjukare och jämnare jag känner mig och då har det smittat av sig på hästen som blir jämnare och jämnare hon också.

läs böcker om centrerad ridning, de handlar ju mkt om att duska vara avslapnad och på så vis hjälpa hästen till en bra form.
Läs ett med häste och centrerad ridning av Sally swift. Bra böcker fkatiskt, har blivit lite inspirerad va vissa grejer och tagit till mej dom. Jag har väldigt lätt för att spänna låren när jag ska sitta ner i traven och då skumpar man ju bara ännu mer :mad:

Förlåt trådkap, men jag har en fot som efter operation flexar 5 grader mindre än den andra. Alltså kan jag inte få till den övning du beskrev. Ska jag sluta rida nu?

Har börjat värma och mjuka upp innan ridning, och jag tycker det är stor skillnad om jag är mjuk i stuss, baksida lår o midja. Uppåt har jag nog rätt bra smidighet.

Senast ändrad:

Förlåt trådkap, men jag har en fot som efter operation flexar 5 grader mindre än den andra. Alltså kan jag inte få till den övning du beskrev. Ska jag sluta rida nu?

Har börjat värma och mjuka upp innan ridning, och jag tycker det är stor skillnad om jag är mjuk i stuss, baksida lår o midja. Uppåt har jag nog rätt bra smidighet.

*Skrattar*

Japp, tyvärr, domen är sådan.

_Nejdå_ Såklart finns det övningar för alla individuella problem eller målsättningar, så även för föter som inte funkar som de ska.

Övningen ska ses som en ledtråd till att man inte ska begära av hästen vad man själv inte kan utföra, men i en funktionell problematiksbild tittar man alltid på andra vägar, såklart.

Viktigt hade jag nog tyckt är att du balanserar dig genom att använda den andra foten lika lite under ett tag och bara, endast gör övningar som är symmetriska i sitt mönster, där kan du hitta den röda tråden till din egen personliga balans!

:)

till Mahogny; skryt lagom va!:cool:

^^ Det kanske bara var tur.. vem vet:eek:

Klart det bara var tur, vad skulle det annars vara?:devil:

Hehe! Det betyder att om det är huksittning med hela foten i backen som gör att man kan rida hästen i samling - betyder det att HELA THAILANDS BEFOLKNING kan rida! Jag bodde i Thailand när jag var 16-17 år och blev så inspirerad av hur de alltid satt på huk sådär när dom gjorde grejer. Dom håller ju till oftare nere på marken än vi nordbor gör. Så jag började öva på att sitta så istället för på det "svenska" sättet. Idag sitter jag ALLTID så när jag sitter på huk (13 år senare). I början så stretchade det BRA i kroppen, men nu känns det normalt att sitta så. Man lixom vilar rumpan och lår på vaderna.. om man lutar sig fram lite, men får ju spänna lite mer framsida skenben om man ska sitta mer upprätt.

Hur är det tänkt att man ska ha armarna för att det ska gälla för ridning? Mellan benen framför sig, eller utanför?

Jag cyklar 7 km till stallet innan jag rider, det är väl ok uppvärmning?
Jag cyklar ca 1,5 mil nästan varje dag och tränar hemma (typ sit ups, armhävningar m.m.) på kvällarna. Sedan går jag ju en del med hästarna, vi simmar på sommaren och klättrar mkt året om. Så träning tycker jag nog att jag får (har inte tid att gå på gym m.m.:cry: ).

Detta låter jätte stört tycker jag och det irriterar mig något enormt, Jag får INTE stretcha:cry: Har vair hos läkare med inflamation i axel, rygg och dåliga knän och jag får inte stretcha efter som jag är över rörlig. Jag tycker det vore toppen att stetcha ut musklerna ordentligt. Har väldiga spänningar i axlar som både ger migrän och ibland spänd sits (oftast går det bra). Men läkarna säger bara ät alvedon om du får ont i huvudet och stretcha inte så växer det bort.:devil:

Men fortsätt gillar att läsa flera övningar som gäller allting.

Kordinations övning som de flesta jag känner tycker är svår: (tycker jag med :angel: ) :
Ta en Penna i varje hand och Rita en triangel med vänster samtidigt som du ritar en cirkel med höger. kom ihåg fuska inte :grin:

hehe jag tycker det är jätte svårt har bara fixat det någon enstaka gång, men man får bättre kordination och det behöver ju ryttare:D

Har testat det där med sång. Vilket resulterade i att kusen tyckte jag var ofokuserad och körde sitt eget rejs! :rofl: axelrullning resulterar i ökat tempo pga tyngdpunkt som flyttar sig..
Hur gör man när kusarna inte är med på ryttarträningen? Byter till käpphäst? :p

Fel sång? Heavy metal och hårdrock brukar inte passa... Jag tävlade handikappdressyr en gång till "maniac" eller vad den heter ur filmen "flashdance" och jag kan säga... det gick fort... Men vi kom femma! av 17 deltagare. :banana:

*Skrattar*

Japp, tyvärr, domen är sådan.

_Nejdå_ Såklart finns det övningar för alla individuella problem eller målsättningar, så även för föter som inte funkar som de ska.

Övningen ska ses som en ledtråd till att man inte ska begära av hästen vad man själv inte kan utföra, men i en funktionell problematiksbild tittar man alltid på andra vägar, såklart.

Viktigt hade jag nog tyckt är att du balanserar dig genom att använda den andra foten lika lite under ett tag och bara, endast gör övningar som är symmetriska i sitt mönster, där kan du hitta den röda tråden till din egen personliga balans!

:)

Ja, bra tänkt! Ska testa, och ta upp det med tränaren. Har man ett handikapp, så måste man ju hitta vägar att komma runt ändå. Det är ju inte så farligt ändå, hörde Kajsa Bergkvist prata om att hon måste lära sig gå igen efter en skada hon hade...
Provade idag att ha en mental bild av mig själv som balanserad o liksidig, och tror du inte att hästen gick bättre, sköt inte upp vänster sida som hon brukar, hrmm.
Natti natti

altså, varierad träning för ryttaren lär ju vara bra, likaså yoga... även omd et inte är det roligaste (jag vart tvingad till det under ett halvår) så hjälpte det jättemycket, och jag hittade vissa örvningar som blev favoriter med tiden!

:rofl::rofl::rofl: provade det nu, jag kan ju inte ens sitta på huk med hela foten i golvet! :devil:

haha, jag kunde det med lite jäklar anama. det gäller bara att hitta balansen, och våga luta sig bakåt så att man kan hitta den.:rofl:

Fel sång? Heavy metal och hårdrock brukar inte passa... Jag tävlade handikappdressyr en gång till "maniac" eller vad den heter ur filmen "flashdance" och jag kan säga... det gick fort... Men vi kom femma! av 17 deltagare. :banana:

Haha det kanske vara bra med något som väckte upp då? :D

Nej alltså, visst gillar jag hårdrock/metal, men även om jag skulle sitta och nynna på en sån låt skull det inte låta "hårt", och oftast blir det snarare lugnare låtar.
Kusen vill helt enkelt ha full fokus på det vi gör skulle jag tro, blir osäker om han inte får några kommandon och trygg om det händer något hela tiden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?