F

Fun_light

Kan man ha en shire på lösdrift eller har dom inte rätta pälsen för det ? :confused:

Sv: lösdrift

Alla hästar kan gå på lösdrift. Till och med araber (är arabägare).
:)

Mvh Ann

Självklart kan dom det:)
Vi har lite olika raser som går på lösdrift, som fjording, varmblod halvblod...

Alla hästar kan gå på lösdrift, shire, arab, quarter, new forest ja alla :)
Dock behöver kanske en del täckas medans andra klarar sig fint, det är egentligen ingen större skillnad mot att gå i en vanlig hage på dagarna.

jasså :O trodde bara islandhästar kunde det XD hihi

jaså :p
nädå, alla hästar är ju vildhästar ifrån början, så ursprungligen lever de ju utan stall och ligghallar. Men sedan har ju människan anpassat hästen efter sina egna viljor och behov, så därför är de olika hästraserna mer eller mindre designade efter detta. Men ser man bara till vad individen behöver så är det inga som helst problem :)

Det beror ju lite på hur man vill kunna rida på vintern.
Mina isisar går på lösdrift och blir riktiga ullhåriga mammutar :love: men det betyder att vi faktiskt inte kan träna väldigt hårt och särskilt inte i isolerade ridhus, då de blir genomblöta i svett.
Jag rakar dem lite för att kunna släppa ut lite överskottsvärme samt underlätta torkningen. Men ändå, man måste vara beredd att anpassa sig.

Jag är övertygad om att alla hästar mår bäst av att gå på lösdrift! (Sen är ju förutsättningarna olika.)
Skriv om ni någon gång sett en häst som går på lösdrift krubbita, väva eller några andra onaturliga beteende.
(Är nyfiken på riktigt!)

självklart kan du ha dom på lösdrift ... jag hade mina, ett russ, en shettis och en ardenner den vintern mådde dom som bäst.. o tro det eller ej.. men när det fina dagar så stod dom inne men när det va kallt o blåsigt stod dom ute o käka.. det va intressant att se va dom valde... :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Anläggning Hit me 😃 med era bu eller bä vid köp av plastridå till lösdrift. Är det bäst att köpa dom dyra beslagen eller kan jag bara klämma fast...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama