Lösa hundar ...

S

SSBLPD

Jag blir så arg så jag kokar.
Är ute och går med jycken och helt plötsligt kommer en stor lös hund skuttandes och är jätteleksugen. Ägaren sitter ca 25 m därifrån och kallar inte in hunden?!??
VAD är det för ett sätt egentligen?? Är man inte rädd om sin egen hund? Jag skulle vara skiträdd om min hund sprang lös och gick fram till en okänd bara så där....

Jag gormade åt ägaren att kalla in hunden och den gjorde som jag sa och glodde på mig, länge ....
nästa gång det händer lovar jag dyrt och heligt att gå fram och upplysa om ett och annat ............

för visst är det väl så att man inte får ha hundar lösa nu?
Och att om man ska ha sin hund lös måste man ha lika god koll på den som om den är i koppel???

För övrigt så tycker jag att det är pissigt oansvarigt att bara släppa en hund lös i närheten av en trafikerad väg, om något så "litet" som en okänd hund får den att lubba iväg från husse. Det var ju tur för hunden att vi inte var på andra sidan av vägen och att det kom en bil just då............:crazy:
 
Sv: Lösa hundar ...

Vet vad du menar. Har en bekant som är väldigt duktig på att inte visa hänsyn för andra hundägare. Hennes hundar är alltid lösa, har ingen direkt pli på dem och de får springa fram till alla hundar de möter.
Jag är rädd om min hund och släpper inte fram honom till andra hundar. Nu har min hund även ändrat beteende så han lätt flyger på andra hundar utan anledning.

Har oxå ett fint på "knäppa" hundägare. Var ute och gick med min i skärgården där jag bor och hade halti på honom då jag visste att det skulle vara mycket hundar och hans nya beteende som jag inte litar på. (Används bara när jag cyklar annars) Kommer fram en dam med en större blandrashund och frågar om det är en hanhund. Jag svarar att det var det och att han inte var så snäll. Damen fortsätter att gå fram till mej. Min hund har redan bufflat upp sej och rest lite ragg så jag säger engång till att han inte är snäll, med lite otrevlig röst. Damen fortsätter fram mot oss ytterligare. Så jag blir otrevlig mot henne och säger att min hund antagligen kommer att hugga hennes hund eftersom han inte är snäll.:devil: Då först stannar hon och frågar varför man har en sån hund för?

Har en Eng. springer så det är inte direkt en farlig hund men man tycker ju att hon borde lyssna när jag säger till första gången.
 
Sv: Lösa hundar ...

Och alla dessa människor som "måste" låta sin hund hälsa när man är ute och går! Blir apgalen på dem. Mina hundar ska vänja sig att inte hälsa på allt och alla de möter. Snyggt att komma med ett storspann när man kör och de ska morsa på varenda kotte!
Och angående lösa hundar, tänk vad folk envisas med att ha dem lös fastän de har noll koll! När jag kör släde så åker jag över sjön och där prommenerar en massa människor med lösa hundar. Mina hundar är (oftast) snälla mot andra, det jag är rädd för är att en främmande hund skulle trassla in sig och fastna i draglinorna. Då är risken mycket stor att det blir slagsmål med en olycklig utgång för den främmande hunden....
 
Sv: Lösa hundar ...

Ja Hojja! Det där känner man igen!
Har en kvinna som bor precis brevid mitt stall som alltid brukar vara ute och gå med henne 10 flappisar som hon inte alls har någon som helst inkallning eller lydnad på. Vet inte hur många gånger jag har vrålat till henne om att hon skulle kalla in sina hundar när jag kommer och rider men då stannar hon bara upp och blänger som en lobotomerad idiot. En dag fick jag nog, då skrek jag till henne att kommer dina hundar i närheten av hästen kommer jag daska till dom så hårt jag bara kan med spöet. Då gjorde hon ett tappert försök att kalla in sina hundar, och det lyckades :devil: Det är ju bara ren tur att jag inte träffat på dom när jag har vart ute och ridit med mina hundar! Då vet man ju aldrig vad som hade kunnat ske!
 
Sv: Lösa hundar ...

Jag har lärt min hund från första stund att man inte går fram till andra hundar utan min tillåtelse. Jag har till och med blivit utskälld av en gubbe som tyckte jag var dum som inte lät honom hälsa på andra hundar. Har träffat denna gubbe nu (han har alltid sin feta golden hane lös) och hans hund gick fram till mej när jag skulle släppa ut min ur bilen. Så jag bad honom kalla in sin hund för jag behövde ha ut min. Vad fick jag till svar: -ja men han är så snäll. :eek: Det skiter jag fullständigt i! Så jag sa att min inte är snäll men han envisades att de skulle hälsa ändå. Hur dum får man bli?:confused:

Jag kan ju förstå om du är ute och drar släde med dina för draghundar brukar väl inte riktigt acceptera hundar som inte hör till flocken? (beror väl säkert på ras)

Har man inte koppeldisiplin på hunden när den är lös ska den heller inte vara lös, då ska den hållas kopplad.
 
Sv: Lösa hundar ...

Nu har jag i och for sig inte hund, men daremot en mamma som ar extremt hundradd, hon tycker det ar riktigt otackt med losa hundar och speciellt om dom kommer springande mot henne. Hon brukar saga till hundagare med los hund att kalla in dom eller koppla hunden sa hon kan ga forbi eftersom hon ar radd och far da oxa ofta till svar att "jamen hon/han ar sa snall", alternativt sura suckar och muttranden. Grejen ar att det spelar ingen roll hur snall hunden ar, hon tycker att det jatte laskigt, det ar som att saga att spindlar ar inte farliga till en som har spindel fobi. Tycker det ar sa himla repektlost att vissa hundagare inte kan visa lite hansyn och forstaelse mot andra manniskor (och andra hundar). :mad:
Sen finns det ju klart andra som ar super bra och numera kopplar hunden sa fort dom ser min mamma komma gaende. :)
 
Sv: Lösa hundar ...

Jag kan också bli arg så jag kokar ibland!!:mad: :mad:
Bor på en hästgård precis utanför samhället och vill gärna ha mina två jyckar lösa på gården vilket dom också för det mesta är. Jag blir tokig på folk som tvunget ska gå förbi gården och kissa sina vovvar, mina hundar vill såklart väldigt gärna hälsa på dom förbipasserande och tala om högt och tydligt att det går folk på "deras väg"!
En del blir förstås lite förskräckta vilket jag kan förstå också!
Som tur är mina vovvar snälla men man vet ju aldrig med andra vovvar, speciellt när dom är kopplade!
 
Sv: Lösa hundar ...

Men nu fatar jag inte riktigt, förtydliga dig... Gå förbi gården måste de väl ändå kunna göra? Eller är det så att du har en väg som passerar genom din gård?
Svårt i så fall såvida det inte är enskild väg.
 
Sv: Lösa hundar ...

Oftast går det bra med främmande hundar, dock har hanarna lite "fobi" på småhundar. För ca tio år sedan hade fler draghundar här i min lilla byhåla, och efter flera tråkiga incidenter (mina hundar ej inblandade) så hade de liiite dåligt rykte.... Senaste två vintrarna har jag råkat ut för många lösa hundar som helt nonchalant sprungit IN I spannet men mina hundar har lyssnat och struntat fullständigt i dem, då känns det så himla bra att visa att det är inga monster jag har!
 
Sv: Lösa hundar ...

Det går en väg precis brevid min gård men det är en återvändsgränd.
Det är tyvärr inte privat väg heller så folk har ju rätt och gå här om dom vill. Samtidigt som man ju gärna vill kunna ha hundarna lösa på tomten också! Är det någon som vet om det finns några regler hur man får ha dom lösa på tomt eller om dom måste vara kopplade?!
 
Sv: Lösa hundar ...

Jag har en granne som alltid har sin schäfer lös men hon har fan världens pli på den hunden, han aviker nästan aldrig från hennes sida å så leker dom jätte mycket. Lovar att den hunden skulle göra allt för sin matte.
 
Sv: Lösa hundar ...

Tack för intressanta tankar ...!

Min hund är en "potentiellt farlig" hund som har bitit tidigare ägare, om han fick skulle han äta katter dagarna i ända med mera.. (det har blivit mycket bättre på mycket kort tid.) men jag älskar ju honom inte mindre för det. Däremot är jag otroligt pedant med honom HELA tiden. Han får inte hälsa på främmande tex.

I samhället där jag bor finns en familj som har två stora schäfrar och en JÄTTE stor tomt. De har hägnat in den ordentligt med höga staket så att hundarna kan springa lösa utan att riskera att hundarna springer ut när det kommer en hund. (de är jätteglada när man går förbi, men kommer inte ut! :idea: ) det tycker jag att alla osm vill ha sin hund lös på gården är skyldig att göra.

I byn här också finns en familj med en hund som JÄMT springer lös. Själva gården ligger ca 1 km från själva vägen men ganska öppet, den kommer ALLTID springandes och skäller - > INTE Kul .....

Bara för att man har en egen gård och en egen tomt betyder ju inte det att man bara kan släppa hundarna lösa utan kontroll. Förutom att de kan springa på farliga hundar kan de ju bli stulna, påkörda, anfallna av vilda djur mm.
Jag skulle ALDRIG våga! :o
 
Sv: Lösa hundar ...

Bubblie skrev:
Är det någon som vet om det finns några regler hur man får ha dom lösa på tomt eller om dom måste vara kopplade?!

En lös hund är väl alltid en lös hund, vare sig den befinner sig på ägarens tomt, marker eller någon helt annan stans.
Jag har svårt att tänka mig att lagstiftningen skulle vara annorlunda för att det är ens egen mark ('tomt'). Isåfall skulle jag kunna ha min hund lös på VÄLDIGT stora områden och inte behöva ta ansvar för vad den gör .... :p
 
Sv: Lösa hundar ...

Ja, det kanske får bli ett staket i framtiden. Kontroll har jag allt på dom som tur är, dom är väldigt lydiga bägge två! Men det är ju alltid intressant när det kommer hundkompisar på vägen och det vill man ju gärna berätta för matte också!
 
Sv: Lösa hundar ...

Jag blir också galen på det där! Jag brukar gå med min schäfer efter en skogsbilväg, och jag har honom lös när jag inte ser någon annan. Han håller sig alltid på min vänstra sida, där han ska vara, och för ett tag sen såg jag en annan hund komma lunkande, så jag kopplade min hund direkt och sa åt honom att sätta sig ner. Jag väntade på att någon skulle ropa till sig hunden, men jag såg ingen, så vi stod helt stilla, medan den andra hunden började gå mot oss. Tillslut dyker det upp en gubbe, som går ca 50 meter bakom hunden.:eek: Han ropar och frågar om jag har en tik eller hane. Jag säger att jag har en hane, och att han inte är väldigt oförutsägbar när det gäller andra hundar. Till råga på allt håller min hund sin favoritboll i munnen, och den andra hunden går närmare och närmare. Ja, men min hund är jättesnäll, säger gubb:devil: , och skrattar bara när hans hund är framme hos oss, och provocerar min hund visar på alla sätt han kan att han inte gillar att den andra hunden nosar honom i baken. :crazy: Vad gör man? Jag tjurhåller min hund och väntar tålmodigt tills gubben tycker att hans hund har fått nosa klart, innan han går vidare, och väntar tills det passar hunden att gå efter honom.

Jag svor resten av vägen kan jag lova.
:mad:
Såna gånger kan jag inte låta bli att undra vad som hade hänt om min hund hade anfallit den andra hunden? Blir det mitt fel, eftersom det var min hund som anföll, eller hans fel som inte hade nån pejl öht på sin hund?
 
Sv: Lösa hundar ...

Kicki_J skrev:
Och angående lösa hundar, tänk vad folk envisas med att ha dem lös fastän de har noll koll!

Amen to that! :bow:

Alla hundägare här inne verkar vara så vettiga. Varför stöter man aldrig på er IRL för??
 
Sv: Lösa hundar ...

Mona skrev:
Alla hundägare här inne verkar vara så vettiga. Varför stöter man aldrig på er IRL för??

Därför att pennan är starkare än svärdet.
(läs tangentbordet vs. verkligheten) :angel:
 
Sv: Lösa hundar ...

Usch vilken irriterande gubbe,

Det är dessvärre som du antyffe, om din hund biter den andre så är Du ansvarig, det gäller även om det helt tydligt är den andre hundens "fel".

Har själv en tax som är otroligt snäll och okomplicerad tillsammans med andra hundar- Har dock ett par gånger mött en löst springande Foxterrier hane som direkt hoppar på min hund och försöker att "para sig" med den (som förövrigt också är en hane, så det är ju ren dominans det handlar om), Min Tax blir (givetvis) fly förbannad av övergreppet och väder sig morrande om och "hugger" efter den andre.

Detta har nu hänt två gånger, Foxerriern slutar med en gång när min säger ifrån, och sen kommer dens ägare långsamt gående och skrattar lite och säger väl nått i stil med att "fy, sådär får du inte göra" innan de går vidare!
Ägaren verkar inte alls förstå att det är hennes hund som riskerar att bli biten!
Min hund har aldrig bitit varken hund eller något annat, men han uppskattar inte att bli våldtagen av en ouppfostrad terrier mitt ute i skogen!
 
Sv: Lösa hundar ...

Eller ett annat idiotiskt exempel när det kom en tant med sin schäferhane och promenerade över gårdsplanen på mitt jobb. Vilket är en privat väg som man inte får varken gå,rida eller köra upp på el. igenom.
Min hund är lös och börjar morra o gruffa som hon brukar och då frågar tanten om MIN hund är snäll?
Öh,ja det är hon men det ska ju hon inte bry sej om när det är hon som går på förbjuden väg?
Suck..:smirk:
 
Sv: Lösa hundar ...

Kicki_J skrev:
Och alla dessa människor som "måste" låta sin hund hälsa när man är ute och går! Blir apgalen på dem. Mina hundar ska vänja sig att inte hälsa på allt och alla de möter. Snyggt att komma med ett storspann när man kör och de ska morsa på varenda kotte!


Ja! Fy bövelen! Klarar inte av sånt. Kan mani nte bara få vara ifred!

Och angående hundar som kommer springades hur som helst: Jag hade kickat till den. :devil: Man måste skydda sin hund! det är ens hundägares ansvar, på samma sätt som det är den andra hundägarens ansvar att skydda sin hund från att bli sparkad. Hur gör man det? hindrar den från att attackera andras hundar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 835
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 827
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp