Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

B

Bekymrad

Vad gör man på en söndag när det inte går att nå djurskyddsinspektören???

Unghästarna som det gäller, har "fri tillgång" (ibland är det helt tomt, men en gårdskarl kör ut en storbal då och då) till hö. Vi vet inte hur länge sen maten tog slut, men vi vet att hästarna stått och väntat på hö i drygt två dygn.

Under årens lopp har vi varit bekymrade över att de får vatten så sällan. Detta gäller både sommar och vintertid. De står ofta och sparkar på det tomma karet. Under en tid hade en privathästägare sina hästar i hagen och då kändes det tryggare att det var någon som hade lite koll på hagen men hon flyttade sina hästar därifrån.

Personalen vet om att höet är slut, men har inte gjort något åt situationen.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Hur länge klarar hästarna sig utan mat innan mage- och tarmsystem brakar ihop? Nu har de varit utan mat i tre dygn!!!!
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Detta är ju ren svält och klart djurplågeri.. Om en djurskyddsinspektör inte går att nå skulle jag inte tveka en sekund att ringa polisen, något måste ju göras omedelbart för dessa stackars hästars skull.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Idag är det "vanlig"dag igen, så då går det att nå djurskyddet. Ring snarast möjligt.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Efter som du verkar kunna hålla koll på hur de här hästarna har det så börja föra dagbok.
Skriv in hur många hästar och hur mycket mat får och hur ofta. Detta kan vara till hjälp för djurskyddsinspektören.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det finns en historia bakom det hela som gör att jag är orolig både för min familj och mina hästars skull. Vi har råkat ut för saker som jag inte vill lämna ut här. Annars hade jag ringt polisen i lördags redan.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Man får vara anonym. Du ska inte behöva komma i kläm för att någon annan inte sköter sina djur. Har själv varit anonym vid sjur som inte sköts som dom ska.. Om det är grannar som inte sköter sig, så är det dom som ska straffas och inte du som gör rätt. Vet att det kan bli ett himla liv, men för djurens skull och du har lagen på din sida.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

mul skrev:
Man får vara anonym. Du ska inte behöva komma i kläm för att någon annan inte sköter sina djur. Har själv varit anonym vid sjur som inte sköts som dom ska.. Om det är grannar som inte sköter sig, så är det dom som ska straffas och inte du som gör rätt. Vet att det kan bli ett himla liv, men för djurens skull och du har lagen på din sida.

Jag vet, med det är bara vårt hus som ligger vid denna hage, så det är tveklöst vem som har anmält om vi gör det. Min sambo mötte nyss (1 timme sen) en ur personalen (som inte bor på gården) och påtalade att de varit utan mat i flera dagar, så nu ska vi se vad som händer.

Mängder med inackorderingar har lämnat gården, men det är ingen som vågar säga något.

Jag har legat sömnlös i två dygn nu. I går kväll pratade vi om att slänga ut några av våra egna höbalar, men insåg att vi skulle bli polisanmälda om det kom fram.

Möjligen har de slut på hö. Vet inte hur det ser ut i de hagarna som ligger uppe vid gården (ett 50-tal hästar).

Föra dagbok tjänar nog inte mycket till, då vi är helt säkra på att personalen och ägarna kommer att hålla varandra om ryggen.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Nog sjutton har de slut på hö. Bedrövligt att låta detta ske när man har ett 50-60-tal hästar!!!! :mad: :mad:

Nu kom traktorn ut med en liten tuss löshö nästan 2 timmar efter att min sambo informerat en i personalen om det akuta läget. Det är första gången de inte har kört ut storbal under alla de år hästarna gått ute dygnet runt, året runt utanför vårt hus. Det är en liten öppen hage så vi har full insyn.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

PM:a var hästarna står så kan jag fara dit och råka ta en promenad förbi... Så kan jag polisanmäla :devil:
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

skuggi skrev:
PM:a var hästarna står så kan jag fara dit och råka ta en promenad förbi... Så kan jag polisanmäla :devil:

Eftersom jag inte vill bli beskylld för att smutskasta någon kommer jag inte lämna ut var de befinner sig i landet. Det är även därför jag skaffat en nytt användarnamn så att det inte skall gå att härleda vilket ställe det avser. Just nu är jag så less över deras dåliga hästhållning (avel på eksemhästar, ingen skötsel av eksemhästar, törstiga hästar utan vatten, plus mängder av historier som ridskoleelever och inackorderingar berättat om etc) att jag bara vill bort härifrån. Jag klarar inte av att se detta längre.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Om det finns mängder av ridskoleelever och andra som berättar saker..hur ska då en anonym anmälan kunna utpeka dig?

Ett snack med kommunens djurhälsa är på sin plats anser jag...och om det skulle komma represalier till följd av detta är det en polisanmälan som ska föreligga.

Som jag uppfattar det så har ni försökt prata med ägarna?...eller?

Nu handlar det inte om smutskastning eller skitprat utan om hästar som riskerar fara illa. Jag skulle inte ha tigit (har aldrig gjort det tidigare heller...).
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Piraja skrev:
Om det finns mängder av ridskoleelever och andra som berättar saker..hur ska då en anonym anmälan kunna utpeka dig?

Ett snack med kommunens djurhälsa är på sin plats anser jag...och om det skulle komma represalier till följd av detta är det en polisanmälan som ska föreligga.

Som jag uppfattar det så har ni försökt prata med ägarna?...eller?

Nu handlar det inte om smutskastning eller skitprat utan om hästar som riskerar fara illa. Jag skulle inte ha tigit (har aldrig gjort det tidigare heller...).


Ridskoleelever och inackorderingar som inte finns kvar av naturliga själ. Inga jag känner utan som har kommit fram och berättat när jag mött dem utanför gården.

Just dessa hästar inlägget handlar om, är de som går en bit från den aktuella gården och utanför mitt hus, därför är det ganska naturligt att det är vi som har den fulla kollen på vad som sker där.

Nej, vi har inte pratat med ägarna p g a den infekterade relation vi har. Vad ska vi säga, att hästar inte kan gå utan mat i tre dygn? Har de inte förstått det hittills, lär de inte bry sig då vi påtalar det heller.

Jag skulle nog också hävdat att "jag skulle ha anmält" om jag läst detta inlägg, men inte med bakgrund av vad vi har fått utstå under lång tid, så läget är ganska komplicerat. Mina hästar har redan blivit utsatta för attentat och jag är helt säker på att en hämndaktion är att vänta om vi anmäler dem. Vi mår förbaskat illa av det här. Vis av erfarenhet vet jag tyvärr att det kommer vara väldigt svårt att bevisa något då ord står mot ord.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Jaha, så du ska bara göra som alla andra?
Om de nu har elever osv så borde den ju kunna vara vem som helst som anmält.
Om du nu tycker att det är så gräsligt, anmäl! Eller låt någon annan göra det!
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Kan du inte bara säga att de är utan mat NU, och så är det det som ägarna får höra, alltså vem som helst kan ha gått förbi och tyckt hästarna ser hungriga ut. Ser de då att det finns ett hus i närheten så kan de ju fråga om ni sett nåt.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Du behöver kanske inte anmäla just de specifika hästarna, anmäl att allmän dålig hästhållning föreligger, när inspektören sedan kommer ut lär han/hon väl kolla alla hästar på gården, även de som står nära dig?
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

gör en anonym anmälan. tycker hästarna är värda det. visst ja vet hur mkt osämja och skit man kan få för det, har själv anmält och dom har fått reda på att det var jag. men snälla. be någon vän till dig anmäla eller nått då?. djuren måste ju ha mat:cry:
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Bekymrad skrev:
Eftersom jag inte vill bli beskylld för att smutskasta någon kommer jag inte lämna ut var de befinner sig i landet. Det är även därför jag skaffat en nytt användarnamn så att det inte skall gå att härleda vilket ställe det avser. Just nu är jag så less över deras dåliga hästhållning (avel på eksemhästar, ingen skötsel av eksemhästar, törstiga hästar utan vatten, plus mängder av historier som ridskoleelever och inackorderingar berättat om etc) att jag bara vill bort härifrån. Jag klarar inte av att se detta längre.

Men ursäkta,om du är så less på att se detta så får du antingen ta tjuren vid hornen och ringa själv,alternativt be ngn annan ta en promenad bort förbi och kolla och ringa sen.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

förstår inte varför du lägger ut frågan om du ändå inte anmäler själv eller låter någon annan anmäla...du får olika svar och alternativ men vill inte lämna ut eller göra något....om du känner ett personligt hot ska du ta kontakt med polisen och tala om vad som händer och sker..du säger också att det står ord mot ord men du kanske kan ta lite bilder på hur det ser ut så har du ju bildbevis.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Hur kan du sova gott om natten när du inte gör något åt hästarnas situation?
Hästarnas ägare måste inte få veta att du gjort en anmälan, djurskyddsmyndigheten kan lägga upp det hela som en "slumpvis" kontroll. Ta ett snack med polisen, de kan säkert hjälpa dej och berätta hur du ska gå tillväga utan att behöva röja dej sjä'lv som anmälare.

Immer
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
11
· Visningar
1 231
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 066
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 271
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp