Lösdrift - gammal häst?

CoNo

Trådstartare
Hej!

På ridskolan finns det en häst, som min mamma kärat ner sig totalt i. Ska hon ha häst, ska det vara honom.

Till hösten ska jag troligen flytta till en lösdrift med Conny, fin ligghall, underbar hage, hästkompisar. Om min mamma skaffar häst, vill hon såklart vara på samma stall som mig. Men så kommer frågan.. Skulle denne häst klara det..?

Han är ett halvblod på 20 år och har gått som ridskole häst... länge, där han alltid stått i spilta.
Självklart får man ju anpassa med ev. täcken, men vad tror ni, skulle han kunna gå på lösdrift?

Kom med funderingar! :banana: :laugh:

Sv: Lösdrift - gammal häst?

ja det tror jag absolut. min gamling stod stallad tills hon va 33 år, därefter bytte vi till lösdrift för samtliga 5 hästar. det fungerade jättefint ;)

gamlingen är 37 år i år och hon blev betydligt mindre stel efter "bytet". även 17 åringen har blivit betydligt smidigare. vissa av hästarna som är fullt i gång är täckade efter årstid :laugh:

Tror jag också. Han är ju bara 20. Det är ingen ålder på en häst. Har två stycken 33 och 27 år vilka jag dock håller ifrån lösdrift. Kanske det skulle gå men de verkar tycka att det är toppen att få komma in och vila i sin box. Men säkert hade de hållit sig smidigare på en lösdrift.

Till båda.

Tack för era svar!
Verkar ju som att det inte borde bli några större bekymmer då!
Då kommer bara nästa fråga.. Vad ridskolan tycker om det! Fast det behöver ju inte ni tänka på :rofl:

Har de hästen i spilta tycker jag att de ska vara tacksamma för att han får det väldigt bra nu. Jag vet att det finns spiltförespråkare men personligen tycker jag att det måste kunna vara skönare att kunna röra sig obehindrat och gå fram och tillbaka.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve