Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väcker liv i denna tråd, Jag skulle gärna vilja veta:
Ni som har fri tillgång - Hur ofta fyller ni på med grovfoder?
Vad har ni för lösning för grovfodret?
Tanken när jag gjorde min lösdrift var att jag skulle slippa fylla på med mat varje dag (2 hästar). Jag har en höhäck - en fd vedhäck som jag har finare galler runtomkring & som är öppen på ovansidan - den står under tak på utsidan av lösdriften. Problemet är att den är mindre än jag trodde och jag får fylla på varje dag - jag fodrar med torrt hö i storbal - ca 200kg (rektangulär) som jag för tillfället förvarar i stallet. Jag har även ställt en lastpall med två pallkragar ute i hagen som jag fyller på - men även den tar slut efter en dag. Det blir en hel del Spill omkring.
Jag funderar på en lösning där jag kan ställa ut 1-2 höbalar - men undrar samtidigt om höet blir dåligt. höet faller gärna isär så snart man börjar ta loss "kakor". så det är svårt att "transportera" - Jag Gillar ju även tanken med att ha flera "foderplatser" så att det inte blir så upptrampat och så att hästarna rör lite på sig. Jag har ingen traktor eller fyrhjuling. Bonden som jag köper hö av kommer med sin traktor och kan ta med sig två balar i taget. Hur skulle ni ha löst det? Idealiskt är om jag bara skulle behöva fylla på på helgerna - med tanke på tid och dagsljus. Ska man försöka bygga någon "stor låda" som man kan lägga höbalen/arna i & ev ha på ett finmaskigt nät för att minska spillet?
Bara undrar hur det ser ut i era lösdrifter med grovfoder?
Hur många dom är i lösdriften?
Blandad flock?
Fri tillgång till grovfoder?
Hur många mat platser har ni?
Hur stor är hagen?
Sv: Lösdrifts fråga ang mat
Tack för alla svar..
Vi har 12 hästar i lösdriften och två matplaster vilket jag efter min häst åkt på en rejäl spark, funderat ikring om det kanske är för lite och om dom kanske står för nära varandra höbalarna.
7 hästar på 5 hektar med 2 foderställen.
4 stora hästar och 2 C-ponnyer och 1 shettis 6 ston och 1 valack.
Vi skall bygga nya foderstationer nu med tak över fodret så kan det regna/snöa utan att fodret berörs.
Jag upplever att de är mindre skador vid fasta foderplatser än när man kommer ut och ska ge hö i givor.
Hästarna är oftast hungriga gå och man kan ju bara slänga ut en hög åt gången vilket blir att första högen hö skall alla bråka om.
Mkt oroligt i de flesta hagar jag sett detta i när man ger givor.
Medans när de har fritillgång får alla äta någongång.. sällan de är bråk hästarna placerar sig efter rangordningen. och det finns 8 platser då varje station har 4 sidor så ingen behöver stå nära någon.
Ja jag står ju inhyrd och de kommer och går alltid hästar inom flocken= aldrig riktigt lugn. Folk flyttar osv sånt man får räkna med när man står inhyrd.Tror det beror mycket på hästarna med, och om man lägger på samma ställe?
Jag har ju i många år gett portioner, och till "kroniskt hungriga" hästar. Aldrig bråk. De vet att de får mat i tur och ordning, ranghögst först och sen neråt. Så de lägre i rang går och väntar på "sin plats", trygga i att det kommer mat till dem med. Även matrabiata hästar har tagit det lugnt, de är så säkra på att de kommer att få mat.
Är ju enkelt när man är själv att göra lika, värre om man står inack kollektivt etc såklart.