M

maja.maja

Jag har funderat på att låta mina hästar gå på lösdrift då veterinären rekomenderade det. Det är 2 tävlingshästar, som tränas 6 dagar i veckan. Är på tävling 1-2 ggr/månaden. Det jag funderar över är hur det blir med pälsen. Ska man fortsätta att använda täcken som vanligt. Vad bör man tänka på med tävlingshästar på lösdrift.

Sv: Lösdrift

Visst kan du ha täcke på hästar på lösdrift med.

Det är ju bra om du har box till dom som du kan använda vid behov (är kanske inte helt kul att släppa ut hästen som är nyduschad för tävlign dagen efter i hagen tex).

Var det något särskilt som gjorde att veterinären rekommenderade lösdrift? Bara nyfiken..

Hon sa att det bara var bra för hästarna att gå ute istället för att stå inne i stallet under natten. Jag låter mina hästar få gå i hagen från sex på morgonen till åtta nio på kvällen. Beroende på väder och årstid. Under dagen så har jag tränat varje häst i ungefär 1 timme i padocken.

Tycker dina hästar har det bra som får gå ute så länge om man jämför med vissa andra som har tävlingshästar. En del tror att det är små porslinsfigurer som skadar sig så fort dom går ut. Nackdelen med lösdrift (för din del) är ju att dom sätter päls. Vill du sätta på täcken till kvällen så tror jag dom mår bra av att gå ute. Det är ju det naturliga för en häst! Känns som det är fifty/fifty. Valet är nog helt enkelt vad som blir bäst för dig!

Ge dom fri tillgång på hö innan det finns bete som dom klarar sig på. Och täcke får du nog ha om dom inte ska sätta tjock päls.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 210
Senast: sorbifolia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama