Lösdrift eller inte.

W

worthless

Jag har en liten fråga till folket som står i lösdrift. Jag står nämligen och väger lite fram och tillbaka om jag ska flytta häst till lösdrift, har hittat ett underbart litet ställe med få hästar, bra hagar och en bra ligghall och med rejäla uteboxar vid behov.

Men jag har ingen erfarenhet av lösdrift alls, har alltid velat ha hästen i ett men nu när jag faktiskt har chans att flytta dit så tvekar jag lite när det gäller mig, hästen hade trivts på lösdrift det är jag nästan säker på för han är ingen riktigt stallhäst, stort rörelsebehov och sånt, vill snabbt ut på morgonen etc, blir orolig när han är inne för länge osv.

Ni som flyttat och har häst på lösdrift, saknar ni inte stallkänslan, den här mysiga känslan i stall på vintern när det är kallt och sånt? Saknar ni stallet helt enkelt eller är det bara en vanesak att ha hästen ute oavsett väder?

Den här ändå tryggheten som stallet ger för mig på nätterna, känns som att jag har lite svårt att släppa den. Därför är det bra för mig nu direkt efter sommarbete att flytta med tanke på att hästen och jag är vana vid dygnetrunt utevistelse.´

Häst har stått på stall under vintern i hela sitt liv, kommer han att trivas?Kommer jag att trivas? Är det svårt som ägare att ställa om sig till lösdrift?

Som ni kanske märker är detta ett stort beslut för mig att fatta och skulle behöva lite stöttning i beslutet. Usch vad jag är velig. Vill ju bara att hästen ska må bra. Blir hästarna väldigt lugna av lösdriften eller händer det att det finns hästar som faktiskt inte trivs på lösdrift trots bra kompisar? Är rädd att göra ett misstag.

Sv: Lösdrift eller inte.

I början är man alltid orolig över att hästen är ute även nattetid , men känslan försvinner snabbt när man ser att hästen trivs bättre med det :) Och jag vill heller inte påstå att jag saknar någon speciell stallkänsla, jag tar ju in hästen varje dag och har henne inne nån timma och pysslar och så. När jag åker hem åker hon ut igen :D

Jag låter mina hästar komma in nån natt i emellanåt om man ser på dom att de vill det, vilket så gott som aldrig händer. Men som nyårsafton står dom alltid inne av säkerhetsskäl.

Vi köpte en häst som inte stått ute mycket i sitt liv och satte honom på lösdrift i början av april och det var lite jobbigt för honom i början men han vande sig snabbt och blev mycket lugnare och stabilare (mer harmonisk!). Nu är han extremare än min gamla lösdrifthäst, han vill inte stå inne!

Jag har aldrig varit med om att en häst inte trivs, men alla hästar klarar inte lösdrift (undantagen som bekräftar regeln :p) och då är det ju inte hela världen att stalla upp hästen igen, då har man ju prövat. Men i längden tror jag de flesta hästar trivs mycket bättre med lösdrift.

Men jag tror det kommer gå super och att både du och hästen trivs!! Lycka till!

Låter jättebra, känns redan lite mer lugnt för min del. Tror det skulle passa mig väldigt bra också eftersom jag kanske inte då behöver det här kravet att alltid alltid alltid aktivera hästen även under dom värsta dagarna bara för att han ska ta det lugnt i boxen under eftermiddag och natt. För hästarna står inte och samlar energi på samma sätt i lösdrift som i box antar jag? Det blir kanske iallafall inte samma frustration som det blir av att ställa ett energiknippe i en liten box.

Känns som att hästägandet faktiskt kanske kan bli lite lättare om jag slipper oron att hästen är inne för mycket, äter upp boxen, sparkar i väggarna etc. Jag blir helt klart mer och mer säker på beslutet, och om det inte fungerar så är det ju faktiskt "bara" att flytta till stall igen.

Hästen tar ju flyttar bra, det är egentligen bara jag som blir stressad vid flytt. :o Jag borde lära mig av hästen känns det som.

Jag har haft mina hästar på lösdrift nu i fyra år och jag är supernöjd. Jag vet att mina hästar är väldigt tighta och inte stöter ur någon ur flocken så alla får med god marginal plats i lösdriften.

Nyligen var jag dock tvungen att stalla upp två utav hästarna (jag har alltså boxar också) pga av skada och jag tyckte det var jättemysigt att gå ut och morgon och kvällsfodra, linda ben med mera... i en dag ungefär. För att inte tala om att det blev fyra gånger mer att mocka. Nej tacka vet jag lösdrift det funkar bäst för mig och mina hästar

Jag hade också en häst som jag bytte från box till lösdrift. Det var det bästa jag gjorde för henne. Jag tror absolut att lösdrift är ett bra val. Hästen får själv välja hur mycket den vill röra sig, vara tillsammans med andra hästar dygnet runt. Vara häst helt enkelt. När det blir dags för mig att ha häst igen kommer jag fixa en lösdriftplats först. :)

Lycka till med ditt nya hästliv!

En väl planerad lösdrift är bland det bästa sättet att ha häst på ! Vi har "omvänt" de 3 senaste hästarna vi köpt, från stallhästar till lösdrift. Den bästa perioden är ju nu på hösten såklart, då de naturligt kan bygga den päls de behöver och som du själv säjer, så är de ju redan ute dygnet runt.

Jag kan sakna lite det där med att mysa runt i stallet - fast å andra sidan vet jag att de flesta dagar så var stallgörat bara något man var tvungen till. Borsta och gosa kan man ju göra ändå så det är inget problem. Allt ev. neg vägs upp av att hästen har det så bra och jag slipper ha samvete om jag inte har tid att aktivera hästen, den hänger ju ändå med sina polare och saknar säkert inte mig ett dugg.

När jag flyttade och bestämde att jag skulle ha mina hästar på lösdrift hade dom varit stallhästar i hela sina liv.
5-årig hbl val, 10-årigt fbl sto, 7-årigt fbl sto, welsh-ponnys.
Det ena fullblodet hade gått i galopp träning/tävling tills hon var 9 år och då stått på box 20 timmar/dygn.
Min valack har lite cellskräck och trivs inte inne.

Efter de fått gå ett tag på lösdrift var dom alla lugnare att jobba med.
Jag var orolig att de inte skulle få ro ute och kunna slappna av, men det var inga problem, de turas om att vila bara.

Jag trivs mkt bra på att ha dom på lösdrift och tänkter inte ta in dom i boxar igen.
Dom går med täcke på när det e kallt och man får ha extra täcke så man kan byte våta täcke.

Har sålt hästar till boxar som tidigare gått ute här och det har gått utan problem att ta dom från lösdrift-box.

När jag hanterar vid dåligt väder (borstning osv) binder jag upp dom inne i lösdriften.

Har två ung-ponnier som ska flytta in i box nu till vintern (tidigare gått ute), men det är för att dom är hingstar så jag vill veta var de är på nätterna.

Det där med "myset" tar man en gång om dagen då ( iallafall vi ) ställer in hästarna en stund och har individuell visitering och kollar hur dom mår även de dagar de inte ska ridas.

Jag har häst på lösdrift och finns det ett litet stall som man kan gå in i så är det väl inga problem :) dock skulle jag inte vilja ha endast utebox, det måste ju finnas en sadelkammare och så? Mysigt och "stallkänsla" kan man få även om man är ute.

Løsdrift ær jættebra:laugh:
Man behøver inget stall før att kunna "dulla" med hæst och dess utrøstning.
Man får mer tid øver till att pyssla med hæsten nær man slipper mocka.
Visst kan det vara hærligt att se sin hæst stå ren och fin i en box men jag ser hældre min hæst rulla i en lerpøl och 100% nøjd med livet.
Kænns lite snopet att ryckta en hæst i timmar før att sedan låta den kladda ner sig men men.
Hæsten behøver sin omskøtsel oavsett, jag ær vældigt noga med att få veck all skit speciellt från benen och hovar då det ær viktigt att de blir rena och torra regelbundet och det kan dølja sig småsår under skiten.

Varma termobyxor och skor ær att rekomendera!

Intressant att detta kom upp! Vi är också så gott som på väg till en lösdrift i dagsläget - det ser jättefint ut med stora hagar, fri tillgång på hösilage och fräsch ligghall. Jag tänker mig att om hästis bara har täcke på så fixar han ruggiga blöta nattvintrar ute... Där finns också (för oss simpla människor) uppvärmd sadelkammare, installningsmöjligheter för sjuka/skadade hästar, och därför också möjlighet att fodra/fixa med hästen inomhus. Om detta inte hade funnits vete sjutton om jag hade velat flytta. Står i kallstall nu, utan något uppvärmt utrymme och det var INTE roligt i vintras när tempen låg under tio minus flera veckor.

Hästis får snabbt en massa problembeteenden om han står inne för mycket, men samtidigt - när höststormarna kommer känns det bra att han (idag) skulle stå inomhus 10 timmar/dygn, slipper vinden och äter all kraft och hälften av höet i boxen. Och hur går det med träningen - är det någon som tävlar sin häst och har den på lösdrift? Just nu rids han hårt och svettas ordentligt, även om han skrittas av så känns det mindre bra att bara lägga på ett utetäcke på den blöta hästen och släppa ut den i nattmörkret... Eller är jag mesig? ;)

Lite nyfiken bara, varför skulle hästen inte klara av en bra lösdrift?
Självklart finns det hagar och ligghallar som inte alls är bra eller lämpliga och då trivs väl ingen, men hästar är ju gjorda för att röra på sig så lösdrift är ju i mina ögon det absolut bästa.
Själv har jag tyvärr inte möjlighet just nu att ha lösdrift då jag inte anser att hagen är nog stor, men en plan finns på att slänga ut traktor och få en fin ligghall i dens garage och sen använda ett annat fält till hagmark till lösdriften.

Och hur går det med träningen - är det någon som tävlar sin häst och har den på lösdrift? Just nu rids han hårt och svettas ordentligt, även om han skrittas av så känns det mindre bra att bara lägga på ett utetäcke på den blöta hästen och släppa ut den i nattmörkret... Eller är jag mesig? ;)

Jag tävlar och tränar inte så mycket just nu men gjorde med min förra häst och då kom vi många gånger hem sent. Men han var halvklippt och hade oftast torkat i släpet så jag tog av transporttäcke och ryktade honom (ibland en snabbborstning:angel:) och så på med täcke och ut. Han var så nöjd så med detta så.

Blev han svettig efter träning hemma så hände det att jag la på ett svettäcke och sedan ett regntäcke och lät hästen gå ut för att senare ( 30- 45 minuter) gå ut och byta. Men jag har ju lösdriften hemma

Hej!
Jag hade min förra häst på lösdrift (1:a året som hingst och 1 år som vallack innan jag sålde honom :( )
Piggar, friskare och mer välmående häst har jga sällan mött.
Veterinären lovordade oss för alla hästarna i stallet hade bra luftrör och bra grundkondis mm mm!.

Jag tävlade inte i den bemärkelsen men var ofta med i uppvisningssyfte om Nh mm och fick ofta bra kritik för hästens välmående..

I stormen gudrun var det lögn i hel*ete att få in hästarna, de hade gått och ställt sig i mitten utav hagen där det inte fanns några träd eller annat, så när vi fick syn på "hästklumpen" bestående utav 6 hästar i varierande åldrar, så blev man klart ororlig. men dom fixade det galant!

Hästar vet hur dom ska fixa sånna saker, jag menar dom har ju ändå vandrat på denna jord lika länge (om inte ännu längre) som oss

Man får væl klippa hæsten så den svettas mindre och inte læmnar man væl en svettig hæst i box heller?

Det finns täcken, för utebruk, som man kan lägga på blöta och svettiga hästar, de är dyra med jättebra!

Till Alla:
Tycker det låter väldigt bra med lösdrift nu ju mer jag tänker på det och har bestämt mig för att flytta dit, börjar redan nu tänka om lite när det gäller att häst är ute under ruskiga nätter osv. Men man vänjer väl sig vid hästens val.

Anastacia:
Det är väl inte så konstigt att när man som ägare på hästen haft den installad på nätterna under vintern i hela hästens liv att man funderar på hur det kommer gå för den lille ute i vintervädret?

Det ser alltid så fridfullt och mysigt ut när man lämnar dom inne i trygga stallet på vintern när det är kallt osv och det är inte lätt att ändra om sitt tänk. Inte för mig iallafall. Häst betyder allt för mig och val av stall är ju ett stort beslut. Men som sagt så försöker jag ändra om tänket.

Har jag sagt att det är konstigt?
Självklart ska man fundera över sina val, och jag tycker att det är viktigt att vända på sina egna frågor, så om man frågar om det är bra med lösdrift kan man fråga sig varför det inte skulle vara bra med lösdrift, som ett exempel. :)
Hoppas att ni kommer att trivas jättebra på lösdriften!

Jag är en sån som MÅSTE ha ett stall att kunna gå in i och göra ordning min häst. Jag har haft pållen på lösdrift med tillgång till uteboxar. Boxarna var på det sättet att man var tvungen att gå ut och in i ett annat rum för att hämta sadel och borstar och grejer, sen ut igen och tillbaka till boxen... men det fungerade inte för mig, jag höll på att bli tokig och flyttade.

I vintras hade jag hästen på lösdrift också och hade tillgång till kallstall men det var okej ändå. Blev aldrig kallare än -12 i stallet och jämfört med de -30 ute så var det hur skönt somhelst!

Nu har jag flyttat söderut och i vinter kommer hästarna gå på lösdrift men jag har tillgång till en egen box i ett stall. Stallet har ingen värme tror jag men det är isolerat så jag tror inte det blir minusgrader i stallet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama