Lösgående hundar

proxygirl555

Trådstartare
Får man ha hundar som går lösa på gården? den är ej inhägnad och det ligger andra gårdar bredvid.
Jag tar alltid med mig min hund till stallet o har henne lös där, men så flyttade det in några nya människor till stallet som menade på att jag bryter emot en lag när jag har henne lös där. Jag har stått i detta stallet i 3 år o alltid haft henne lös. Så jag blev lite fundersam kring detta.

Sv: Lösgående hundar

Så länge hunden stannar på tomten och du har kontroll på den. Den får inte jaga eller störa grannarna, så klart.

Mina går lösa på tomten större delen av dygnets ljusa timmar.

/Migo

Vad har de fått det ifrån?

Jag har alltid hunden lös på gården och på markerna och trädgården är bara delvis inhägnad :)

Hon går ingenstans utanför gränsen om inte jag är med.

Jag har också hört att man ska ha alla kopplade, även på gården man bor på.
Men jag har alla mina lösa hemma på gården..:)

Borde väl bero på vem som äger marken? Kommunal mark kan ju vara lite spec tex.

I lagen finns två definitioner det ena är lös hund den andra är okopplad och enligt juridiken är det stor skillnad.
En lös hund är lös och springer mer eller mindre fritt, vilket i princip för det mesta är förbjudet. Men okopplad betyder att ägaren/föraren har full koll på hunden och vad den gör utan att den sitter fast i ett koppel.

Så om hunden stannar på gården och inte går någon annanstans bör den inte räknas lös utan som okopplad.

Nja, tydligen så kan kommuner besluta om absolut koppeltvång (kanske inte heter just så). Frågade en hundägande jurist om saken nyligen, så i vissa fall måste man faktiskt ha koppel.

Nja, tydligen så kan kommuner besluta om absolut koppeltvång (kanske inte heter just så). Frågade en hundägande jurist om saken nyligen, så i vissa fall måste man faktiskt ha koppel.

Det är lätt att kolla upp på respektive kommuns hemsida, Lokala Ordningsstadgan.
De flesta har koppeltvång för alla löstikar, om de inte befinner sig i inhägnat område.
Många kommuner har koppeltvång i stadsplanerat område, dock inte alla.

Jag har också hört att man ska ha alla kopplade, även på gården man bor på.
Men jag har alla mina lösa hemma på gården..:)

Nu är jag inte helt säker, men är det inte olagligt att ha hunden i lina? I så fall bör det ju även gälla om den sitter kopplad på gården..?

Det är riktigt. Man får inte lämna hunden uppbunden utan uppsikt. Den lagen kom för några år sedan.

Har med min hund alltid lös på gården/stallet.

Jag har hört att man inte får hunden okopplad, men om man har det ska man ha den under uppsikt och den får inte springa iväg och "skrämma" eller något sånt mot folk.
Våran granne hade en sån, hunden flög på mig och nästan alla andra grannar var galna på dem, slutade med att vi fick säga till dem att antingen skaffa staket eller ha den kopplad ELLER helt enkelt träna hunden att lyssna. -_-

Får man ha hundar som går lösa på gården? den är ej inhägnad och det ligger andra gårdar bredvid.
Jag tar alltid med mig min hund till stallet o har henne lös där, men så flyttade det in några nya människor till stallet som menade på att jag bryter emot en lag när jag har henne lös där. Jag har stått i detta stallet i 3 år o alltid haft henne lös. Så jag blev lite fundersam kring detta.

Oavsätt lagen tycker jag att man ska ha sina hundar kopplade eller ha en inhängnad på sin gård om man nu har det eller på tomten !! Om man inte är ute själv förstås. För man kan aldrig vara 100% säker anser jag!!!!

Min hund stannar alltid kvar på gården. Det är hagar runt hela gården förutom där vägen går upp till gården. Denne hunden följer alltid med mig när jag går runt i stallet, hon jagar aldrig hästar. det är inget problem med detta. Jag blev abra så snopen eftersom jag har stått där i 3 år o har henne alltid lös och jag får ha det för stallägarn men dessa nya personerna gick på ang att jag bryter emot en lagt. . De har själv hundar och dessa sitter kvar i bilen medans de är i stallet. och detta kan vara i flera timmar. men det är en annan diskussion. Jag hade förstått det mer om de hade vart rädda för andra hundar men dessa personerna är inte det. Detta problemet kom upp bara för att det hände en sak personligen mellan oss.

Det känns så dumt att behöva koppla henne pga detta eftersom hon älskar att vara i stallet och springa lös där :crazy:

Vi har vår hund lös på gården när vi är ute, aldrig annars. Så länge grannar o. dyl. inte tycker att det är några problem att bli hälsade på när de går förbi och hunden i fråga inte är aggressiv / skrämmer folk så är det inga problem. MEN skulle någon bli rädd för hunden eller dyl. så skulle vi behöva ändra våra rutiner och hitta en annan lösning. Uppenbarligen har ni problem med det nya folket i ert stall. Kanske kan ni prata med dem och komma fram till en lösning? Eller enbart ha hunden lös när dessa inte är i stallet? Kanske ha hunden i en box under tiden ni är i stallet för att sedan låta den följa med på ridturerna?

KL

Om den stannar på gården utan att bry sig om förbipasserande ser jag inget problem med det.

Har en sådan granne, jag kan rida förbi / gå förbi med mina hundar och den ligger på gräset på deras tomt och tittar knappt=Ok för mig.

Men har vart med om måååånga som har sin hund lös på sin gård och den ändå kommer ut på vägen och flyger på=Inte ok nånstans.

Och då finns även dilemmat med gårdar där en väg går igenom gården.
Där jag bodde innan gick lilla asfaltsvägen genom en gård, bostad på ena sidan, lada på andra. Aggressiv border collie som gick lös och attackerade alla som gick igenom med sina hundar, det kan ju inte heller vara ok att ha en hund lös.

Jag bryr mig alltså inte så länge hunden inte kommer fram till oss överhuvudtaget.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 089
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka