Lösdrigt?

I

ia_74

Vet inte om denna tråd hamnar rätt men annars får den väl flyttas...;)

Joo det är så att vi först tänkt bygga eget stall på gården till sommaren, just denna vinter lånar vi ett stalll som ligger nästgårds.
Men nu har jag lite funderingar på redan NU till nästa vinter, på att ha hästarna på lösdrift.Märker ju redan nu att dom gärna är ute dygnet runt ungefär bara dom har ett torrt ställe att sova på under natten.

Vi har möjligheter att öka ut hagen REJÄLT här hemma vid, idag är den STOR, kuperad och det finns skogspartier där dom kan gömma sig om dom vill.

Men hur skall man bygga vid lösdrift, är två varmblod, måste ha varsin matplats vid krafftfodringen, vana att tex bara ha täcke vid hällregn,hällregn/blåst eller vid typ 20 minusgrader,

Enda kruxet kan va att den ena kan bli OTROLIGT stressad vid hård blåst, men tanken är att om det skulle börja blåsa rejält å man ser hon stressar upp sig så kanske man skulle kunna stänga till lösdriften.
Hade tänkt ha som tvåboxar ihop och varsin öppning med antingen så man kan slänga på en dörr eller kanske bara sätta upp ett rep i öppningen så dom inte kommer ut om d behövs, vindskydd finns idag bara i hagen.

Kan man göra så här med hästar som inte gått på lösdrift eller är det elakt gjort och hur skall man bygga om nån har tips...:bow:
 
Sv: Lösdrigt?

Antingen kan du ha ena långsidan helt öppen, men som du skriver att den ena hästen kan bli väldigt stressad så skulle jag föreslå att du hade två öppningar, breda som en stalldörr & diagonalt med varandra. Det tycker jag ger bra skydd :)
Lägg skyddet gärna ganska nära ett skogsparti så har vindskyddet lite vindskydd.

Lycka till!
 
Sv: Lösdrigt?

Hästar blir sällan stressade vid hård blåst om de går ute dygnet runt, året om. De är gjorda att hantera väderföränringar. I en hage går de med sin flock, sin trygghet. Att de blir oroliga med oss människor under dåligt väder är inte konstigt alls, och inte heller om de går i hagen endast under dagarna. En häst som spendearr några timmar i hagen varje dag har ingen möjlighetatt skapa ett riktigt flockbeteende och därav inte heller samma trygghet som de har i en riktig flock.

Det enda du behöver i själva lösdriften är en ligghall. Och denna ska inte vara som ett varmstall med isolering och fönster. Tvärt om. Jag anser att det bör vara fyra väggar, men mycket stora öppningar (minst 2 st). Glipor mellan plankorna ger möjlighet för luften att ta sig igenom. Mindre luftmotstånd = mindre turbulens och det förhindrar därmed att snö yr in i ligghallen. Vi har enorma öppningar och ändå är det alltid helt torrt i ligghallarna, just därför.

Att tänka på är att inte ha mat och vatten för nära varandra, och inte heller för nära ligghallen.

Sen finns ett krav i Sverige att det måste finnas möjlighet att stall upp hästar som går på lösdrift, om de skulle skada sig eller bli sjuka. Detta kan man göra genom att ha en lösning som gör det möjligt att dela av till boxar i ligghallen, eller att ha tillgång till ett litet stall med ett par boxar, på gården eller i närheten.
 
Sv: Lösdrigt?

Lägger till. Ligghallens golv behöver varken gjutas eller göras något annat med. Vi har byggt vårat direkt på marken och det fungerar utmärkt. Kisset filtreras och rinner ut i marken och halmen hålls torr och fin. Lätt att hålla efter - bara att mocka ut och slänga på gödseltacken. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
14 046
Senast: pews1972
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 670
Senast: Cicci
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp