Lösdrift + fågelinfluensa.

B

Borkan

Vet ej om jag hamnat rätt då fråga a) och fråga b) är olika.

Jag har själv ingen erfarenhet av lösdrift egentligen men skulle gärna prova på till pållen.
Funderar mycket på hur jag skulle lösa saker och ting kring lösdriften men har då hakat upp mig på nedanstående frågor:

Hur har ni funderat kring fågelinfluensan?

Jag tänker på dels själva lästallet där ju fåglar gärna håller till och dels på utfodringen när ni fodrar ute (främst fri tillgång) där det ju är risk att fåglarna skiter :o
Kommer ni att göra något speciellt nu eller fortsätta som vanligt? Vad är i så fall vanligt och varför inga åtgärder?

Sv: Lösdrift + fågelinfluensa.

Eftersom i stort sett inga andra djur än fåglarna får influensan, så hade jag inte bekymrat mig om det vad gäler hästar.
mvhR

I Ridsport nr4 stod en artikel om hästar och fågelinfluensan..
De menar att risken är minimal.. Risken är större med fågelburen salmonella säger biträdande stadsvet. Gittan Gröndahl.
Uppmanar till god hygien i stallar, vid utfodringsplatser, och bortplockning av fågelträck om betet blir besökt av flyttfågelflockar i stort antal. Speciellt änder, gäss och svanar...
Tänk på att tvätta dina händer när du hanterar fodret..
Fodret skall förvaras så att fåglar inte kommer åt det gärna i en foderkammare som kan stängas igen. Sopa upp foderspill som kan locka in fåglarna. Håll stallet rent från fågelspillning..
Se till att svalbona som ev byggs inte kommer i närheten av vattenhinkar eller krubborna..

Enligt det jag har läst så har både katter och mårddjur smittats och död av fågelinfluensan. Har även hört att en hund har smittats. Samtliga är däggdjur som vi och våra hästar, vilket gör att risken för smitta hos både hästar och människor ökar betydligt när andra däggdjur redan har smittats.

Vad gäller fågelinfluensan och häst som går på lösdrift så är nog riskerna lika stora som för alla hästar som fodras utomhus dagtid, och även betesgående djur i sommar. Vad jag förstått finns inget dokumenterat fall av att fågelinfluensa kan smitta till hästar i dagsläget, så risken är nog minimal att de smittas överhuvudtaget.

Ifall det på sikt skulle visa sig att det finns risk att fågelinfluensan smittar till häst så kan man fodra hästen under tak - antingen i lösdriftshallen eller fixa ett foderbord med tak.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 763
Senast: Unhappy
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama