Lösdrift...

Sv: Lösdrift...

De allra flesta av våra hästar står med täcke på lösdriften. Fryser hon är det självklart med täcke på.
Jag rekommenderar kvalitetstäcken med andasfunktion, köper själv gärna begagnat i gott skick till halva nypriset.
När det gäller regn- och vintertäcken har jag alltid två jag kan byta med så att det ena kan få torka upp ordentligt.
Jag skulle inte vilja ha en lösdrift utan några som helst torkmöjligheter, jag har sett flera som haft en isolerad vagn de har kunnat använda som täckestork och vissa som har haft barackvagnar som sadelkammare (läder far illa av att stark kyla).

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att man inte har samma tillgång till funktion som sadelkammare, täckestorkning, boxar,stallgång för skoning mm i anslutning till en lösdrift.
Lösdriften skall ju vara en lyx för hästen, och inte något budgetalternativ för billig hästhållning. Eller?
Allt måste ju fungera?

Vi kommer lr stallvärden kommer hyra en box i stora stallet där vi kan ta in för tex veterinärskoll och hovslagre. Men som sagt, det blir lite värme borta vid oss med :D

Självklart! På vår lösdrift finns tillgång till kallstall (med extra värmefläkt att sätta på på vintern) där hästarna kan bli avspolade och stå inne och torka upp. Varm sadelkammare och täckestorkrum samt toalett.
Ser heller ingen anledning till att inga bekvämligheter ska finnas enbart för att hästen går på lösdrift.

Självklart! På vår lösdrift finns tillgång till kallstall (med extra värmefläkt att sätta på på vintern) där hästarna kan bli avspolade och stå inne och torka upp. Varm sadelkammare och täckestorkrum samt toalett.
Ser heller ingen anledning till att inga bekvämligheter ska finnas enbart för att hästen går på lösdrift.

Vad skönt att höra! :) Lösdriftshållning för hästar får ibland ett oförtjänt dåligt rykte som en ren budget och lathästhållning tyvärr. Och anses därigenom dessutom borde kosta en spottstyver för de inackorderade. Vilket blir orättvist när allt kostar lika mycket som i ett vanligt stall.

En sak är ju säker här, jag väljer inte lösdrift för att det blir billigare, visst är väl det skönt men aldrig. Jag kommer åka ut varje dag som vanligt (Förutom när det är blixt och så :o) Men annars absolut.

Jag betalar gärn 1500kr/mån OM det är ett bra stall, jag vill inte stå i ett stort stall och jag tror inte min tjej skulle klara det större stallet med ungar och vuxna som springer fram och tillbaka och hästar som hon inte ens fått träffa går in och ut osv.
Räcker att hon inte trivdes i stallet jag hittade i Örebro när vi flyttade hit, det vill jag inte att det händer igen.

Jag tror som precis alla sagt till mej att hon kommer se och må bättre ut efter ett tag på lösdrift och kanske blir hon smidigare och lättare i ridningen, jag vet inte.
Det kommer ju finnas lite värme till hand och för oss människor så kommer vi även kunna elda på lite osv om vi vill (Det är ett torp). Det är stora hagar (Större än nu) och tror det var 3 stycken nu men dom skulle väl bygga ut en till hage tror jag. Och vindskydd osv kommer byggas snarast.

Dom har väl redan påbörjat det hela så det ska bli kul coh spännande hur allt kommer gå. Vi har en liten uppvärmd bod/rum som vi kommer ha våra saker i och även maten kommer stå i värme.
Jag tror detta blir toppen, håller tummarna för det iaf!

Tack alla för det ni skriver och delat med er :D

Hej!!

Jag vet inte om jag lägger denna tråd rätt. Men ligger den fel så flytta den gärna :)

Jag har en fråga om lösdrift. Det är nämligen så att mina stallvärdar ska ev flytta ifrån huset snart och dom har erbjudit oss som står i stallet att följa med dom, men isåfall blir det lösdrift med vindskydd givetvis och sedan ska dom försöka hinna bygga uteboxar oxå.

Min tjej har aldrig gått på lösdrift, är van att få komma in i en box under den kalla tiden och hon är liiite av en fryslort. Har alltid försökt låta henne gå utan täcken men då jag ser henne stå och skaka vill jag ha på henne ett täcke såklart. Vilket jag gör oxå.

Nu till saken, vad tror ni? Många tycker ju att det är så mycket bättre med lösdrift och så, men jag har ingen vidare koll på det.
Min förra häst gick på lösdrift iof men det var många år sedan och var lite tåligare (kallblodstravare) min tös nu är ett vbl och dessutom dräktig..

Vad tror ni?? Jag vill inte sära henne från dom hon går med och följer gärna med dom. Vart ska jag anars ta vägen? Tog mej en evighet att hitta detta fantastiska stall men det har hänt lite saker och därför vill dom flytta. Dom hyr egentligen bara gården.

//Malin

Bianca (min medryttarhäst, varmblod, sto, snart 17år.) har gått på lösdrift i ett par år. mår superbra av det :) !!! fryser hon ute, så låt henne ha täcke. inget fel med det - fryser hon så behövs det väl, hon ska ju inte behöva stå och skaka..men försök se till att hon är någorlunda (bästa fall helt) torr när du lägger på det :p . jag kan inte svara på dräktigheten, har i stort sett ingen erfarenhet av det själv..
kram på dig //Louise (Liten)

jag har precis flyttat mina hästar till ett eget "stall", fast det är ett lösfriftstall..
skulle vara hygglig å ge dem deras kvällsmat på kvällen, men inte en häst i sikte. Å Mörk var det ju oxå!!! UT å leta-tro inte att de kommer för att jag ropar! när jag väl hittat dem och "lurat" in dem ligghallen OCH DE PRECIS BÖRJAT tugga i sig sin mat så slutar den ena hästen äta och GÅR UT!!!!! Den andra får ngt vilt i ögat å rusar efter.?!?!(dumma häst)

MAn har alltid kunnat lura mina hästar att göra vad som hälst bara de får lite mat. IDAG gick det inte, de ville vara ute -i is kalla natten!

Passar mig inte alls.... jag låste in dem i alla fall - det är ju jätte kallt ute! :-) dumma hästar jag fryser ju, inte ska de vara ute!

De ÄLSKAR lösdriften, alla borde pröva det som kan.

jag är kluven men hästarna älskar det!
Pöss

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: sthu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Litet hemmakontor - inspo sökes