Lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JennieNoor
  • Startdatum Startdatum
J

JennieNoor

I höst får jag hem min ponny,dräktig. Och kommer att betäcka min 3-åring.(halvblod).
Har funderat på att ha de på lösdriften.Den är stor och bra,ca 50 kvm.

Är det någon annan som har,eller har erfarenhet av att ha avelssto på lösdrift?

Sv: Lösdrift?

Många av mina går på lösdrift och det går bra. Det svåra kan vara att lösa så att de får rätt foder och att de kan hålla sams. Men fungerar det så fungerar lösdrift också bra. Dock bör man ha tillgång till fölningsbox när det dags för fölningen.

Vi har våra unghästar på en lösdrift med dräktiga ston. Planerar att ha dem där även när de ska betäckas. Så himla smidigt :bow:

Ja, det går alldeles utmärkt. Mitt sto även fölade på lösdriften. Huvudsaken är att flocken fungerar bra och att man har möjlighet att utfodra dem individuellt.

Jag tycker att det beror på om ponnyn du får hem har gått på lösdrift innan i vinter? Är hon van vid box och täcken så kan det bli tufft för henne att helt plötsligt hamna på en lösdrift nu. I såna fall skulle jag nog satsa på lösdrift nästa år istället. Annars tycker jag det är toppen för övrigt för avelsston att gå på lösdrift! Så länge alla kommer överens och får komma åt maten/komma in och vila i ligghallen.

Japp. Ponnyn gick på lösdrift nu i vinter och förra också,fölade i box.
Och unghästen står i kallstall. ;)

De är båda milda och uppfostrade ston,så de håller säkert sams.

Då ska jag nog satsa på det,ponnyn trivs inte i stall,fd.tävlingshäst.

Ska bli riktigt spännande med sitt "första" föl.:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 126
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka