Lösdrift, vad har ni för krav?

Choo

Trådstartare
Ni som har era hästar på lösdrift, vad har ni för krav samt vad ingår?

Jag flyttade min häst till lösdrift för ett tag sedan. Fri tillgång på ensilage, vatten och halmad liggplats skulle det finnas.

Nu har jag märkt att inget av det finns. Liggplatsen ser inte bra ut, alltid blött och inget halm finns. Vatten finns nästan aldrig när jag kommer dit och ensilaget är nästan alltid slut. Hästarna står alltså ganska ofta utan mat och speciellt vatten, vilket jag tycker är hemskt. När jag påpekar det för stallägaren så säger hon till mig att hon ska fixa det lite senare på kvällen.

Eftersom lösdriften inte ligger i anslutning till stallet så tar det väldigt lång tid när jag ska springa med hinkar och fylla på vatten samt springa med ensilage fram och tillbaka till 13 hästar.

Sv: Lösdrift, vad har ni för krav?

Jag hade inte accepterat att min häst stod utan vatten, mat och liggplats om det hade påtalats och ändå inte åtgärdats. Det är grejer som jag ser som så basala - speciellt i en lösdrift - att jag inte hade kunnat "strunta" i det.

Flytta om det inte blir bättre.

Låter som om det bästa för dig och din häst vore att hitta en ny stall- eller lösdriftsplats. Vatten, grovfoder och torr liggplats är ju helt grundläggande, funkar inte det så spelar det ingen roll hur billigt eller nära hem osv det är.

Tycker att både torr liggplats, dagligen fri tillgång till mat och vatten är lika viktigt som daglig tillsyn, speciellt med 13 hästar.. Kan ryka ihop rätt lätt..
Skulle inte ge en jävla krona för denna tjänsten. Därimot om de dagligen fylldes på med halm och mockades och hagarna var stora/välskötta och ej leriga och vatten och fri tillgång VARJE dag med mat - då skulle det vara värt ett par tusen i månaden..

Hej!

Jag är precis i flyttartagen från en lösdrift och har därmed lärt mig lite mer om vad mina krav på en sådan är.

* Halmad ligghall eller åtminstone torr och ordentligt ströad- vi hade halmpellets första vinter- skitbra och spån nu- vilket inte funkar för min pålla.
* Fri tillgång på tempererat vatten, helst såklart ut flottörkopp, men annars går det bra med typ thermobar, bara där alltid finns vatten.
* Inte fri tillgång på hö/silage, då förvandlas min smäckra arab till en fet shetlandsponny.. Dvs jag vill ha minst 4 fodringar/dag.
* Mycket yta att röra sig på (hästarna alltså) och ordentligt dränerat vid ligghallen.

Ungefär så.

Jag hade inte accepterat att hästarna inte hade vatten eller stog i timmar utan mat om det är sagt att det ska ingå. Däremot räknar jag halm som "mat" och har de halm kan jag känna att de kanske kan vänta nån timme extra på hö/silage..

/Lavinia

Det är inte acceptabelt. Okej att de står utan mat en liten stund, det dör de inte av... Men står det i kontraktet att de ska ha mat non-stop så ska de ha det!
Men vatten, det ska de absolut ha hela tiden.
Och torr, skyddad liggplats är det lag på!

Ta upp det igen, får du ingen gensvar så är det enda att flytta. Tyvärr sätter ju stallägaren reglerna/nivån på uppträdandet och en del går bara inte att påverka... Hur gärna man än vill...

Mvh Domino_s

Jag har precis varit i samma situation som dig.
Det utlovades en stor ligghall (torr med bra dränage och halmad)
vatten och fri tillgång till mat.

Det funkade jätte bra till en början, och eftersom jag inte hade
möjlighet att titta till hästen själv varje dag så kändes det
kanon bra då både jobbade hemma på gården och sa att
dom har alltid ett öga dit och kollar till dem.

Det blev bara värre och värre, saker hände som man fick reda på
mycket senare, vatten fanns knappt aldrig när man var där och
borstade på henne och det tillkom en allt annat än trevligt sto
som bossade runt på dom yngre.

Jag pratade med dem flera gånger men det blev inge bättre tyvärr.
Dom sa att dom gjorde saker, men varför syntes det inte då?
Mot slutet var jag där dagligen.
Så jag flyttade hästen, ska man betala för det, då ska hästen ha
det bra också!
Först och främst tycker jag du ska prata med dem, verkligen
få dem att förstå, sedan om det inte blir något bättre så
kanske det bästa är att flytta hästen.

Lycka till!

För det första så uppfyller ju inte den här lösdriften kraven som finns i djurskyddslagen. Så både hästägare som har sina hästar där och stallägarna ligger risigt till vid en ev kontroll. Hästarna ska ha tillgång till en torr och skyddad liggplats.
För det andra så får du ju inte vad du betalar för och vad som var sagt när du flyttade dit. Du blir med andra ord lurad på dina pengar.
För det tredje så det långt ifrån optimalt med tretton hästar i samma flock. Unga hingstar kan fungera men äldre ston där är det bäddat för konflikt. Man brukar säga att en optimal "flock" på lösdrift ska vara runt åtta hästar för att fungera. Är det många rang höga hästar kan det även vara för mycket med åtta. Detta med antalet hänger ihop med att alla ska kunna få äta så mycket de behöver och även att alla ska kunna känna sig trygga i ligghallen.

Så jag tror att det bästa du kan göra är att leta efter någon annan plats till din häst.

Jag har mina två hästar på lösdrift hemma. De har en liten ligghall som är välhalmad och alltid torr, marken i hela hagen står bra emot vätan (skogshage som dränerar sig själv väldigt bra, aldrig lera upp till kotorna), fri tillgång på hö, och vatten i tempererade vattenkoppar. Det är väl ungefär dessa krav jag skulle ha om jag skulle ställa de någon annanstans än hemma. Daglig tillsyn såklart.

Tack för era svar!

Jag har bestämt mig för att flytta.

Min häst är äldst (5 år) dem andra stona är mellan 1-2 år. Jag betalar 1600 kr/mån inkl. moms. Sen har jag ungefär 3 mil fram och tillbaka så det blir väldigt dyrt när jag åker dit varje dag, går tyvärr ingen buss.

I kontraktet står det bla. att hästen har fri tillgång på grovfoder, Hösliage av hög kvalite. Hästen har även fri tillgång på vatten och saltsten. Daglig tillsyns ingår.

Min häst har blivit väldigt tuff/tjurig i hagen mot dem andra så jag tror det bästa är att vi flyttar för allas skull. Synd om dem andra hästarna som inte kan äta så mycket när det väl finns mat då min häst tar upp halva hösilage balen och jagar iväg dem andra. Jag brukar dra av hösilage och lägga i flera högar men stallägaren sätter bara ut en bal (när hon väl gör det) och tycker att alla 13 hästar ska dela, vilket inte går.

Har börjat kika efter stallplats och hittat några olika. En som ligger super nära, kan cykla dit varje dag. Blir då box istället för lösddrift men det blir säkert bra:)

I en lösdrift vill jag ha:

Väl tilltagen ligghall, större än minimimått och flera och stora utgångar så ingen häst riskerar att bli trängd i ett hörn och söndersparkad.
Ligghallen ska mockas varje dag och alltid ha fräscht strö, får absolut inte vara blöt!

Thermobar eller liknande måste finnas och det får aldrig vara slut på vatten, den ska även diskas ofta.
Vattenkopp går bort då min häst bara dricker det lilla som är framtryckt, han är livrädd för ljudet och bubblet i näsan.

Ej hösilage (det är ko-mat), det ska vara torrhö av bra kvalité.
Fri tillgång eller flera fodringar om dagen spelar mig ingen roll.

Det måste finnas sjukboxar, gärna flera.
Jag vill kunna ställa min häst i en box om han ska torka eller jag vill fodra extra osv.

Det är väl mina minsta krav jag har iaf...

Du gör nog klokt i att flytta, även om det blir till en box. Jag föredrar i allmänhet lösdrift som uppstallningsalternativ (beror ju på hästen) men en dåligt skött lösdrift är inte värt någonting.
När jag skaffar häst igen kommer jag främst leta efter en lösdrift och jag har mina ögon på en välskött sådan hyfsat nära mig. Mina krav är:

*Välbalanserad flock där alla tillåts äta och komma in i ligghallen. Om man inte har en stabil flock så fungerar det helt enkelt inte med lösdrift.
*Fri tillgång på tempererat vatten.
*Daglig visitering.
*Stor mjuk och torr ligghall med två utgångar eller en väldigt bred utgång.
*Någorlunda dränerade hagar som i alla fall har några torra plättar, helst vid foderplats och vid ingång till ligghall och hage. Lite lera får man nog tåla om hösten och våren.
*Fri tillgång på foder eller 4-5 fodringar per dag.
*Tillgång till sjukbox och uppbindningsplats inne.
*Fikarum ;) eller i alla fall ett uppvärmt utrymme för utrustning.

Om man sedan får hjälpa till att fodra och fylla på vatten ibland och mocka hage och ligghall är inget jag bryr mig om men jag vill ha en daglig visitering av hästarna så att jag inte behöver åka ut varje dag.
Plus i kanten är också om hagen är stor, kuperad och har gott om skog så den erbjuder skydd och lite motion. Sedan ska det finnas en ridvolt med bra underlag och hindermaterial vid stallet men det har ju inte med hästens välbefinnande att göra.

Senast ändrad:

Ej hösilage (det är ko-mat), det ska vara torrhö av bra kvalité.

Eh...va :confused:

*kl*

Till TS, det är nog bara att flytta, som Masse säger så uppfyller ju inte lösdriften djurskyddslagen på de mest grundläggande punkterna.

Sedan en stilla undran, kollar man inte upp hur det ser ut och funkar innan man flyttar dit sin häst, det verkar ju vara vanligt med liknande erfarenheter om man läser i denna tråden??? Eller har alla ställen plötsligt havererat efter att man flyttat dit? :confused:

Eftersom vi flyttade ganska långt så hade jag ingen möjlighet att åka och kika innan vi flyttade, utan en tjej som jag pratade lite med rekommenderade stället då hon hade sin häst där (har ej kvar den där).

När vi kom dit första gången så fanns det mat och vatten. Ligghallen skulle ägaren fixa, och jag trode på henne.

Men jag har lärt mig min läxa, inte tro på allt folk säger och kolla upp sånt innan man flyttar.

Hej!

Det är ofta så att allt låter jättebra när man är där och tittar och sen visar det sig att det inte är lika bra som det lät.

Jag har stått i jättebra stall som "nånting" händer i och ägaren får "flippen" och börjar missköta antingen hästar eller hyresgäster. Jag har också stått i stall som på pappret låter skitbra och om man pratar med hyresgästerna är det superbra, sen flyttar man dit och mockningen sköts inte, betäckande valacker får gå med brunstiga ston, stallägaren matar hästar med fel mat eller låter bli att ge alls mm mm.. Det har nog med olika inställning också.

Det bästa stall jag stått i var det där dom ofta sa "vi ska fixa det", men nästan inget hände. Och jag har full förståelse för att inget händer, med mängder av djur och barn och jobb kommer inte tex "fixa toa till stallet" högst på priolistan. Där fick hästarna mat och vatten och man fick hjälp om man behövde det. Det viktigaste sköttes, även om allt runtomkring ibland var lite rörigt..

/Lavinia

Låter klokt att flytta!

Jag har ju egen gård och sköter min egen lösdrift. Jag har den inte riktigt så som jag vill ännu, för inte så förvånande så kostar ALLT tid och pengar! Men jag är på god väg...

Jag vill i en lösdrift ha:

Betonggolv i ligghall = lätt att mocka o hålla torrt
Flera öppningar och gärna flera sektioner i ligghall
Stora grusade ytor, speciellt där belastningen blir stor
Hage som främjar mkt rörelse
Foderstationer med bra mark.
Boxar för installning vid behov

Bra hästar!!!! Det räcker med en nervös dålig ledare el. Högrangad häst så är allt förstört.

Det jag idag fortfarande saknar är

Typ termobar med flottör
Två ligghallar på andra marker för att kunna ha antingen en flock till eller kunna byta mellan lösdrifter.
Några platser behöver grusas upp.

Gällande skötsel
... skall det vara tre fodringar(här finns iaf gräs så fler behövs inte) med bra grovfoder som täcker hästens behov.
... Skall ligghallar o grusytor mockas dagligen, vi har inte "bädd".
... Skall fodersäckar packas, där hjälper hästägare till de dagar de kommer ut
... Jag har lätt tillsyn, dock ej visitering(jag sitter inte o letar fel men ser jag något så tar jag åtgärd, jag kallar det inte visitering för skulle jag missa något nån gång så vet ni ju själva hur sura hästägare blir. Här är det på eget ansvar men ser jag något utöver det normala så fixar jag det eller fixar kontakt till ägare).

Jag kallar detta för "stalltjänst" och det hjälper hästägare till med de dagar de kommer. Jag måste givetvis sköta så mina egna hästar har det bra men i grund o botten är det ju inte så att jag idkar välgörenhet, så bara för att det är lösdrift så slipper inte hästägaren undan jobbet. Att ha en bra lösdrift kräver tro det eller ej Mer jobb än boxdrift.

Senast ändrad:

Vi har vårt fullblod på lösdrift för första gången. Det är en ganska stor lösdrift, 2 ligghallar med breda ingångar med spån och halm, skog i ena halvan av hagen där ena foderhäcken finns, en till foderhäck finns en bit ifrån den första, andra ändan finns lövträdsdungar, läggs ut rundbalar på ca 350kg st så fort det är slut, termobar finns. Är ganska lerigt vid grinden, ganska många hästar av alla åldrar och sorter, ca 15st och det enda häst som inte finns är riktigt små föl eller nån hingst. Vi har egen box som vår får stå inne i efter ridturerna några timmar för att torka och äta kraftfoder i lugn och ro eller vid skitväder. Är första vintern vi provar lösdriften, vår är svår att hålla i hull men faktiskt så funkar det kanon än så länge men det har ju inte vart nå kallt än denna vinter. Vår är ranghög, första stället som han är det på. Blandflock är väl på både gott och ont och att dom är så många, men det funkar faktiskt riktigt bra. Kraven på lösdrift som en del här på Buke har finns inte innom närmsta 10 milen vad jag vet.

Den lösdriften jag efterfrågar finns inte inom vettigt avstånd (3 mil) från mig, vad jag vet, så därför är min häst tyvärr installad.

-Torr ligghall som är halmad med bra halm.
-Gärna fri tillgång på hö, om inte fri tillgång så fodring 3-4 gånger/dag - få fodringar för mig.
-Tillgång till box vid dåligt väder, sjukdom osv, utan att behöva krångla.
-Torra hagar
-Gärna ridbana/ridhus
-Bra ridvägar, vilket nästan är det viktigaste;)

Jag tycker väldigt mycket om lösdriftskonceptet, vilket tyvärr många gånger innebär något slags budgetalternativ med något ruckligt skjul och en ensilagebal som ställs ut en gång i veckan. De enda vettiga lösdrifterna i min närhet är endast öppna för islandshästar, vilket jag tycker är synd för min egen skull.

Vill ni se en fungerande lösdrift är ni välkommen till oss men även vi ta bara in islandshästar. Vi har max 7 ridhäster (unghästarna er flera) per lösdrift (oftast ston och valackar för sig) den har en hårdgjord ytta framför där alla hästar har bra med plats. Tort halm i lösdriften som är av så bra kvalitet att hästarna kan äta av dem mellan måltiderna. Vi har vatten baljor som fylls på flera gångar om dagen. Vi mocka de grussade partierna varje dag. Hösilage serveras så de har mat från kl 17 till kl 9 på morgonen. De få maten utanför lösdriften, som i ko stall hästarna stoppa ut huvudet mellan blank. Vi fördela maten för hand och har därför koll på allt vi ger dem och nytt varje dag. Då vi stänger ut hästarna några timmar varje dag när vi mocka och föser dem mellan hagar ser man direkt om någon inte är ok.
Alla hästar är i gräshagar över dagen. Det kosta dock lika mycket att har häst hos oss på lösdrift som hos många att har dem på box.
Vi har även sjukboxar om man behöver.

Har min unghäst på lösdrift,ligghallen är spånad/halmad,och detta fylls på varannan dag. Vatten har dom alltid,ibland när jag varit där på eftermiddagen/kväll så kan det ha varit lite lite i tunnan,men dom fyller på på kvällen.

Ligghallen är torr och fin,och grusad framför. Runt utfodringsstället är det också grusat,samt vid ingångarna.

Finns även belysning i ligghallen,samt eluppvärmd vattentunna,stallet ligger 10 meter ifrån,där får man nyttja stallgång osv.

Har även riktigt stängsel,polarband eller vad dom heter.

Funkar jättebra!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar