Lösa hundar, jakt

Jolanta

Trådstartare
Min mamma ringde lite förtvilad just, de är uppe i sin jaktstuga och skulle jaga vildsvin.

Min pappa hade suttit i jakttornet och då hade två lösa hundar sprungit förbi och sprungit runt på markerna. Jakten var ju bara att glömma, så pappa åkte till grannen som ägde hundarna och sa att de sprang runt på hans marker. Grannens snäsiga svar var att det minsann var efter 20 aug, så hans hundar fick vara lösa. Men får de verkligen vara lösa utan kontroll sådär, på någon annans mark?
Hundarna kom tillbaka efter 30 min när pappa fortfarande stod och pratade med grannen.

Sv: Lösa hundar, jakt

Nej, hundar får inte löpa lösa i markerna om de inte används vid jakt och än är det bara älg, björn och fågelhundar som får jagas med. Drivande hundar ex. får inte vara lös i markerna nu. Inte heller hundar av sällskapsmodell får löpa lös och/eller driva djur.

Den 21 /8 upphör hundförbudet då har jakträttsinnehavare rätt att släppa sina hundar om markerna är så stora att jakten i huvudsak går på mark där man har jakträtt .Icke jakträttsinnehavare får över huvud taget inte släppa sin hund om den inte har sådan kontroll över den att den inte förföljer vilt .Exvis150 m förföljande av rå är bråttsligt

Enbart hundar som driver räv får släppas 21/8 av de drivande hundraserna. Annat drevvilt som hare och rå får inte jagas av drivande hund förrän det är jakttid på dessa, vilket det inte är i augusti!

De flesta som jagar räv med hund gör det längre fram av just den anledningen.

All jakt (jakträttsinnehavare eller inte) som hund bedriver på hare och rå är = olagligt under augusti.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag har en tax på 5 år som inte går att ha lös, han får enorm jaktinstinkt och bara springer iväg och blir helt blockerad. Så tyvärr...
Svar
2
· Visningar
5 864
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka