Lösdrift för hästar

A

Aniie

Hur gör ni som har era hästar på lösdrift med kraft fodret?

hur mkt kostar det att ha en häst på lösdrift? är det bra ? hästarna lär väl igentligen må mycket bättre om dom får gå ute dygnet runt.

Sv: Lösdrift för hästar

När jag gav mina kraftfoder ifjol fick de i varsin hink. Tre olika hästar skulle ha och det gick bra.
I somras skulle bara en av hästarna få kraftfoder och det krävdes lite övertalning innan de andra sex hästarna gav sig i sina försök att sno åt sig lite, men sedan gick det smidigt också.
Bara hinkar på backen alltså, en bit ifrån varandra om det är flera.

Andra vet jag binder upp hästarna när de skall få kraftfoder.
Sedan har vi ju superdyra men ack så händiga lösningen med transponders på hästarna och foderautomat :angel:

Har krubbor med uppbindning inne i lösdriften för individuell kraftfoderutfodring.

Hur mkt det kostar beror väl på, ska du bygga själv eller ha den på annat ställe?

Aniie skrev:

hur mkt kostar det att ha en häst på lösdrift? är det bra ? hästarna lär väl igentligen må mycket bättre om dom får gå ute dygnet runt.

Mina hästar får såpass lite kraftfoder (0,7 kg resp. 1 kg Krafft) att jag bara behöver ge en gång/dygn. Det gör i samband med ridning eller annan skötsel, då jag tar in dom i skötselboxen. Då får den som rids äta sitt inne efter ridning och den andra äter ute i lösdriften.
Är det någon dag som ingendera rids så har jag en gummigrind så jag kan dela av lösdriften, så då står de i varsin del och äter. Smidigt att inte behöva stå och vakta medan de äter.

Aniie skrev:

Jag fodrar mina med tornister! En påse med rem på som man smidigt hänger över nacken på hästen, sen får de äta i fred! Dessutom kan man låta alla hästarna ha kvar sin påse tills siste pålle har ätit klart, så bråkar de inte alls:)

Jag har lyxen att ha eget stall, men min inackordering betalar ca 900 kr i månaden, inkl fri tillgång på hö och en portion havre om dagen.

Våra hästar har blivit som förbytta sen vi skaffade lösdriften. De är mycket lugnare och mer harmoniska, flocken håller sams och de är friska och glada:) Flocken består just nu av åtta hästar och de går i en sju hektar stor hage, så de har utrymme att komma undan på om de vill vara ifred, skog att leka i, fält att kuta på samt stora ligghallar med massa halm i för de stormiga nätterna.(fast de står mest i skydden under sommaren..mindre flugor där:) )

Jag har två hästar på lösdrift och de trivs som fisken..
Den gamle har haft en del problem med sina leder och det har blivit bättre av att han får röra sig dygnet runt.
Jag brukar fodra mina kraft i samband med ridning 1 ggr om dagen. jag har ju lite lyx att jag har tillgång till boxar utöver lösdriften, så det brukar inte vara några problem med utfodringen. Våra hästar får hö 3 ggr om dagen i sådan mängd så att det blir som fri tillgång. De äter ca 12-15 kg om dagen /häst beroende på vädret. Jag trodde att de skulle äta mycket mer då det blev riktigt kallt, men det verkar inte som om de gör det.
Jag tycker att vatten har varit det största problemet på vintern. Förra året hade vi inget som värmde vattnet i badkaret och det var ingen rolig historia att hacka is varje dag. Jag tyckte inte att jag hade råd att köpa en termobar som värmde vattnet och en bole var inte tillräckligt stor för att räcka åt våra hästar. Så jag köpte mig en okrossbar doppvärmare som man har till akvarier på 250 watt (300 kr). Den satte jag ner i bakaret och fäste på ett galler så de inte kunde bita på den. satte en plastslang runt elkabeln.
Den har funkat klockrent. Vi har nog minst 300 liter vatten i badkaret och trots att det varit upp till 20 minusgrader har det inte frusit en enda gång. Man kan nog ha en på lägre watt om man bor där det inte blir så kallt.
Jag betalar 500 kr i kallhyra/häst och då ingår fodringar av hö.

Men måste man inte ansöka om man ska ha mer än fler hästar på lösdrift. tyckt att ja läst de någon stans. hur funkar de där igentligen?
mvh annelie

Aniie skrev:

Våra hästar får kraftfoder 2 ggr/dag, då de går in utifrån i sina egna boxar som står öppna mot hagen hela dygnet. Vi stänger bara nedre halvan av yttre boxdörren, så de får äta till alla är klara. Det går lätt eftersom hästarna själva håller reda på tiden så de kommer direkt när det är dags. Då passar man på att visitera dom också.

Hästarna mår utmärkt bra. Har eget stall, men kostnaden är väl ungefär densamma som att ha häst på box, förutom att det går åt mindre strö och något mera grovfoder.

Våra hästar går på lösdrift, men vi har ett stall också. Där kan de få stå efter en ridtur om vädret är dåligt, och de är svettiga för att torka upp. Annars tar vi in hästarna och ger dem kraftoder i hinkar, våra hästar får sitt kraftfoder oftast på kvällstid. Eftersom det är flera hästar och ägare, får inte alla hästar sitt kraftfoder samma tid andra kanske ger under dagen.

Iår har vi ett såpass bra grovfoder, att kraftfodergivan endast är sådan för att nödvändiga mineraler etc skall komma hästen tillgodo.

Aniie skrev:
Men måste man inte ansöka om man ska ha mer än fler hästar på lösdrift. tyckt att ja läst de någon stans. hur funkar de där igentligen?
mvh annelie

fårstår inte riktigt vad du frågar efter...Jordbruksverket har ju regler och man måste söka tillständ för att ha över ett visst antal hästar, men det gäller ju oavsett om de går på lösdrift eller inte?

Migo skrev:
Jag fodrar mina med tornister! En påse med rem på som man smidigt hänger över nacken på hästen, sen får de äta i fred! Dessutom kan man låta alla hästarna ha kvar sin påse tills siste pålle har ätit klart, så bråkar de inte alls:)
Vart kan man köpa det? Vänjer dom sig lätt vid det då?
Det här med två hästar som ska ha mat och jag bara åker upp och fodrar när det är mörkt och har typ 12 hästar efter mig hela tiden orsakar mer eller mindre kaos om kvällarna... :mad:

En av dom skulle det nog funka på tror jag, den stora måste jag nog stå och vakta på, annars ger han sig iväg och han äter så sakta...

I stallet där jag rider så tar de 1500:- inkl kraftfoder och fri tillgång på hö för hästarna i lösdriften.

Jag hade lösdrift ett tag vilket var super, hadet tre stycken i hagen. Gav dem kraftfoder morgon och kväll i hinkar, gick väldigt smidigt. Värst är det väl kanske med vattnet vintertid.

Tiagirl skrev:
Vart kan man köpa det? Vänjer dom sig lätt vid det då?
Det här med två hästar som ska ha mat och jag bara åker upp och fodrar när det är mörkt och har typ 12 hästar efter mig hela tiden orsakar mer eller mindre kaos om kvällarna... :mad:

En av dom skulle det nog funka på tror jag, den stora måste jag nog stå och vakta på, annars ger han sig iväg och han äter så sakta...

jag sydde mina själv i lakansväv. en vanlig påse, antingen som man kan knyta fast i grimman, eller med en rem över nacken:) kan ta ett kort på en imorrn...

Jag sätter fast mina hästar i lösdriften när de får kraftfoder.
De äter ur foderbunkar som man sätter i bildäck. Jag tycker det är bra om hästarna kan äta så nära backen som möjligt. Bildäcken åker inte omkring lika mycket som om man har hinkar.

Jag tar 1500 kr/månad av mina inhyrningar. Då ingår hö, spån/halm i ligghallen, vatten och el. De köper själva sitt kraftfoder. Jag sköter allt. Hjälper till med hovis och vet mm.

Hästarna mår jättebra och har aldrig varit sjuka sen de började gå i lösdriften.

Har två hästar på lösdrift, de äter bara hö.Vi betalar 1000kr i månaden.En av hästarna bröt ärtbenet för ca 2år sedan o han mår hur bra som helst sen vi satte dem på lösdrift.

Har två hästar på lösdrift. Ger ena ranghöga kraftfodret inne i ligghallen i en hängbar krubba, och den andre ute , så de ej ser varann. Står dock kvar och väntar tess den ranglåge har ätit upp. Kan dock tänka mig att det är bökigare att hitta lösning när det är fler än två. Tack för tipset om hur man kan göra med fruset vatten på vintern, det har varit mitt största problem. Måste prova det där med doppvärme.:bow:

Vi ger våra egna hästar kraft efter ridning. Efter som att det nästan bara är jag som ger kraft så är det bäst så. Han får alltså kraft 1 gång om dagen.

Min häst mår mycket bättre. Och det är viktigast för mig. Självklart är det billigare också, fastän man egentligen inte borde tycka det då vi även har eget stall till våra hästar och med andra ord har allt som en inackorderad har fast de står ute. Vi sköter också utfodring etc själva (kollektivt) och det blir ca 4 fodringar i månaden per häst. De fodras en gång om dagen och har fri tillgång.

Vi betalat 1000:- för platsen. ca 30 hektar hage med skog och öppna ytor, två ligghallar under samma tak med plats för minst 16 hästar, thermobar, eget kallstall med stora boxar, ridbana, ridhus och tillgång till varmstall. Samt sadelkammare.

Hösilaget (analyserat) betalar vi i den mån vi gör av med det. Enligt våra beräkningar skulle det bli 366:-/mån per häst men enligt åtgången på balar ligger det på ca 500:-/mån. Men däromkring då iaf. Kraften betalar jag inte mycket för - inte ens 100:-/mån tror jag och då rids ändå min häst som vanligt.

Aniie skrev:
Vi har 5 hästar i hagen och matar dem i bunkar samtidigt och vaktar under tiden. Vi ger bunkarna till dem i den rangordning de har i hagen. Första gången kan det vara lite strul, men sen lär de sig snabbt var de ska stå och att de får sin mat. Unghästen som får lite mer foder får man stå bredvid och mota undan de andra om de försöker komma och stjäla. Men de har lärt sig o håller sig undan. Vi ger hö samtidigt så när en häst är klar med kraft kan den börja mumsa hö istället.
Aniie skrev:
Jag betalar 650 kr/månad och hjälper då till med en del fodringar. Jag tycker det är kanon! Det enda besvärliga är ju när hästen är riktigt svettig efter ridning - men då har vi stall att ställa dem i ett tag. Eller också sätter vi på täcket i hagen och tar av det när de torkat upp.

När jag läser i trådar om hästar som bara vill in i stallet så blir jag lite full i skratt över våra hästar. Om de får stå inne en stund extra blir de nämligen väldigt rastlösa och vill bara UUUUUT!!!:D

Min häst går på lösdrift och jag ger, som flera andra här, extrafodret när jag är där, alltså en gång om dan. Jag betalar 1000 kr i månaden men det är ett mycket litet privat stall och jag har fullservice förutom att jag fodrar ett par gånger i veckan(när det passar mig eller ägaren behöver hjälp), jag hjälper till med vattnet och mockar i lösdriften några gånger i veckan. Jag har en box och det ingår halm(som jag använder till lösdriften). Både jag och hästen trivs och är mest i boxen vid skötsel om det regnar, annars gör vi allt ute.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar