Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?
Instämmer!
Lunchgrinden öppnas vid två så när jag kommer hem vill de gärna ha mellis
Instämmer!
Lunchgrinden öppnas vid två så när jag kommer hem vill de gärna ha mellis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar att många gärna "gömmer" sig bakom begreppet lösdrift för att ha råd att hålla ett större antal hästar än vad de annars hade haft möjlighet till. Jag säger inte att alla gör så men har sett mer än en som ägnar sig åt detta, i naturlighetens namn.
Alla är vi olika och tycker olika saker, rätt eller fel kan alltid diskuteras. Själv skulle det bära mig emot att t ex efter ett träningspass på vintern släppa ut en svettig häst i smällkalla vintern, i snålblåst o hagel... Många klipper sina lösdriftshästar också men hur klarar de av att hålla värmen med täcken egentligen? Här nere i Skåne är ju marken dessutom ofta rejält blöt större delen av året och många hagar är def inte torra någonstans. Hur blir hovarna? Spelar vilken ras hästarna är någon roll för hur väl de klara av att stå på lösdrift? Man får inte glömma att vi har förädlat många raser en hel del.
Jag vet inte, har sett få riktigt välskötta lösdrifter och de som varit välskötta har krävt mycket arbete i mina ögon.
Jag tillhör antagligen de lata hästägarna som väljer att ha stall...
Jag vet inte, har sett få riktigt välskötta lösdrifter och de som varit välskötta har krävt mycket arbete i mina ögon.
Jag tillhör antagligen de lata hästägarna som väljer att ha stall...
Jag är lite skeptisk till lösningar där man kör in med traktorn i stallet för att mocka ut. Min far hade ett sånt system i ett kostall för länge sedan men han tröttnade snart och byggde om till ett system med automatisk utgödsling istället.
Det är rätt bökigt att köra traktor inne i stallar och risken fins att man kör sönder något.
Det kanske är en bra lösning ibland men kan bli en återvändsgränd också.
Alla har inte tillgång till traktor, bara för att de har hästarna hemma.En 300-kilosbal är egentligen väldigt lätt att hantera - man tar den bara i den traktormonterade balgripen och bär iväg den .
Omgivningarna kanske inte tillåter det?Och hur kan man överhuvudtaget komma på tanken att bygga nya byggnationer som inte går att köra in i med normalstor traktor ?
Som sagt, alla kanske inte har traktor? Vi kan ju också fråga oss om det verkar rimligt att lägga pengar på diesel och belasta miljön för något som jag gissar tar ungefär lika lång tid? Så jobbigt är det inte för oss att mocka hagarna, däremot är det såklart lite mer jobb med kroppen än att ha tillgång till traktor.Varför står man och spettar loss frusen skit för att köra iväg med skottkärra när det finns djupströbäddar och gödselgrep till traktorlastaren ?
Låter skönt, det vore inte helt fel att kunna ha det så. Någon gång i framtiden, kanske.Jag kommer att till sommaren bygga en ligghall åt hästarna som kommer att ha djupströbädd, eluppvärmda vattenkoppar och där jag kan köra in hela traktorn i ligghallen - jag tycker inte att jag är lat utan snarare smart som får tid och ork över till att göra annat...
Jo det finns sådana anläggningar redan.Man kan elda gödsel och man kan göra biogas av gödsel.En annan sak jag funderat mycket på är om det på något sätt skulle gå att ta vara på värmen som bildas när gödselstacken brinner? Är inte du lite insatt i värmefrågor, Tomas? Går det att återvinna något ur dyngan, utan att det kostar mer än det smakar - både ur energi- och kostnadssynpunkt?
Jag vet inte men de anläggningar jag vet finns på stora gårdar med hundratals eller tusentals djur.Biogas? Då skulle man ju ha en bil som gick på det! Vore inte helt fel, haha. Har du något hum om hur många hästar det skulle behövas för att driva en biogasbil 2000 mil om året? Eller måsta man byta hobby till kor och grisar då?
Ja kraven på ligghall måste efterlevas.
Men din hästs välbefinnande är ju framförallt ditt ansvar! Så varför accepterar du en dålig anläggning?
Dålig djurhållning som inte på uppmaning blir bättre leder till djurförbud till slut, det är väl ett straff? Vet inte om det kan ge böter, men vill dra mig till minnes att det finns vitesföreläggningar om påtalade brister ej åtgärdats inom utsatt tid. Det förutsätter dock att myndigheterna känner till missförhållandena. Din kommun kan koppla dig till djurskyddsinspektören som kan berätta mer.
Tack! Toppen att veta vilka man kan kontakta
/snout som är nybörjare på att ha foderhäst