Lösdrift + täcke

M

missmuppsan

Ni som har era hästar på lösdrift och som tränar/tävlar mycket, har ni täcke på era hästar i hagen dygnet runt? och rakar ni dom? eller går dom helt utan täcke?

funderar på att flytta min häst till ett ställe med lösdrift där de finns jätte bra träningsmöjligheter ridhus/ridbana m,m.. och undrar om hästen kan gå med täcke på i lösdriften dygnena runt..

nu går han ju med täcke på dygnet runt (går ute 7-22) med vinter täcke och har även de på inne i stallet..

skriva gärna hur ni gör..

mvh muppsan

Sv: Lösdrift + täcke

Min ponny går på lösdrift. Hon går utan täcke. Eller hon får ha täcke ibland, om hon fryser mkt och så. Men hennes täcke är inte så mycket fodra. Och hon trivs bäst utan, och bli lite småsur när jag tvingar på henne ett :p

Förra året var min klippt och täckad.

I år är hon dräktig och pälsad (fast den ramlar av nu).

Man får investera i bra täcken som andas och så ha ett lager så man kan byta vid behov.

Min häst (5 årig arabkorsning) går i lösdrift, vilket hon gjort sedan hon var 3 år. Hon har inte täcke på sig ute.

Eftersom hon har skydd att gå in i vid ruskväder, plus att hon inte är frusen, så ser jag ingen andledning till att täcka henne.
Och eftersom jag inte rider särskilt hårt ännu heller, och tävlar inte vinter/hösttid, så är det ingen risk att hon blir för svettig i pälsen.
Jag kommer nog täcka henne nästa höst/vinter.

Fast hon får ju tjock, yvig, ganska ful päls utan täcke.. och vissa dagar ser hon ut som om hon har haft gyttjebrottning i leran.. :smirk:

Min häst går på lösdrift, helklippt och täckad. Han var varit sjuk tidigare i vinter och har därför inte varit så mycket klippt under vilan, men är nu på G igen och klippt. Vi håller som sagt på att bygga upp oss nu, men annars tränar o tävlar vi.

Han har täcke på sig dygnet runt, varierar mellan två olika vintertäcken och ett fleecetäcke beroende på väder, vind och temperatur, men även för att de sitter olika och inte "nöter" samma s a s. Han byter inte täcke varje dag men får lufta pälsen och borstas så gott som dagligen. Ibland står han inne nån timme efter ridningen och det har hänt att han stått inne nån natt av olika anledningar, då har han inte täcke på, fryser inte i stallet.

Det funkar bra för min häst, han får inga skav eller så av täckena som han fick lite i fjol. Tror dock inte att jag även om han kommer att tränas nästa vinter kommer att helklippa då, utan nöjer mig nog med lite mindre klippning. Nu har jag provat alla varianter och tror jag vet vad som passar honom bäst.

Ser ingen skillnad i om hästen går på lösdrift och har samma täcke dygnet runt, än om hästen har samma täcke alltid men står inne på natten? Att hästen har ett täcke som passar, sitter bra och andas, och att man givetvis kontrollerar, tillsammans med allt annat, varje dag att täcket inte glidit på sned eller dyl (vilket inte bör hända med ett välsittande täcke men det kan ju inträffa ändå ibland), är för mig en självklarhet på såväl lösdrifts- som uppstallad häst.

Tror säkert att det kan fungera bra för din häst, men man vet ju aldrig förrän man provat.

mina pållar har alltid stått på box men nu fick vi flytta till stall med tillgång till lösdrift å hästarna har aldrig mått så bra =) en är hel rakad och har samma täcke som han hade när han stog i box & en är halv rakad och har tunnare täcke än vanligt när hon stod på box (inte lika frusen längre) å dom andra 2 (1 dräktig & 1 unghäst) har tunna täcken och är ej klipta eftersom dom ej rids.

dom 2 fösrst hästara rids regelbundet.

men eftersom vi har möljighet till både box och lösdrift så brukar vita in dom när vi vet att det sk bli oväder. i år har dom varit inne max 1 vecka sammanlaggt.

Senast ändrad:

Vi har lösdrift, och min häst går bara täckad efter träningspasset (ylletäcke) samt vid långvarigt regn/blötsnö (regntäcke).

Min mans häst går täckad dygnet runt med andastäcke (är känslig för korsförlamning). Det krävs då att man har 2-3 vintertäcken att skifta mellan för torkning, tvättning etc. och att man har täcken i olika tjocklekar efter väderlek.

*kl*

lösdrift och lösdrift, men vi har en stoor hage (många hagar i ett) + ett vindskydd/näst intill ett litet hus som dom kan gå in i om dom vill.

Min polle är helklippt och går ute dygnet runt. Han går med täcke och ett lätt regntäcke över, för om täcket behöver torka efter regn/snöslask så tar ett tunt regntäcke mer är dubbelt så fort och torka. Så jag har ett 300 grams eller ett 400 grams samt två regntäcken som jag kan byta mellan när det andra ska torka :idea:

han står inne vissa nätter, snöstorm, storm, ösregn mm ;) men det är ett kallstall där temp är kanske 2-5 grader varmare än ute, så han går mest ute dygnet runt.

Man måste ju se till och hitta ett bra täcke så att inte hästen får skav och att det håller tätt ;)

våra går på lösdrift, oklippta ,med täcke. Min får mycket vinterpäls så använder ett fleecefodrat regntäcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 076
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka