Lösdrift eller box?

Sv: Lösdrift eller box?

Ja det är lite underligt att det är lag att ha lästall den årstiden det inte används av djuren medan den årstiden då lästallet används och behövs behöver man inte ha lästall enlig lag :cool: Det kan bara som jag ser det bero på en av två orsaker.
1. beslutet tagits av personer med noll praktisk erfarenhet av djurhållning på lösdrift.
2. pengar, det skulle kosta lantbrukarna för mycket pengar att ordna lästallar åt alla kor som släpps ut på sommaren

Oavsett anledningen är lagen svår att acceptera eftersom efarenhet säger annorlunda.

TonicWater> Vi har daglig kontroll och visitation av samtliga hästar. Det går till på det viset att när det är dags, vilket kan vara vilken tid som helst på dygnets ljusa timmar, visslar vi på pållarna och inom ett par minuter är de vid grinden, även inackorderingarna :D . Vi sätter på grimmor och lite utspritt med ett par meters mellanrum minst binder vi fast dem. Där får de sin hink med det dom ska ha. Nu på sommaren är det inte mycket, mest för att de ska ha något gott att se fram emot. Blandar ihop 5dl betfor 1 liter blandkross, ishavsalger, linföolja och vitlök som fördelas mellan 6 hästar.
Varje dag gör vi något av följande året runt, rider, markarbete och promenader med hästarna.

Lästallet är 4x15 m och 2,5-3 m högt, snedtak. En tvåmetersöppning mitt på ena kortsidan och en tremetersöppning mitt på ena långsidan så ingen ranghög kan blockera ingången/utgången. Har samma lästall vinter som sommar då det står på gränsen mellan sommar och vinterhagarna. Håller på och renoverar ena stallet där det blir 3 boxar, sadelkammare, foderkammare och klargöringsplats för vetr. och hovslagare.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vi rider våra som går på lösdrift. Kraftfoder får de efter ridningen och kvällsfodraren ger kraftfoder till de som inte ridits under dagen + om det är någon som skall ha två gånger/dag.

/Malin

Lånar:

Ni som har på lösdrift ger alltså oftast kraftfoder en gång per dag? Och sen då hö flera ggr per dag? Eller har de ständigt fritt med hö?

Jag ser gärna mer bilder på lösdriftsstall :-)

Lösdrift, förutom när han är svettig och/ eller när det ät nedåt -15. De får hö 3 ggr/dag på vintern samt fri tillgång på halm. Kraftfoder morfon & kväll. Givetvis har de sitt "hus" i vinterhagen, på vår och höst har de en jättestor hage där de kan gå och leta mat, det är både ängar och skog. Perfekt.

Jag har mina hästar inne nästan hela året om, pga eksemhästen. De får i stället gå lösdrift nov-dec/jan. Tråkigt, men så är det ju. Hästens behov i första hand.

Rolle skrev:
Ja det är lite underligt att det är lag att ha lästall den årstiden det inte används av djuren medan den årstiden då lästallet används och behövs behöver man inte ha lästall enlig lag :cool: Det kan bara som jag ser det bero på en av två orsaker.
1. beslutet tagits av personer med noll praktisk erfarenhet av djurhållning på lösdrift.
2. pengar, det skulle kosta lantbrukarna för mycket pengar att ordna lästallar åt alla kor som släpps ut på sommaren

Oavsett anledningen är lagen svår att acceptera eftersom efarenhet säger annorlunda.

TonicWater> Vi har daglig kontroll och visitation av samtliga hästar. Det går till på det viset att när det är dags, vilket kan vara vilken tid som helst på dygnets ljusa timmar, visslar vi på pållarna och inom ett par minuter är de vid grinden, även inackorderingarna :D . Vi sätter på grimmor och lite utspritt med ett par meters mellanrum minst binder vi fast dem. Där får de sin hink med det dom ska ha. Nu på sommaren är det inte mycket, mest för att de ska ha något gott att se fram emot. Blandar ihop 5dl betfor 1 liter blandkross, ishavsalger, linföolja och vitlök som fördelas mellan 6 hästar.
Varje dag gör vi något av följande året runt, rider, markarbete och promenader med hästarna.

Lästallet är 4x15 m och 2,5-3 m högt, snedtak. En tvåmetersöppning mitt på ena kortsidan och en tremetersöppning mitt på ena långsidan så ingen ranghög kan blockera ingången/utgången. Har samma lästall vinter som sommar då det står på gränsen mellan sommar och vinterhagarna. Håller på och renoverar ena stallet där det blir 3 boxar, sadelkammare, foderkammare och klargöringsplats för vetr. och hovslagare.

Rolle på Österlen

nu har jag inga islandshästar men har däremot shettisar och fjordhäst, dessa bor ute året runt med tillgång till vindskydd. Du menar alltså att dina hästar knappt är i sitt vindskydd/lästall på vinterhalvåret? Mina är där lika mkt vare sig det är sommar eller vinter. Har aldrig märkt nån skillnad. Så det bör ju skilja sig från häst till häst tror jag.

Sen undrar jag en sak angående ditt lästall, om du har två öppningar blir det inte blåsigt där inne då? Vi är på gång att bygga ett nytt lästall och jag hade tänkt göra en större öppning på långsidan...

nu har jag inga islandshästar men har däremot shettisar och fjordhäst, dessa bor ute året runt med tillgång till vindskydd. Du menar alltså att dina hästar knappt är i sitt vindskydd/lästall på vinterhalvåret? Mina är där lika mkt vare sig det är sommar eller vinter. Har aldrig märkt nån skillnad. Så det bör ju skilja sig från häst till häst tror jag.

Har iofs en fjording mitt bland islandshästarna ;) men jag och många med mig har samma erfarenhet. Även kobönder med kor på lösdrift har samma erfarenhet. Det är nog flera faktorer som spelar roll. Tillräckligt stort och varierande bete, antal hästar, de har ju hjälp av varandra när de går ute i oväder.

Lästallet är placerat så det har hjälp av träd en bit ifrån. Att ha fler än en öppning är för att alla ska ha möjlighet att gå in utan att någon ranghögre ska stå i öppningen och hindra.
Vi fodrar aldrig i närheten av lästallet utan ca. 150m ifrån och vattnet ytterligare 100 meter ifrån, de ska ju röra på sig ;)
Har också mörkt i lästallet för insekternas skull. Öppnar man en hel långsida t.ex. blir det ljust och skyddar inte lika bra mot insekter.

Rolle på Österlen

Okej, men om man har en långsida öppen och istället har köldridå där? Då bör det ju inte komma in insekter, men hästarna har ändå full möjlighet att ta sig in och ut.

Nu har jag ju bara 3 stycken hästar, kanske därför de gärna söker sig till lästallet. Oftast ligger de två små shettisarna innanför och ledarhästen står inne men i öppningen och vaktar.

Eftersom vi ska börja bygga nytt lästall nu i höst vill jag hinna tänka på allt! Har hela tiden varit inställd på att ha en långsida öppen, men nu får jag kanske fundera om lite....

Lösdrift, med utegång året om, dygnet runt. Våra hästar trivs absolut bäst på det viset. I ett hagsystem finns den lagligen stipulerade ligghallen (som skall byggas till eftersom hästarna blivit fler...), men den används sällan av hästarna. Men å andra sidan har vi bra hagmark, kuperad med skogspartier som gör att lä och skydd kan man hitta lite varstans. Det kan ju vara värre om man har de nya "åker"-hagarna som är vanliga, platta och oskyddade.

Däremot får de ridna hästarna under vinterhalvåret stå inne i box ett tag efter ridturer vid behov.

Enda problemet är att hästarna blir oroliga de gånger man måste stalla in dem pga sjukdom. Inte speciellt roligt tycker de....

Matningen är inga stora problem, våra har fri tillgång på hösilage eller hö, och med ett eluppvärmt kar är vattnet inga (stora) problem. Kraft får de 1 gång/dag, vilket förmodligen räcker för nästan alla normalt arbetande hästar. Under vissa perioder har vissa hästar fått fler gånger, men då av särskilda skäl.

Och min bestämda åsikt är att de flesta hästar skulle trivas bäst på detta sätt, att slippa bli uppstallade i box/spilta. Trots allt som Rolle skrev, hästen är ett flyktdjur som är lugnast med ytor omkring sig.

lösdrift såklart, hagen sitter ihop med stallet så de kan själv gå i i stallet och boxarna om de vill "bakvägen" det är perfekt för blir dom svettiga kan de bara stå inne på natten i en av de stängda boxarna....skulle inte klara mej utan lösdrift...usch bara negativt med box...

taccotad skrev:
Okej, men om man har en långsida öppen och istället har köldridå där? Då bör det ju inte komma in insekter, men hästarna har ändå full möjlighet att ta sig in och ut.
.

Nu svarar jag- även om det inte var till mig frågan ställdes- hoppas det är ok. Vi har "köldridåer" för vår boxöppning, det fungerar alldeles prima! Ingen snö, inget regn o inga insekter :D Man får dock vara beredd att byta ut dem efter ett par år eftersom de torkar ut o spricker.

Det tar ett litet tag att vänja hästarna vid det, Andi tog flera veckor av joxande med träning och med halvöppna ridåer innan han fattade att han kunde flytta på dom...

kvandi skrev:
Nu svarar jag- även om det inte var till mig frågan ställdes- hoppas det är ok. Vi har "köldridåer" för vår boxöppning, det fungerar alldeles prima! Ingen snö, inget regn o inga insekter :D Man får dock vara beredd att byta ut dem efter ett par år eftersom de torkar ut o spricker.

Det tar ett litet tag att vänja hästarna vid det, Andi tog flera veckor av joxande med träning och med halvöppna ridåer innan han fattade att han kunde flytta på dom...

Tack för ett utförligt svar! Då borde man väl kunna ha en öppen långsida och då ha köldridå där? Men hur fungerar det när det blåser? Hänger köldridåerna rakt ner som vanligt eller flyger de runt?

Fn sk lösdrift, står installade den tid de är svettiga efter ridning annars ute. Damen däremot är väldigt petig, hon vill inte vara ute nattetid under vinterhalvåret. Så i hennes fall står hon inne från 20.00-21.00 på kvällen till 07.00 dagen efter även om hon inte varit i arbete. Gammelman är en sådan som inte vill stå inne mer än nödvändigt, ibland måste man tom övertala honom om att han måste vänta tills han blir torr. :eek: Har man otur så får man leta efter halmen under sanden, då han i sin iver vänt på hela underlaget. :crazy:

Kraftfoder ger även vi efter ridning, givan är normal och därför räcker det med 1 giva per dag. Grovfoder ges som grund 3 ggr per dag, den 4:e får man själv ge i de fall man vill att hästen skall ha det så.

Vi har ett kallstall, golvet är av sandtyp och alltså inte gjutet. Hästarna står på halm, och många äter även av den. :D

Senast ändrad:

taccotad skrev:
Tack för ett utförligt svar! Då borde man väl kunna ha en öppen långsida och då ha köldridå där? Men hur fungerar det när det blåser? Hänger köldridåerna rakt ner som vanligt eller flyger de runt?

I vårt stall fladdrar de innåt vid blåst, men vårt stall har öppet mellan vägg/golv vägg/tak plus ytterligare en ridå på andra sidan stallet, så vinden har eg. fri väg genom i vårt stall. Jag vet inte hur det blir i ett stall som är tätt för övrigt, det borde blåsa mindre där o då inte fladdra så mkt i ridåerna. Vi har oxå bara ridå för ca 2m's öppning, jag vet inte hur det blir om man ridålägger en hel långsida. Men ni skulle ju kunna hänga ridåer på 2x 2m o ha en vägg mellan?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
638
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar