R

ronjabus

Funderar på det här med att låta hästen gå på lösdrift. Vad har ni för erfarenheter av det? Negativa/positiva?

/Anna

Sv: Lösdrift

älskar lösdrift:love: min pålle älskar det! hon blev en helt annan häst när vi lät henne gå på lösdrift, mer harmonisk, helt undebar att hantera/rida:love: det syns långaväga att hon trivs!:)

Alla hästar trivs inte på lösdrift.
Min unghäst stod på lösdrift i 6 månader.
Han vart helt apatisk och livlös, magrade av och vart illa biten av de andra.
Han fick inte komma intill maten och vart svagare.
Han klarade inte av det.
Han är mycke ranglåg kille och älskar sin box och är mycke gladare nu.

Tänk om man kunde bygga ett kombistall, där det finns både möjlighet till box, helt och hållet, lösdrift helt och hållet och nån sorts kombi, där hästen själv får välja mellan att sova i box eller utomhus.

Jag har funderat på det länge, just kombimodellen tror jag skarpt på, att man ska ha möjlighet att stänga in hästarna tex vid fodring, men att de sedan för möjlighet att gå ut, om de vill.

Alla hästar trivs inte på lösdrift.
Min unghäst stod på lösdrift i 6 månader.
Han vart helt apatisk och livlös, magrade av och vart illa biten av de andra.
Han fick inte komma intill maten och vart svagare.
Han klarade inte av det.
Han är mycke ranglåg kille och älskar sin box och är mycke gladare nu.

Skulle nog hellre säga att din pålle stod på FEL lösdrift.
Den du nämner måste ha skötts av amatörer.

Man ser omgående om en unge hamnar snett i flocken. Och då bör man lösa problemet direkt..och inte efter 6 månader.

Så det hela handlade inte om själva lösdriften utan kanske helt fel sammansatt flock.

AM

min vännina har byggt så till sina, ett "stall" med delade dörrar in i varje box. fungerar jättebra.

jag och min vännina har våra 6 hästar på lösdrift ihop. 2 halvblod, 1 D-ponny och 3 shettisar. tycker det fungerar jättebra, tex. är min gamla shettis (35 år) inte så stel längre. det va hon då hon stod i "vanligt" stall på box. dom har även blivit mkt. mer harmoniska, och även unghästarna har byggt väldigt fin muskelatur (stoora kuperade hagar) sedan är en av ponnyna host känslig och en har kvickdrag, men dom har inte längre några symtom. (kvickdragsponnyn behövde en kur ventipulmin för en mån. sedan, men sedan varit bra)

nackdelen är väl att det går åt vääldigt mkt. mer grovfoder och att det är väldigt jobbigt att skotta i ligghallen, trots att vi gör det varje dag. 6 hästar som skiter överallt är klart jobbigare att hålla rent för, än att skotta boxar för en och en häst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 057
Senast: MML
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar