Lösdrift och nyårsraketer?

P

Prince

Hej! Våra 3 hästar går på lösdrift året om.
Nu har vi fått en ny granne till lösdriften som bor alldeles intill
staketet. De andra åren har varit lugna utan fester och raketer
men nu skall det tydligen bli nyårsfest.
Hur gör man? Hur gör ni? Har inget stall att ställa in dem i den natten
De är ganska rädda av sig. Vågar inte ens tänka på vad som kan
hända.
Har sagt till grannen som det är, och fått lite svävande svar.
Inga garantier för att de inte kommer att smälla.
Finns det någon lag som man kan stödja sig på?

Sv: Lösdrift och nyårsraketer?

Hej! Våra 3 hästar går på lösdrift året om.
Nu har vi fått en ny granne till lösdriften som bor alldeles intill
staketet. De andra åren har varit lugna utan fester och raketer
men nu skall det tydligen bli nyårsfest.
Hur gör man? Hur gör ni? Har inget stall att ställa in dem i den natten
De är ganska rädda av sig. Vågar inte ens tänka på vad som kan
hända.
Har sagt till grannen som det är, och fått lite svävande svar.
Inga garantier för att de inte kommer att smälla.
Finns det någon lag som man kan stödja sig på?

Det är inte så mycket att göra något åt för er del, men jag tycker i grunden det är ett felaktigt system, att ha lösdrift, men inte stallplats åt alla hästar, i händelse av Nyår, sjukdomar och orkaner mm.
Hoppas blivande stallägare tänker på det när de bygger nya anläggningar.
Jag tar in alla mina lösdrifthästar på stall, och befinner mig nära stallet och har koll, under natten.
Nyårsraketer är inget kul för djurägare öht!

Kan du inte stänga in dem i ligghallen? Eller kanske be grannen att gå en bit ner på vägen? Är hagen stor? Inte så kul att ha panikslagna lösa hästar på nyårsafton....
Annars får du väl ge dem lugnande :D

Föreslå till grannen att de tänker på djuren och att om dom nu vill ha raketer så använd gärna djurvänligare, det finns så kallade "pet pack" att köpa som ska innehålla tystare raketer. Sen är det ju skillnad på de raketer som tjuter, visslar, viner och knallar och på dom som låter med dova boom. Undvik granbråk genom att komma med konkreta förslag på vilka raketer de kan använda.
Mina som också går på lösdrift kommer få fri tillgång till hösilage den kvällen, normalt så har det bara fri tillgång till hö och får silage två gånger per dag.
Lycka till!

Tack för svaren.
Våra har alltid tillgång fri tillgång till hösilage.
Men det brukar vara extra gott med nyöppnad bal.
(får ny storbal var 5:e dag)
Så det kanske är bra att satsa på en ny den dagen.
Har dina raketer intill hagen?
Det kan ju till o med bli så att en raket (av misstag)
går in i hagen. Vår hage är stor, kan göra den vrålstor om vi
vill, men tyvärr inga träd att gömma sig bakom.

PS har aldrig set några PetPack.
Säljs de i speciella affärer?

Om den går att göra vrålstor hade jag nog öppnat upp så att de har någonstans att springa ifall de vill. Och försökt hålla dem så långt ifrån raketerna som det går.

Jag har oxå lösdrift. Utanför ligghallen har jag som en mindre (ca 25x40 m) hage som sen leder ut i den större hagen. Det gör att jag kan stänga till om hästarna så de inte har så mycket plats att springa på. Man måste bara se till att stänga i tid på kvällen så att hästarna vet om att de är stängt, så att om de skulle få för sig att skena ut i hagen inte springer rakt igenom staketet.

Alltså, den här tråden kommer upp varje år vid den här tiden. Jag förstår inte problemet såvida man inte redan vet sen tidigare erfarenhet att hästen faktiskt är skotträdd.

Jag har tre hästar på lösdrift och grannen börjar gärna tidigt med raketer, har aldrig varit något som helst problem. Har faktiskt aldrig träffat någon häst som varit skotträdd. En har jag träffat som blev lite orolig vid andjaktspremiären (det smäller rätt mkt då och jag bor precis vid älven där jakten är) men den var på okänt ställe så det kan ju ha varit det oxå.

Jag gör precis som vanligt med utfodringar och allt, tar absolut inte in dem för det. Tidigare när de stått uppstallade har jag tagit in dem vanlig tid på kvällen och gett mat som vanligt. Inga övertäckta fönster, radio på el lugnande medel.

Jag tror att många skapar en rädsla hos hästen för att man tror att hästen ska bli rädd. Är man lugn själv och inte förväntar sig problem så blir det oftast inga problem. Och har man redan en rädd häst så kanske man kan jobba med det i förebyggande syfte under andra tider på året så att nyår inte blir ett fullt så stort stressmoment.

1. Hagen ligger sällan mitt i ett bostadsområde och det blir därför sällan hysteriskt och högljutt precis där.
2. Hagen ska vara stor nog för den att kunna gå undan en bit.
3. De ska ha utrymme att röra sig runt om de skulle bli oroliga.
4. Det skjuts mest i ca 5-10 minuter mitt på natten. Före och efter är det relativt, nästan helt, lugnt i de allra flesta fall.
5. De har möjlighet att agera naturligt i denna situation efter som att de har stort utrymme och en flock. De klarar nyår prima utan att stängas in en och en i små boxar.
6. Ofta har man dessutom skog i hagen dit de kan gå och "gömma sig" undan.

Vi hade en enorm hage förut och då sköt stallägarna raketer i hagen intill. Hästarna verkade inte berörda av det. De hade varandra och kunde hålla sig undan. Detta skedde dagen efter nyår så jag var där och såg det med egna ögon. ;) Flock på ca 7-9 hästar.

Nu har vi en mindre hage dock, men denna gång kommer stallägarna att skjuta på andra sidan gården och mellan dem och hagen finns träd och ett hus som dämpar ljudet lite.

Jag vill se till dem på dagen, så att de är hela och rena, :D friska och pigga. Sen får de klara sig själva. Och det verkar de kunna aldeles utmärkt. Till skillnad från oss så är hästar inte tryggare inomhus än utomhus. Däremot dämpas ju ljudet av väggarna men de hör fortfarande, känner lukten osv.

Jag har aldrig varit med om/hört att någon häst nånsin skadat sig eller fått problem under nyårsnatten pga att de varit ute i sin hage. OCH, det är inte farligt att bli lite rätt då och då. ;)

Hade de ett behov av att stängas in vid rädsla så skulle de väl stå i ligghallen?

Min häst vill UT när han blir skrämd. Även under skottljud. När oskan gick hårt en eftermiddag när vi var i stallet så var hans första instinkt att ge sig av ut, vilket han gjorde. Väl ute i hagen lugnade han sig och kunde slappna av trots att oljudet där inte dämpades av väggar.

Tänk som en häst. ;)

ag har tre hästar på lösdrift och grannen börjar gärna tidigt med raketer, har aldrig varit något som helst problem. Har faktiskt aldrig träffat någon häst som varit skotträdd...

Det hade inte jag heller - innan jag träffade kompisens connemarasto som är fullkomligt livrädd för ljudet OCH ljuset (även vid åska är hon orolig)...så nu vet jag vilka enorma problem det kan ställa till...
Jag tror att många skapar en rädsla hos hästen för att man tror att hästen ska bli rädd. Är man lugn själv och inte förväntar sig problem så blir det oftast inga problem.

Så där har jag alltid sagt förr också, men även i detta fallet såp har jag då blivit överbevisad, eftersom kompisen är "kolugn" som person, och hennes andra hästar inte har några nerver alls:angel:

Däremot kommer stoet ifrån en mycket dålig uppväxt, har haft några mindre lämpliga hem tidigare och vem vet vad som hänt där...:mad:
Förmodligen har detta byggts upp under den tiden redan.
Ljuset tänt i stallet nyårsnatten, bomull i öronen,tävlingsluvan på och radion på hög volym ska iår försöka lindra hennes besvär en del...

Men då är det ju ett faktiskt undantag. Men jag tror inte att det finns så många hästar som faktiskt är så rädda. Jag har som sagt var bara träffat en som reagerat på sådana ljud (iofs inte på nyårsafton). Och har man en sån så får man ju försöka lindra besvären sas.

Så jag tror ändå att många skapar skotträdda hästar, el kanske bara tror att hästarna är oroliga i stallet utan att faktiskt gå ut och kolla. Sedan tror jag även om Tintilar skriver att de nog blir oroligare inne i stallet än ute i hagen där de faktiskt ser (inte för att mina brukar titta på raketerna, inte mer än de tittar på norrsken iaf) och kan komma undan om de vill.

Kan beratta historian om vad som hande med "mina" hastar. Det var inte mina hastar men aret innan sa var jag ansvarig for hastar och stall.

Nyarsnatten och agaren lamnar hastarna ute pa losdriften, de blir radda for raketerna och krachar igenom staketet.

Agarens vanner har varit ute hos hastarna som stod pa deras gard kanske 30 minuter innan de kommer losa. Och de upptacker att de ar losa ganska fort oh lyckas fanga nagra av hastarna.

Men tva av hastarna hade gatt omkull och brutigt bennen sa benpipor stak ut och blod sprutandes. Det tog ett tag att hitta hastarna, en av mina flikkor hittades i en villatragard och manga onyktra nyarsfirande personer gjorde sitt basta for att lungna hasten. Samma sak hande med den andra flikkan nagra km langre bort.

Det tog timmar for veterinaren att komma ut och avliva hastarna, for hon var i andra sidan av sthlm och avlivade andra hastar pga av raketerna.

Sa mina van och hennes dotter (11 ar) spenderade nyarsnatten med att jaga hastar, agare samt att forsoka lungna min flikka som hoppade runt pa tre ben. Tills hon kunde avlivas. :cry:

Stalla in dina hastar :devil:

Varför ska så många "bädda in och skärma av" hästarna från raketer (och annat)? Vänj dom vid det istället!
Det finns fortfarande några dagar att vifta på, så iväg och köp lite småraketer och sätt igång.

LIA

Precis, och så kan man själv fira nyår utan att behöva springa i stallet/lösdriften.

Vill man inte skjuta raketer så (beroende på hur man bor) ringer man någon som har ett salongsgevär och ber denne komma ut och öva skytte. Det gör mina grannar och jag har absolut inget emot det (så länge allt sker på ett säkert sätt), hästarna får ju träning i skottfasthet.

Håller mina hästar inne nyårsafton, men några valborgsaftnar med raketer i krokarna har de allt upplevt. Raketerna avfyrades iofs en bit bort, men de syns ju och smäller för det. Hästarna har dock inte verkat bry sig särsklit mycket.

Tack för alla svar. Det har lugnat mig.
Här runt i kring har alla sina hästar på stall, så det finns
ingen att jämföra med. Det är alltid bra att höra andras
erfarenheter. Då kanske det kan går bra för oss också.
Skall prata med grannen om de kanske kan hålla till på
baksidan om sitt hus.

Våra hästar står på lösdrift och de är ute även nyårsnatten.
Nu är inte de så upprörda av sig så det går bra, de står mest och tittar lite, men det är klart man oroar sig ibland!
I förra stallet stängde de tidigare in hästarna över nyår, men då en av hästarna fått panik så hade den kastat sig över boxväggen och fastnat.. :( ! Efter det fick hästarna vara ute istället så de kan se vad som händer och flytta sig - de riskerar heller inte att bli innebrända ifall raketen smyger sig in på något sätt...

Men.. allt är ju efter vad för erfarenheter man har själv, inte kul om man tror hästarna ska spränga staketet och skena runt i halva landet under nyårsnatten heller :(:o!

Just det , lycka till "mina" hastar stod oxa vid grannens hus, och de andra aren hade det gott bra,

Gott bra = inga doda hastar.

Vet inte vad som hande men radda vart dom och tva hastar brot bennen och fick avlivas.

Lycka till pa nyarsafton......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday