Sv: Lösdrift.
Islandshästar är mycket tåliga hästar, fryser aldrig med deras vinterpäls!
Det där är ett rent påhitt. Visst kan islänningar oxå frysa om omständigheterna är "rätt".
Resten till trådskaparen:
Jag har en lösdrift som är mindre än det du har möjlighet att ha, och det fungerar finfint för mina tre islänningar. MEN det är hård belastning på marken, vi har fått lägga ut 20ton fräsmassor och 40ton grus i den halva av hagen där ligghallen, foderplats o vatten finns. Det hade inte gått annars... Och det är ett evigt mockande av hagen. Vi har oxå en sommarhage på två hektar där de går den del av året då ligghall inte är ett krav. Vår ligghall är 20kvm, grusbotten, två öppningar och ej isolerade väggar. Jag har även ett riktigt stall med sadelkammare och stallgång. Att pyssla o göra iordning hästarna i ligghallen vet jag inte om jag hade pallat.
Du har fått bra svar, så ang ligghall, hästsällskap o sånt behöver jag kanske inte skriva. Men tänkte ta upp lite annat smått o gott.
Jobbet... Först måste man slita o kämpa med att få hem hö. Sen skall man vara hemma så man kan fodra de gånger om dagen som de skall ha(eller se till att nån annan fixar det, inte lätt att åka bort dvs)... och sen får man mocka upp skiten som blir -och det allra värsta köra den hemifrån igen. Inkomster o utgifter lixom
Jag har haft många många vredesutbrott på välta skottkärror, fått släpa ute i mörkret i skogshage (rötter, stenar o lera). Jag har haft mycket huvudbry ang gödselhanteringen eftersom miljö o hälsa inte godkände vår förvaring. Så det är oxå viktigt att tänka på -
hur skall du förvara/ta hand om gödseln? Det blir ganska
ensamt att ha hästen hemma om man är själv, jag var påväg att sälja hästarna första året jag bodde här- det var sååå ensamt! Det tål oxå att tänkas på, jag skaffade medryttare o sambon började rida så det löste sig för min del. Det är oxå ganska dumt o va utan paddock, iaf för min del som har två hästar under utbildning och en dessutom är mkt passtaktig o kräver voltarbete. Och det sista...
Ekonomin. Det blir få stora utgifter istället för små regelbundna. Bygga ligghall får man räkna på en 20papp, och så grus, kanske betongplatta, stängselmaterial etc. O hämta hem hö o strö inför vintern blir oxå en stor utgift.
Men det är inte bara pest o pina som jag får det att låta! Det är så härligt o så värt att ha hästarna utanför fönstret när man kommer upp på morgonen. Man kan gå ut o mysa med dom närsomhelst och man får ta del av deras sociala liv, lär sig när de sover, var de helst vilar o sånt. Man får se sina hästar på ett helt annat sätt än när man har dom inackorderade. Jag älskar att ha mina hästar hemma (men en paddock hade jag inte tackat nej till
)
Lycka till med dina planer!