Lösgjord? Gå i form??

R

russet

Hur vet man när egentligen en häst är lösgjord?
Och hur vet man om hästen går i form, när man sitter på hästryggen?

Vet ni några lösgjörade övningar?
Hur gör man en korrekt öppna, skänkelvikning och bakdelsvändning :confused: //Helen

Sv: Lösgjord? Gå i form??

När hästen är lösgjord känenr du att hästen är mjuk i sidorna, stadig på bettet och avslappnad. Lösgörande övningar kan till exempel vara serpentiner, åttor, volter och annat som går på böjt spår. Serpentiner är jätte bra övning, men då gäller det att verkligen rida genom serpentinerna så hästen jobbar igenom sina sidor, inte bara svänga.
När hästen går på tyglen rundar den ryggen och söker huvudet neråt och arbetar med bakbenen under sig.

Okej :) Men hur känner man att den går i form när man rider, sitter PÅ hästen?? :P

Okej :) Men hur känner man att den går i form när man rider, sitter PÅ hästen?? :P

När hästen är mjuk att rida, gör det du ber om direkt när du ber om det, du kan placera hästens nos där du vill ha den, ändra tempo och samlingsgrad när du vill (begränsat av er utbildningsståndpunkt såklart).

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka