Lösdrift + fågelinfluensa.

B

Borkan

Vet ej om jag hamnat rätt då fråga a) och fråga b) är olika.

Jag har själv ingen erfarenhet av lösdrift egentligen men skulle gärna prova på till pållen.
Funderar mycket på hur jag skulle lösa saker och ting kring lösdriften men har då hakat upp mig på nedanstående frågor:

Hur har ni funderat kring fågelinfluensan?

Jag tänker på dels själva lästallet där ju fåglar gärna håller till och dels på utfodringen när ni fodrar ute (främst fri tillgång) där det ju är risk att fåglarna skiter :o
Kommer ni att göra något speciellt nu eller fortsätta som vanligt? Vad är i så fall vanligt och varför inga åtgärder?

Sv: Lösdrift + fågelinfluensa.

Jag är ganska orolig när min häst går i hagen.. Tänk om den skulle hitta en död fågel och börja tugga på den. DÅ är det väll stora chanser att den får fågelinfluensan..

Med fodringen tror jag inte är så stor risk. eller beror väll på vart man bor och hur utbrett fågelinfluensan är..

asaria skrev:
Jag är ganska orolig när min häst går i hagen.. Tänk om den skulle hitta en död fågel och börja tugga på den. DÅ är det väll stora chanser att den får fågelinfluensan..

Ja, nu är ju hästar växtätare, så risken att de ska tugga i sig en död fågel på marken är väl rätt liten. :smirk:
Dessutom skulle det nog i så fall vara betydligt större risk för att den får boutulism än fågelinfluensa eftersom botullism också kan vara en orsak till fågeldöd (framför allt sommartid), eller salmonella. En hel del av våra småfåglar bär på salmonellasmitta, så om man har fåglar som skiter i fodret, så är salmonellarisken betydligt större.

Risken att vi människor eller våra husdjur (ja, förutom höns och liknande då) i Sverige ska drabbas av fågelinfluensan är väldigt liten.

växtätare? nu förstår jag inte riktigt ;)

Nej men håller med.. risken är liten! iaf nu, kom igen om ett halvår.. då kanske det är större..
Men fåglar dör ju hela tiden, de är bara för de upptäckt ett nytt virus.. det har nog funnits länge.. så ingen risk att vara orolig ;) (hoppas ja)

Änsålänge har jag inte ägnat så mkt tanke åt det. Våra hästar får ju endast hösilage ute i hagen så fåglarna är inte runt matplatsen - men såklart händer det. Bara min och ev en till får kraftfoder och då ingen havre alls utan betfor och müsli.

Vi ska skaffa nya foderhäckar (för hela balar) och då tänkte jag föreslå att man kan ha tak över. Men vi får se. Vi har så öppna ytor så det är väldigt lite fåglar därikring som tur är.

asaria skrev:
växtätare? nu förstår jag inte riktigt ;)

Nej men håller med.. risken är liten! iaf nu, kom igen om ett halvår.. då kanske det är större..
Men fåglar dör ju hela tiden, de är bara för de upptäckt ett nytt virus.. det har nog funnits länge.. så ingen risk att vara orolig ;) (hoppas ja)

Du har helt rätt. Viruset har funnits länge, det är samma sort (fast en ny mutation) av det viruset som gav upphov till bl a Spanska sjukan och Hong-kong influensan.
Den nya varianten är mycket smittsam och dödlig för fåglar. Än så länge har mycket få andra arter smittats och de har antingen ätit döda fåglar (tigrar, katter, mink) eller varit mycket nära sjuka fåglar (människor som arbetat i fågelbesättningar).
Ingen har ännu smittats av vilda fåglar (om man inte äter dem...) och viruset smittar inte ännu mellan däggdjur. Om/när detta sker så kommer troligen smittsamheten och dödligheten att ha minskat och det blir en influensa, dock med högre dödlighet än vanliga influensan som kommer varje år.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår