K

Kimsan1986

Hej!
Jag har en tanke att köpa mark och bygga en lösdrift. Vet inte om det är möjligt eller genomförbart men drömma måste man få göra...Så jag sitter här och funderar, letar och räknar (och drömmer =P ) Och jag hittar alla regler för hur stor själva ligghallen måste vara och om vattenflöde och särskilt utrymme för sjuka hästar osv. osv. . . MEN! Jag hittar inget om hur stor själva hagen måste vara? Såväl som "vinterhage" och sommar-betet. Är det ngn som vet eller vet vart man kan kolla upp detta. Har näst intill lusläst jordbruksverkets sida men kan ha missat...

/ Kimsan

Sv: Lösdrift

Så vitt jag vet så finns det inga regler för hur stor hagen måste vara, rekommendationen är 1ha/häst på sommarbete.

Finns nog inga direkta regler för det.
Hade min häst på lösdrift där vinterhagen var ganska liten, det kom kontrollanter och kolla så att det var godkänt och dom sa inget om det.

Man har ju sett alla små fyrkantiga hagar hästar har, då har dom ju iof inget ställe att gå in i osv men..

Det är smidigt och bra med lösdrift ;)

Finns väl tyvärr inga regler för det men hellre lite för mycket mark än för lite. Marken slits hårt och om man inte mockar mycket noggrant varje dag kommer förmodligen hagarna för eller senare bli fulla av parasiter. Lösdriften kan gärna ligga på högsta punkten också då blir det torrare eftersom vatten rinner neråt.

Jag har en vinterhage på 1 ha. Under betesperioden stänger jag av två tredjedelar av vinterhagen och öppnar till sommarbetet som ligger bakom vinterhagen. Så en tredjedel av vinterhagen slits ganska hårt men just den delen av hagen har en väldigt bra dränering och blir sällan upptrampad och lerig.

En betesputs är ovärdelig för det dyker för eller senare upp ogräs i en hage plus att hästarna betar ganska ojämnt. Blir sommarbetet förvuxet släpper jag ibland tillbaka hästarna i vinterhagen ett par veckor och putsar sommarbetet så växer det bättre och innehåller mer näring

Finns inga regler om hur stor hagen ska vara, bara att de ska kunna röra sig fritt i alla gångarter

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 414
Senast: __sofia__
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 309
Senast: Marty
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila