Lösdrift?

diamonia

Trådstartare
Jag har planer på att bygga en lösdriftshall med stora tillhörande hagar för främst 1-2 åringar. Jag skall erbjuda helinakordering med grovfoder, kraftfoder samt verkning. Det skall gå ca 10 hästar i flocken. Jag har läst mycket om detta och har förstått att det är så här optimal uppfödning av unghästar går till. Min stora fråga till alla unghästägare är om detta är något man kan tänka sig för sin unghäst, eller vill man hellre ha den hemma? Jag kan tillägga att jag är hästägare sedan 17 år tillbaka, och har fått den här ideen eftersom jag själv funderar på att köpa ett föl. Jag har vänner som har haft sina hästar på Bassholmen i Bohuslän och tänker mej att detta skulle vara något liknande men under mer "ordnade" former. (Absolut inget ont om Bassholmen!) Jag bor 3 mil norr om Göteborg.

det låter väl jättebra! Många som köper unghäst vill ju kanske ha den på lite större ytor och med mer utevistelse än vad man har sen till en vuxen häst som ska tränas och tävlas. Anläggningar som har bra träningsmöjligheter har ju ofta sämre hagar....
Positivt också att det är "nära" storstad, då kan de som bor där ha sin häst på lösdrift och ändå kunna hälsa på då och då!
Jag har haft min pålle på lösdrift i ett år (han är nu 2 år), och det har funkat super. Jag betalar 1200/mån och då ingår foder(hösilage, havre, mineral och betfor. Vill jag ha annat köper jag själv), strö, mockning av ligghall och fodringar. De binds upp 1-2 ggr per dag och får kraftfoder. Detta tycket jag är viktigt eftersom de har olika behov och det är bra att de får äta sitt kraftfoder ifred. Bra också att de lär sig att stå uppbundna. Hovslagare och avmskning ingår ej.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! Snart bär det av till nyinköpta gården... funderar på detta med inackorderingar. (vi måste ha tillstånd från länsstyrelsen - jag...
Svar
17
· Visningar
4 978
Senast: CK
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama