Lösdrift.

T

Tiiiiilda

Har planerat på att skaffa häst, då vi bor på landet. Vi har en liten hage (100x100meter) och eventuellt tillgång till en större. Jag hade tänkt att köpa en islänning för lite "mysridning" i skogen några dagar i veckan. Är inte så haj på det här med lösdrift, men det skulle ju vara riktigt bra om man kunde ha hästen ute på vintern också, just eftersom hagen ligger så himla nära huset. Skulle det funka att ha en häst ute hela året? Sällskap (typ en shettis eller så?)? Vindskydd? Nåt att tänka på med ridningen? Skulle behöva lite tips om hur vi ska göra, är som sagt inte så haj på sånt här;)
/Tilda

Sv: Lösdrift.

Islandshästar är mycket tåliga hästar, fryser aldrig med deras vinterpäls!:D Men det är dock ett krav att hästarna ska ha vindskydd från första november tillochmed första april om jag minns rätt:) Men det är ett måste att hästen har sällskap då de är ett flockdjur. Lycka till!!:banana:

Jag antar att du menar att du ska ha hästen ute dygnet om hela året?

Det jag i första hand tänker på är att hagen kanske blir till lervälling höst/"vinter"/vår och att det kan vara bra att ha en till hage att variera med och då låta den gamla hagen vila några månader. (Om du inte väljer att fixa underlaget i hagen så det tål belastningen.)

Ett vettigt halmat vind- och regnskydd gärna med skyddad öppning i söderläge.

Ett foderbord då fri tillgång till grovfoder är att föredra.

Friskt vatten dygnet om. Det fryser på vintern, men det finns lösningar på det problemet.

Även om du har en shettis som sällskap så behöver den också viss aktivering och samma skötsel. Dessutom blir du "ensam" om du stöter på problem jämfört med om du har häst i ett stall/lösdrift tillsammans med andra.

/V

Jordbruksverkets rekomendationer för minsta stl på hage vid lösdrift av häst är 2 hektar för första hästen och sen 1 ha/häst. Min personliga rekomendation är 2ha/häst.

Men, samtidigt anser jag att det ofta är viktigare att hästen får vara ute dygnet runt och röra på sig, än att hagen har rätt stl. Däremot så krävs det då en del andra saker.

Din hage är, som jag förstår, 1 hektar. Iof är islänningar rätt små så där har ni ju en fördel.

Problemen med för liten hage är följande:
1. Marken håller inte. Dvs det blir lerigt och blött vintertid. Gräset får ingen chans att komma upp så det blir inte bete så det räcker sommartid.
2. Hästen får inte möjlighet att agera naturligt. Hästar är gjorda för att vandra och behöver det för att de ska må bra både fysiskt och psykiskt.
3. Om hästen inte får möjlighet till detta är risken större för bråk mellan hästarna, bla pga tristess.
4. Hästen rör sig kanske inte heller så mkt som den äter för med fri tillgång, vilket riskerar att den går upp i vikt.
5. Du tvingas mocka regelbundet vilket är ett riktigt slitjobb om man måste göra det för hand. På hösten är det väldigt lerigt och blött = tungt att dra kärran. Och när det väl fryser på får man hacka loss bajset som dessutom väger dubbelt så mkt så kärran blir återigen väldigt tung. Och det måste göras dagtid för på kvällen (dvs efter 15-16) är det för mörkt.

Dessa saker bör man ha i åtanke. Det behöver inte blir tristess och hästarna behöver inte bli tjocka, men man ska vara vaksam på att det kan inträffa och i dessa fall måste man ha en nödlösning. Det finns de som har små lösdrifter där det fungerar bra.

Vad som sen gäller för lösdrift kan man ju hitta på jordbruksverkets hemsida. Det som måste finnas kring en lösdrift är:
1. En ströad/halmad ligghall med godkända mått. Ytan skall vara 80% av måttet på godkänd box för hästen i fråga. Det skall vara en ordentlig öppning eller flera små så att ingen häst kan bli trängd i hallen, och takhöjden är detsamma som i ett stall för hästen i fråga.
2. Tillgång till permanent eller uppbyggbar sjukbox - vars mått såklart också skall vara godkända för hästen i fråga. Om hästarna blir sjuka/skakade och måste stå på box så måste det vara möjligt att låta dem göra det - omgående. Det ska finnas ytrymme reserverat för detta.

Sen behöver du hitta på en lösning för vatten. Vintertid fryser vattnet och lösdriftshästar som skall ha fri tillgång på foder dricker ofta. Thermobar är ett alternativ. De kostar några tusen men det är väl spenderade pengar. Detta innebär dock förstås att du måste ha el i anslutning till hagen så att du kan koppla in karet.

Sen anser jag personligen att det inte alls är kul (eller lätt) att borsta och göra i ordning en häst utomhus när det är dåligt väder. När man byter täcken etc vill man ha ett stall, och om hästen blivit blöt vill man kunna ställa in den en stund. Så jag hade aldrig hagft lösdrift utan ett hus/lada/stall av ngt slag där jag kunde sköta om hästen samt ha permanenta sjukboxar. Och förvaring av utrustning förstås.

Sen är det bra om du kan utfodra i en foderhäck eller liknande. Du kan bygga en själv av lastpallar eller liknande. Så att fodret inte ligger i leran.

När det kommer till hästen så kan, enligt mig, ALLA hästar gå ute. De är mer gjorda att vara ute än inne. Däremot kan vissa saker göra det svårare för andra. Men det är ovanligt att en häst inte anpassar sig och vänjer sig vid att vara ute på en bra lösdrift. Islandshästar ffa, går ofta på lösdrift. Jag har även haft spanska PRE-hästar, fullblod, poitevinhästar, mm.

Ang täcken så är det ju inget måste för hästens skull men det kan vara praktiskt dig. Tjock vinterpäls i kombination med väta = lång torktid. En häst som tränar hårt och lätt blir svettig tex, tokar inte så snabbt. Och efter som att man inte bör släppa ut en blöt häst i hagen för ofta så tar det ganska mycket tid att vänta på att den torkar efter ett pass. En häst som har täcke på sig har ofta mindre päls, eller så har man den klippt - men detta kräver då täcke i hagen. Dessutom, om hästen går utan täcke, så är den ofta blöt och smutsig när man tar in den, vilket återigen bidrar till mkt jobb då man inte kan lägga en sadel på en blöt, smutsig häst. Men rider man inte hårt och brukar rida barbacka tex, så är det kanske mindre viktigt. Det bästa är ju om hästen kan slippa täcke.

I övrigt kan di rida och träna som vanligt. Fri tillgång på foder är ju som sagt vanligt och detta beror på att hästar håller värmen bla genom att äta. Dessutom bör hästens tarm inte vara "arbetslös" mer än max 3 timmar i sträck för att fungera som den ska så man bör alltid ha fri tillgång på grovfoder av ngt slag. Hästen anpassar ofta själv hur mycket den bör äta beroende på väder och vind och tänk på att hästar som går ute dygnet runt äter mer grovfoder.

Jag tycker absolut att du kan ge detta en chans. Men var medveten och se till att ha nödlösningar. Man får vara uppfinningsrik och ffa så måste man stimuera hästar som går på så pass lite mark som 1 hektar. Oavsätt om den står på lösdrift eller på box. Och det gäller då både islänningen och shettisen. Och självklart ska du sldrig hålla en häst själv. Hästar ska alltid ha sällskap av en annan häst i hagen (förutom när man rider eller liknande förstås).

Tänk också på att placera ligghallen och foderplatsen så långt ifrån varann som möjligt. Detta för att inte ligghallen ska bli förknippad med mat - det bidrar lätt till bråk och att någon inte får vara i ligghallen, och sen minskar det också risken att ligghallen blir en toalett - där är det ju tänkt att hästarna ska kunna ligga och vila.

Tack för svaren, fått lite bättre koll på hur vi ska fixa detta nu : ) Vi har en del mark lite utspritt som vi hade tänkt göra hagar av också (runt 1ha styck), så om man har tre hagar borde det väl gå bra att man flyttar runt hästarna med jämna mellanrum? Det blir någon skogshage/äng m.m.
Har iaf fått lite bättre lösningar på vatten och sånt nu så det mesta borde lösa sig:D
/ Tilda

Det låter bra. Tänk dock på att hästarna måste ha tillgång till ligghallen i alla dessa hagar om de går där vintertid. :) Lycka till!

onödig kommentar men då jag läste om att mocka dynga så kom en obehaglig bild upp i huvudet:
ser mig själv stå och mocka i en lerig hage då det regnar och blåser och är halvmörkt, försökar dra den jäkla skottkärran som ändå bara sjunker ner och sedan vinkar till sidan. kan tänka mig vilka aggressioner som händelsen medför.. hihi
usch då :crazy:

Du har fått massa bra svar här redan jag nämner bara då kolla gärna med islandsklubbar och mindre stall med islandshäst för bra tips också fast du kanske kan en del om islandshäst redan ? Har du haft häst förut ? Jag har ej löst hela tråden du kanske nämnt det innan.

Det är kul om du kan ha sällskap också när du rider hästarna tycker det är roligt fast du kanske gillar mest att rida själv det funkar ju det med. Kanske finns fler folk med islandshäst nära där du bor ?

I vilket fall så vill jag liksom några tidigare poängtera att hästar är flockdjur och vet ej men kanske särskilt att islandshästar ofta är vana vid rätt stora flockar dom trivs bra med det. Men alla hästar är individer du kan säkert hitta en bra häst att trivas med i mindre flock också med en shettis då ex. Good luck.:)

Ja, det tar mer tid än att mpcka en box, det kan jag lova. Och tyngre och sämre väder- och ljusförhållanden i många fall. ;)

1000x1000 meter har jag fått lära mig är en hektar.

100x100 meter är ju knappt en sjukhage i mina ögon.

/M

10 000kvm= 1 hektar

Och enligt min miniräknare är 100x100= 10 000. Men en hektar är inte så stort heller.

Jag har en lösdrift med 4 hästar varav två islandshästar. Fungerar nog utmärkt med lösdrift just för islandshästar men tycker absålut att du ska ha sällskap. Har byggt hagen så att det är en natthage med riktigt stadigt trä staket och el band ( har två hingstar så :P) var vindskyddet är och sedan en hage riktigt fasst i natthagen var vi har hästarna på dagen( det är då en port mellan natt- och dag hagen). Har också skruvat upp krokar och starka ute lampor så det ska va enkelt att rykta/sadla hästarna. Nu vet jag inte hur det är i sverige men i finland ska man också ha en ordentlig box ( tror det är lag på det) som då kan behövas om någon häst blir sjuk. Dem boxen kom nu till stor nytta då en av hingstarna skulle kastreras och var tvungen att stå själv. ( storna och hingstarna går ju självklart i skilda hagar).

Lycka till :D det är riktigt roligt med lösdrift kan jag säga ^^ hästarna ÄLSKAR också det =)

Tänk att det fortfarande finns folk som tror att islandshästar inte fryser vid vid ihållande regn och blåst utan att få en chans att torka upp.

En chans att torka upp får de alltid vid behov. Men de flesta raser klarar faktiskt av att gå ute dygnet runt utan täcke. Även spanska PRE-hästar som INTE är lika vana vid nordiskt väder som isisarna. :) Det viktiga är att man ser efter dem ordentligt så att man kan ta in dem vid behov så att de får torka.

Om du har möjlighet, ordna ljus ut till ligghallen, då slipper du gå omkring med pannlampa, dessutom kan du bygga hallen så den inte är i andra änden av hagen, och en bakdörr vore inte helt fel, då slipper du köra skottkäran genom decimeter djup lera. Jo och 1ha är 100x100, har ännu inte träffat nån som har 4km långt stängsel ;)

Jag har lösdrift för mina isisar och det är mycket gladare och mer harmoniska hästar sen vi började med det. De går in och vilar men står gladeligen ute och tuggar hösilage fast det ösregnar/snöar/blåser. Vid blötväder brukar jag därför fodra i ligghallen så de ska hålla sig under tak, den är på nästan 60 kvm. Vinterhagen är visserligen bara på drygt 2 ha men den är drygt dubbelt så lång som den är bred med en avstängbar fålla ner mot ligghallen. Allt utom fållan ligger på berggrund så det blir bara lite nertrampat vid grindarna. Vid ligghallen grusbädd, mat och vatten uppe i berget. Skogshage med mycket att pilla med och bra träning för balansen eftersom det är lite ojämnt här och var. I vinter blir det 3 åringar och 2 årsföl där men när det frusit till och blivit snö släpper jag dem i en annan hage på dagarna när det är bra väder så de kan busa av sig ett par timmar. Bra ledträning och så kan jag mocka i och utanför ligghallen utan hästsällskap. I nuläget går de fortfarande i sommarhagarna och njuter av det sista gräset men vid dåligt väder flyttas de till vinterhagen så de kan gå in och sova/torka om de vill. Just nu finns här även 2 ston (mammorna till fölen, flyttar efter avvänjning) samt en 2åring så än de behöver ytan i sommarhagen. Vintertid rör de sig mycket mindre och framför allt är de så tajta polare att de ändå alltid står tillsammans på några få kvadratmeter...

Vi har även ett litet kallstall med 3 boxar där våra ridvalacker bor på nätterna. De går i en egen hage vintertid eftersom de är broddade. De behöver dessutom inte fri tillgång på mat vilket ungstona ska ha... Så vi har fördelarna av både stall och lösdrift vilket är skönt när man ska rida. En torr upplyst plats för visitering/hantering är ett måste, men med 2 hästar räcker det ju att fixa någon slags halvdörrar så du kan stänga in dem i ligghallen. Då kan din häst stå inne och torka med täcke på. Ett tips om du ska rida vintertid är att klippa hästen på halsen, då kan den vara ute med vanligt täcke som har andasfunktion efter ridning.

En uppvärmd sadelkammare är ett måste för att torka täcken samt undvika att sadel etc möglar. Men det går kanske att ta in dem i källare etc om det inte går att ordna ute. Tänk oxå på att du måste ha en plan upplyst plats där hovslagaren kan sko/verka osv.

Islandshästar är mycket tåliga hästar, fryser aldrig med deras vinterpäls!:D

Det där är ett rent påhitt. Visst kan islänningar oxå frysa om omständigheterna är "rätt".

Resten till trådskaparen:

Jag har en lösdrift som är mindre än det du har möjlighet att ha, och det fungerar finfint för mina tre islänningar. MEN det är hård belastning på marken, vi har fått lägga ut 20ton fräsmassor och 40ton grus i den halva av hagen där ligghallen, foderplats o vatten finns. Det hade inte gått annars... Och det är ett evigt mockande av hagen. Vi har oxå en sommarhage på två hektar där de går den del av året då ligghall inte är ett krav. Vår ligghall är 20kvm, grusbotten, två öppningar och ej isolerade väggar. Jag har även ett riktigt stall med sadelkammare och stallgång. Att pyssla o göra iordning hästarna i ligghallen vet jag inte om jag hade pallat.

Du har fått bra svar, så ang ligghall, hästsällskap o sånt behöver jag kanske inte skriva. Men tänkte ta upp lite annat smått o gott. Jobbet... Först måste man slita o kämpa med att få hem hö. Sen skall man vara hemma så man kan fodra de gånger om dagen som de skall ha(eller se till att nån annan fixar det, inte lätt att åka bort dvs)... och sen får man mocka upp skiten som blir -och det allra värsta köra den hemifrån igen. Inkomster o utgifter lixom :D Jag har haft många många vredesutbrott på välta skottkärror, fått släpa ute i mörkret i skogshage (rötter, stenar o lera). Jag har haft mycket huvudbry ang gödselhanteringen eftersom miljö o hälsa inte godkände vår förvaring. Så det är oxå viktigt att tänka på -hur skall du förvara/ta hand om gödseln? Det blir ganska ensamt att ha hästen hemma om man är själv, jag var påväg att sälja hästarna första året jag bodde här- det var sååå ensamt! Det tål oxå att tänkas på, jag skaffade medryttare o sambon började rida så det löste sig för min del. Det är oxå ganska dumt o va utan paddock, iaf för min del som har två hästar under utbildning och en dessutom är mkt passtaktig o kräver voltarbete. Och det sista... Ekonomin. Det blir få stora utgifter istället för små regelbundna. Bygga ligghall får man räkna på en 20papp, och så grus, kanske betongplatta, stängselmaterial etc. O hämta hem hö o strö inför vintern blir oxå en stor utgift.

Men det är inte bara pest o pina som jag får det att låta! Det är så härligt o så värt att ha hästarna utanför fönstret när man kommer upp på morgonen. Man kan gå ut o mysa med dom närsomhelst och man får ta del av deras sociala liv, lär sig när de sover, var de helst vilar o sånt. Man får se sina hästar på ett helt annat sätt än när man har dom inackorderade. Jag älskar att ha mina hästar hemma (men en paddock hade jag inte tackat nej till :angel: )

Lycka till med dina planer!

Tänk att det fortfarande finns folk som tror att islandshästar inte fryser vid vid ihållande regn och blåst utan att få en chans att torka upp.

Ja precis...jag skulle aldrig släppa ut min islänning utan täcke efter en ridtur mitt i vintern...med deras päls tar det sin tid och torka. Det är mina erfarenheter iallafall...

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Marvin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024