Lösa hundar jagade häst

Sv: Lösa hundar jagade häst

Herregud!:eek: Nästan varje dag nu hör mabn ju om hästar som blivit jagade/bitna av aggressiva hundar.! :mad:
Jag blir så himla arg när jag hör sånt. :( Om man inte ens kan hålla sin hund i koppel, så ska man inte ha hund! Iaf inte någon stor som är 3x så stark som ägaren.:mad:
Jag hoppas verkligen att det gick bra med tjejen som blev trampad av hästen och att hon hade skor på sig.
Och självklart hoppas jag att hästen klarade sig undan hundarna utan skador.
Hoppas de avlivar hundarna, alternativt att dom säljer dem till människor som har bättre koll på sina hundar och som kan hålla dem i koppel! :mad:


// Fridoliin
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Jag förstår inte att det finns så många hundägare som fast de har skaffat hund inte har lärt sig att det finns ett tillbehör att köpa till för att underlätta hantering. KOPPEL.
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Jag förstår inte att det finns så många hundägare som fast de har skaffat hund inte har lärt sig att det finns ett tillbehör att köpa till för att underlätta hantering. KOPPEL.


- "Hundarna hade sin ägare med sig men lyckades ta sig loss." - Denna mening säger klart och tydligt att hunden måste ha varit kopplad eller uppbunden för att kunna ta sig loss.

Dessutom, ett misstag händer mycket lätt. Men visst, det är fruktansvärt att det gång på gång ska behöva hända liknande saker, rätt som det är kan det sluta mycket illa.
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

- "Hundarna hade sin ägare med sig men lyckades ta sig loss." - Denna mening säger klart och tydligt att hunden måste ha varit kopplad eller uppbunden för att kunna ta sig loss.

Dessutom, ett misstag händer mycket lätt. Men visst, det är fruktansvärt att det gång på gång ska behöva hända liknande saker, rätt som det är kan det sluta mycket illa.
Precis vad det står: Hundarna lyckades ta sig loss. Hur väl kopplade var de tror du när alla tre kom loss från eventuella koppel? Om en hund hade kommit loss då hade det varit ett misstag, nu när tre kom loss då blev misstagen till tre. Håller med dig om att dessa misstag händer gång på gång, det drabbar seriösa hundägare som har ordning på sina hundar vare sig det är genom koppel eller lydnad.
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Precis som med hästar är det viktigt med ledarskap när man har hundar. Hellre en lydig lös hund än tre olydiga dito hindrade av otillräckliga koppel. Klarar man inte av sina hundar skall man omplacera dem till någon som kan.
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Herregud!:eek: Nästan varje dag nu hör mabn ju om hästar som blivit jagade/bitna av aggressiva hundar.! :mad:
Jag blir så himla arg när jag hör sånt. :( Om man inte ens kan hålla sin hund i koppel, så ska man inte ha hund! Iaf inte någon stor som är 3x så stark som ägaren.:mad:
Jag hoppas verkligen att det gick bra med tjejen som blev trampad av hästen och att hon hade skor på sig.
Och självklart hoppas jag att hästen klarade sig undan hundarna utan skador.
Hoppas de avlivar hundarna, alternativt att dom säljer dem till människor som har bättre koll på sina hundar och som kan hålla dem i koppel! :mad:


// Fridoliin

Men herregud, hundarna ska väl inte behövas avlivas heller.. Det är väl lite att ta i. Det aggressiva beteendet kunde lika gärna vara att hundarnas jaktinstinkt, och det kan uppfattas lite aggressivt av en okunnig eftersom dom blir lätt uppjagade.

Sen tycker jag att det var väldigt klumpigt av hundägaren. Men eftersom att de lyckades ta sig fria så måste det ju ha hänt någonting. Och vi vet ju inte vad som hände heller. Men ägaren har ju fått sitt "straff" eftersom händelsen anmäldes. Och man kan nog inte lägga skulden på hundarna i det här fallet.

Och tyvärr som inträffar olyckor..
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Men herregud, hundarna ska väl inte behövas avlivas heller.. Det är väl lite att ta i. Det aggressiva beteendet kunde lika gärna vara att hundarnas jaktinstinkt, och det kan uppfattas lite aggressivt av en okunnig eftersom dom blir lätt uppjagade.

Sen tycker jag att det var väldigt klumpigt av hundägaren. Men eftersom att de lyckades ta sig fria så måste det ju ha hänt någonting. Och vi vet ju inte vad som hände heller. Men ägaren har ju fått sitt "straff" eftersom händelsen anmäldes. Och man kan nog inte lägga skulden på hundarna i det här fallet.

Och tyvärr som inträffar olyckor..
I grund och botten är det väl aldrig hundarnas fel, det är väl väldigt dåliga hundförare?
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

Jag förstår inte att det finns så många hundägare som fast de har skaffat hund inte har lärt sig att det finns ett tillbehör att köpa till för att underlätta hantering. KOPPEL.

de var kopplade men slet sig!!!!!!!!
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

det är mycket konstigt att folk inte har lärt sig att hundar är ROVDJUR och att hästar är FLYKTDJUR
både hundarna och hästen reagerade som naturen har gjort dom till
Det som verkligen fattas in detta sammanhang är att inlärningen på "hund träffar häst" måste saknas hos mattes/husses träning!!!
mycket synd tycker jag då det är så lätt att få hundar o hästar att umgås/träffas på ett sunt sätt
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

det är mycket konstigt att folk inte har lärt sig att hundar är ROVDJUR och att hästar är FLYKTDJUR
både hundarna och hästen reagerade som naturen har gjort dom till
Det som verkligen fattas in detta sammanhang är att inlärningen på "hund träffar häst" måste saknas hos mattes/husses träning!!!
mycket synd tycker jag då det är så lätt att få hundar o hästar att umgås/träffas på ett sunt sätt
Precis rätt, de är rovdjur och därför ska de hållas kopplade, det är ju därför det är lag på det.
 
Sv: Lösa hundar jagade häst

det är mycket konstigt att folk inte har lärt sig att hundar är ROVDJUR och att hästar är FLYKTDJUR
både hundarna och hästen reagerade som naturen har gjort dom till
Det som verkligen fattas in detta sammanhang är att inlärningen på "hund träffar häst" måste saknas hos mattes/husses träning!!!
mycket synd tycker jag då det är så lätt att få hundar o hästar att umgås/träffas på ett sunt sätt
Tycker det är lika viktigt att komma ihåg att hundar liksom hästar är FLOCKDJUR som oavsett situation följer sin ledare om en sådan finns. Är så inte fallet så kan det sluta hur som helst.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 472
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en 15-årig flicka på söndagen var ute och red med hästen Hope i Solna blir de plötsligt jagade av ett par hundar.
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lösa hundar attackerade en häst på Borrby strand i helgen. Nu är hundägaren anmäld för brott mot lagen om tillsyn av hundar och katter.
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp