Fast här i västra götaland hade vi en ordentlig frostvecka första veckan i oktober. Personligen tycker jag det är mer illa när hästar står utan skydd i regn i ur och skur. Mina kanske är udda då men de står inne x antal ggr/dygn och vilar i ligghallen.
Om ni hade en frostvecka torde dyngsmedeltempen gått under +5, eller? Dvs då hade det inte varit lagligt att ha dem utan ligghall.
Mina är som sagt i princip aldrig i ligghallen ändå, förutom för att bajsa eller just nu när vi ställt in en hel rundbal halm, för att äta. De är definitivt inte där inne när det regnar, snöar, blåser eller på annat sätt är oväder, vilket så klart beror på att ligghallen inte är optimal för dem. Jag tror att din ligghall helt enkelt är bättre.
Jag gissar på att mina hästar uppfattar vår ligghall som lite liten, även om den är godkänd för fler och större hästar än vad som i dagsläget går i hagen. Dvs den följer alla lagar men hästarna gillar den inte något vidare och använder den inte, och då känns det lite tråkigt att inte kunna släppa dem i den bättre hagen som de gillar och där de gärna hänger i träddungarna när det är oväder.
Som sagt försvarar jag INTE att ha hästarna i hage utan ligghall, men jag FÖRSTÅR impulsen och tanken. Skillnaden på mina hästars mående i de två hagarna är enorm. Varje vår vi släpper dem i hagen utan ligghall är det som att jag får mina "riktiga" hästar tillbaka, på något vis.
Menar du att du skulle vilja ha de ute året runt utan ligghall om det bara va lagligt i den bättre hagen?
Nja, jag skulle inte VILJA ha dem utan ligghall, men jag skulle definitivt ha dem i den hagen längre än vad jag nu kan ha. Självklart skulle jag allra helst fixa en ligghall i den bättre hagen men just nu (om någonsin) kan vi inte lösa det problemet på ett lagligt sätt.
Alternativet att byta stall finns i princip inte då jag har en hingst och hitta lösdrifter där hingstar får gå i flock gör sig inte i första taget, tyvärr.
Och jag håller med dig om att något slags krav om bättre skydd på sommaren vore bra.