lösavföring ibland?

TheHunted

Trådstartare
hej. Min häst har nu fått problemet att hon får lösavföring ibland.
Hon är jätte äcklig ner längst benen/är jätte skitig. Men i boxen ser allt normalt ut. Ibland händer det att någon som är löst kommer ut men inte så ofta.

hon är verkligen jätte kladdig mellanbakbenen. Vad kan det beropå att hon blivit så här?

Hon har vilat i 2 månade pga av halta och innan när hon blev riden var det inte så här men nu när hon står och vilar i storhage så blir hon "kladdig"

Någon som har nån förklaring?

//TheHunted

Sv: lösavföring ibland?

Vissa hästar är överkänsliga mot leran, om dom äter ute i hagen och får i sig lera blir de lätt lösa i magen, jag har hört att det ska bli bättre med betfor men de är inget jag kan intyga

Hoppas de blir bättre:)

Om du ger hösilage så kan det bero på att det är för blött och hästen inte tål hösilage.
Jag har 4 hästar varav 2 av dom tål inte hösilage. Dom blir rinniga och dåliga i magen av det.

Hon äter hö.
Visserligen är det blölaggt hö pga av damm allergi men det har hon gjort i 2 år.

Hon blir lite för het på betfor tyvärr,kan inte äta det nu särsilt om hon inte rids så mycket...

vad får hon för foder i övrigt?

hon kan ju ha fått i sig något som ligger och stör i tarmen.. prova att ge 2-3 liter filmjölk (vanlig, inte proviva eller nåt, bara filmjölk) så kommer det att gå rakt igenom(hästar tål inte laktos) och förhoppningsvis ta med sig nått skit ut.. försök sen ha henne på bara hö och pelleterat kraftfoder, ej spannmål eller müsli(fylld med melass) och var noga med att inte ge "godis" såsom knäckebröd, äpplen eller morötter, bara hö och pellets.. (om du inte har bra värden, då kan du ge bara hö)

Jag skulle rekommendera linfrön då det funkar väldigt bra på min häst + några andra jag vet som har börjat gett det vid dåliga magar!!

vad får hon för foder i övrigt?

hon kan ju ha fått i sig något som ligger och stör i tarmen.. prova att ge 2-3 liter filmjölk (vanlig, inte proviva eller nåt, bara filmjölk) så kommer det att gå rakt igenom(hästar tål inte laktos) och förhoppningsvis ta med sig nått skit ut.. försök sen ha henne på bara hö och pelleterat kraftfoder, ej spannmål eller müsli(fylld med melass) och var noga med att inte ge "godis" såsom knäckebröd, äpplen eller morötter, bara hö och pellets.. (om du inte har bra värden, då kan du ge bara hö)

Hur menar du att Laktosen, som hästen inte tå skulle kunna ta med sig ngt "skit ut"?
Om bakterierna i tarmfloran är störda så är något som återställer balansen väll bättre? Typ Proviva; Mag Tarm el liknande.
Låter experimentellt att ge ngt som hästen inte tål.
Var har du lärt dig det?

Hej! Sök på loppfrön här. Kan va värt att testa och det låter som det kan va sand hon pillat i sig.
/ C

Min häst är också så fast mkt värre (se tråden här om magsår)

Kan tillägga att betfor är inte bra vid lös mage, enligt min vet. Det kör igång det lösa mer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V