Lösdrift till häst som tränas regelbundet?

I

isabeeelle_

Vet inte vart den här tråden ska ligga, så flytta den om det är fel.

Jag ska skaffa mig häst till hösten och går på ett ridgymnasium. Ska alltså ha hästen på skolan eftersom att jag bor där. Det finns både boxplats och lösdrift att välja mellan, men ska nu ha plats i lösdriften av olika skäl.
Min fråga är om det är någon här som har sin häst på lösdrift, som tränas regelbundet i både hoppning och dressyr och även tävlas ibland? Eller ser ni att det är lämpligare att ha en häst som tränas så pass i stall?

Vill gärna höra vad ni tycker, en tränings-tävlingshäst i lösdrift? Eller är det självklart att en sådan ska ha boxplats?

Isabelle

Sv: Lösdrift till häst som tränas regelbundet?

Klart det går! Om elit-galopphästar går på lösdrift mellan tävlingarna fixar din nog också det :D
Se bara till att det är en bra lösdrift!

Tycker att lösdrift är det bästa man kan ge en häst. Oavsett vad man gör med hästen, hobbyrider eller tävlar. ;) Jag själv har alltid velat det, och nu finns möjligheten då vi flyttat till en kompis till hennes gård. Så min polla går på bete dygnet runt nu, och kommer fortsätta gå ute till vinter oxå. Hon får komma in och sova ibland då och då, vissa nätter om det är riktigt ruggigt osv. Eller bara få komma in och vila för att ta igen sig. ;)

Lösdriften är nog bra gissar jag på, är inte så haj på lösdrifter just. Men det är en nybyggd stor rymlig ligghall med halm, själva hagen är inte av största laget men dock får det max gå 5-6 hästar där. En stor "sån där som man lägger grovfodret i" (ingen aning vad de kallas för ;) ), som alltid är välfylld. Och vattenskålar.
Och eftersom det är på en skola bör ju alla krav vara uppfyllda, tycker man. Så förhoppningsvis är det en bra lösdrift!

Lösdriften är nog bra gissar jag på, är inte så haj på lösdrifter just. Men det är en nybyggd stor rymlig ligghall med halm, själva hagen är inte av största laget men dock får det max gå 5-6 hästar där. En stor "sån där som man lägger grovfodret i" (ingen aning vad de kallas för ;) ), som alltid är välfylld. Och vattenskålar.
Och eftersom det är på en skola bör ju alla krav vara uppfyllda, tycker man. Så förhoppningsvis är det en bra lösdrift!

det låter nog bra det.
men tänk på att hästen måste ha täcke om den blir svettig osv.
själv föredrar jag stall :)

Ja, självklart! :)
Han kommer att vara klippt så han står med täcke hela vintern.
Jag själv föredrar också stall egentligen men pga av vissa orsaker kunde jag inte ha boxplats, så förhoppningsvis löser det sig med lösdriften. Tack för svaren :)

Lösdrift är det bästa för hästen (förutsatt att de har ligghall och stor hage)
Det är de mest naturliga. Det är inte naturligt för en häst att bo i en box i ett stressigt stall med allt damm och bara få äta hö i små mängder.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar