Lösdrift=hur mkt mark

Welsh

Trådstartare
Ni som har lite koll på läget. Om jag vill ha lösdrift för mina 2st 1 åriga hingstar (C-D ponny). Hur mkt mark behöver jag och hur stort ska ligghallen vara? Fakta inga gissningar tack!

jag har ju hästar uppstallade på en hyrd gård, måste jag anmäla förprövning om jag vill ha 2 hästar till på lösdrift på denna gårds marker????? Antalet hästar överstiger 8

Sv: Lösdrift=hur mkt mark

Hur mycket mark du ska ha finns ingen bestämmelse om, men jag rekomenderar ungefär 1 ha mark per häst i vinterhage och lika mycket i sommarhage (lite beroende på hur markerna ser ut, tillgång på bete etc).

Angående bestämmelserna kan du läsa på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWeb_dsm/download/PDF/3/DjurbestHast.pdf

Troligtvis måste du få byggnaden godkänd, det bästa är väl att kolla med miljö och hälsa? Det är alltid bäst att få dit miljö och hälsa innan du släpper på hästarna eftersom du med största sannolikhet kommer bli anmäld för din grymhet att ha hästar ute på vintern :smirk: Då vet de att du inte bryter mot några regler och de slipper åka ut.

Ligghallen får MINST vara 8,4 kvm (60 % av 7 kvm per häst=4,2 kvm) tills de är två år. Jag rekomenderar dock ca 10 kvm per häst.

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka