Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?
Min målsättning är att bygga ett lösdriftsstall som är så lätt att sköta som möjligt och samtidigt få så bra hästmiljö som möjligt. Om det placerar mig i kategorin lata eller smarta är väl upp till utomstående att bedöma. Jag tror det är en skön kombo.
Jag hoppas kunna åstadkomma ett stall där hästarna utfodras med sin kraftfodergiva uppdelad på uppåt 24 fodertillfällen på tidpunkter som hästarna själva bestämmer för att hjälpa hästen att tillgodogöra sig fodret så bra som möjligt och passa in i hästens egen rytm. Samtidigt som jag bara behöver fylla på foder någon gång i veckan. Grovfodret hoppas jag att jag ska kunna ge fri tillgång till, det går bra med den hästuppsättning jag har idag.
I den tilltagna ligghallen hoppas jag att det ska kunna räcka lägga in nytt strö på veckobasis och mocka ur helt en gång om året med traktor. Den mindre, dränerade och grusbelagda hagen som omger ligghall och foderstationer hoppas jag ska räcka att mocka veckovis och den/de större hagar som hästarna har tillgång till hoppas jag ska klara sig med vanlig betesskötsel och -planering, ingen regelbunden mockning med skyffel och skottkärra.
Genom att planera, bygga och automatisera för en effektiv hästhållning hoppas jag kunna öka både min och hästarnas livskvalitet. Plötsligt kan jag lägga den där timmen det dagligen tar att mocka, fodra och in-/utsläpp varje dag på att hantera, motionera och umgås med mina hästar istället. Måste jag jobba övertid på jobbet är det ingen katastrof - hästarna kan leva sina liv som vanligt utan att vara helt beroende av mig. Äta, sova och ta en sväng i hagen precis när det passar dem. På samma sätt kan jag och sambon åka iväg på en spontan filmkväll hos kompisar, ta en sovmorgon utan väckarklocka en lördag eller fira jul hos föräldrarna utan att behöva ordna med någon som tar hand om hästarna. Måste jag åka på konferens eller kundbesök över några dagar är visitation av hästarna och en snabb kontroll av vattenkoppar och foderstationer det enda en "stand-in" behöver göra, ingen mockning, ingen fodring och inget ledande av hungriga hästarna till och från hagen. Troligen kan jag till och med när som helst snabbkolla att alla hästar äter som de ska via mobilen.
Nåväl. Det är målsättningen. Hur nära målet jag kommer när jag väl byggt klart mitt stall får vi väl se. Men jag ser inget egenvärde i att hålla hästarna på ett traditionellt sätt och ännu mindre egenvärde i att göra mycket fysiskt arbete i stallet. Det perfekta stallet enligt mig är ett där jag inte behöver göra ett skit och mina hästar mår som prinsar och prinsessor.