Lösa hingstar, vad gör man då?

E

Egonson

Kom att tänka på en sak. Framförallt stoägare.
Om ni rider förbi en hage med hingst/hingstar i, och hingsten/hingstarna tar sig ut ur hagen (finns ju dom som inte har vett att stängsla ordentligt..) Vad FASEN gör man då :confused:

Ja jag vet, man ska nog i första hand låta bli att rida på de vägarna, men om man inte vet om att där går hingstar, upptäcker det för sent och ändå måste rida förbi.. Lite konstig fundering. Men vad hade ni gjort?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösa hingstar, vad gör man då?

Herregud vilken mardröm!! Vet inte vad jag skulle göra. Det hela är ju en farlig situation. Jag på mitt sto och en lös hingst bredvid!

Kanske att jag snabbt skulle försöka ta mig till deras stall och få in min häst där om det ligger nära.
Annars ingen aning.

Men skulle jag fatta i tid att det går en hingst i hagen så skulle jag tveklöst vända och ta en annan väg även om det innebär omväg.
För det mesta så känner man ju till vilka hästar som bor i ens område och kan undvika ställen man vet har hingstar. Men säg att man är nyinflyttad och ute och kollar in nya ridvägar, då skulle man kunna hamna i en sån här situation.

Håller med om att det skulle vara en mardröm.

Jag håller på att bli tokig på många ryttare som rider förbi vid vårt (förra) stall som absolut ska stanna med sina hästar och titta på min söta lilla hingst som blir alldeles till sig och springer fram och tillbaks i hagen när andra hästar kommer förbi. Hagen går precis vid vägen, och det finns inga möjligheter att flytta på hagen heller.
Jag har inget emot att de rider förbi, men dom behöver inte stanna sina hästar och nästan låta hästarna hälsa på varandra. Det tycker jag är en mardröm när det händer, är livrädd att en dag så tar sig min hingst ut.

Är emot att behöva sätta upp en lapp om att han är hingst, utan jag tycker det borde höra till sunt förnuft att man inte stannar och låter hästarna nästan häsla på varandra.

Men nu har vi flyttat till ett annat stall, som tur är så finns det bättre hagmöjligheter där, så jag slipper ha honom närmast vägen.

Råkade ut för en sak en gång med mitt sto. Red på en stig mellan hagar vi ridit på nån gång innan, bara det att nu gick det tydligen en hingst i hagen där. Tyvärr upptäckte vi inte hingsten förrän vi var mitt "i" den här stigen. Så det var lika långt om hade vänt hemåt igen. Han var helt galen stackarn på andra sidan och mitt sto likaså. Brunstade e klart... :crazy:

Men efter några svettiga minuter så fick jag bort mitt sto därifrån och hingsten var som tur var kvar på sin sida. Men jag hann bli rejält rädd.
Säger som nån sa innan, jag hade nog sökt mig mot närmsta stall om han kommit lös.

Det verkar som om de flesta här tycker att man skall välja andra vägar för att slippa rida utanför en hage med en hingst i. Jag tycker faktiskt inte att man skall behöva det. Jag menar att hingstägaren har ju också skyldighet att ha en sådan stängsling av sin hage att hingsten faktiskt inte kan ta sig ut. Sedan KAN givetvis olyckan vara framme ändå, men jag tycker som sagt inte att man skall behöva ta omvägar för att det råkar gå en hingst i en hage....

Knapplån.
Är stoet brunstigt så vetefasen om hingsten är riktigt kollrig. Då är det kanske bäst att satsa på fart.

En artig hingst och ett icke brunstigt sto - låt stoet sköta konversationen. Kanske farligt för ryttaren, och kliver man av så kan ju utrustningen förorsaka olyckor.

En icke artig hingst och ett icke brunstigt sto. Det är då man plockar fram spöet. Jag har plockat ner en förrymd avelshingst från ett fastbundet (brunstigt) sto med hjälp av sopborste.....
Usch ja, det finns nog ingetbra sätt - mardröm.

Jag har en gång hamnat i en situation med kor som försökte ta sig ut för att joina mig o hästen. Som tur var höll staketet.

Det hände mig en gång för många år sen.
Jag och en tjej körde en shettisvalack o en annan tjej red ett halvblodsto som brunstade. Plötsligt springer det ut en liten shettishingst. Han gav sig på valacken först, det var tur det för då hann stoet rida fram till en gård och fråga om dom kunde hjälpa till. Jag hoppad ur o försökte ta hingsten men han var mer vild än tam.
Tillslut fick vi hjälp av bonden och den lille ettrige hingsten blev instängd.
Det hade med all säkerhet slutat mycket värre om det var en stor hingst som hade kommit lös o inte "bara" en liten shettis.

Bra fråga, har tyvärr inget bra svar! Men däremot en "vändning" på frågan..... Jag är hingstägare (en "fullvuxen" hingst men *peppar, peppar* lätthanterlig sådan). Vad gör man när andra inte respekterar att det är en hingst och "provocerar" den?

Tex. genom att låta andra hästar hälsa på honom över staket, i stallgång, i box etc eftersom det är "roligt" att se när en hingst hetsar upp sig, trampar runt, skriker och gör sig snygg... Att inte respektera mina instrukrioner att inte leda honom samtidigt med annan häst (finns diskuterat i annan tråd). Att (som är aktuellt i mitt nuvarande stall) ta emot en hingst i stallet men ha de övriga hästarna i tråd/bandhagar utan el så det så gott som varje dag rymmer hästar på gården (min står bakom el dock).

Visst har man som hingstägare ett särskilt ansvar (tex tjata på stallägare att stängsla in sina egna hästar ordentligt :smirk: ) men varför tar det bort ansvaret från andra att hantera hästar som hästar och skaffa sig kunskap?

Ja, jag tyckte det var nog otäckt då en av valackerna som går tillsammans med mitt medryttarsto hoppade upp och försökte betäcka henne när jag precis sagt hejdå. Han hoppade rätt fort av, men ändå. Ringde ägaren och ägnade sedan över en halvtimme till att fånga in henne innan jag blev tvungen att muta med morot. Hon liksom gömde sig bakom honom. Kärleken var visst ömsesidig. De ropade efter varandra och sprang bredvid varandra (De såg varandra även efter flytten av stoet)

Vilken hemsk mardröm det skulle vara att rida förbi någonstans med ett brunstigt sto och en hingst kommer lös.

Vilken mardröm!
Har ridit förbi en hingst, i en hage med usla staket, med mitt sto (fick höra av ägaren att så fort dom svängde ut med honom och var påväg åt vårat stall till så skrek han, han var helt tokig i Flora :rofl: ).
Lite läskigt är det :crazy:

Om man upptäckte det i tid skulle jag vända så fort som möjligt.
Annars... Jag skulle nog hoppa av och, vad vet jag, försöka få iväg hingsten.
Sen skulle jag nog ropa på om det fanns någon i stallet.

Men det är ju så svårt att föreställa sig!

Sanna

:rofl: fråga åke o rolle :angel: ALLA hästar kan vara samsade :rofl: spelar roll om det är hingstar :angel:

Nu tappade du bort mig kan jag säga..
Den kommentaren var lite underlig för en oinsatt - vad är samsade, vilka är åke o rolle?

Vi hade det 'problemet' innan med en hingst som gick i en hage man nästan var tvungen att passera när man ridit i skogen. En del stoägare var lite stressad ja och slutade rida åt det hållet.Trist.
Hingsten är dock såld nu.

Aha - nu är jag med - dom menar alltså att om man blir anfallen av en lösspringande hingst så är det helt ok och man ska bara låta naturen ha sin gång. OK

Álin skrev:
Om ni rider förbi en hage med hingst/hingstar i, och hingsten/hingstarna tar sig ut ur hagen (finns ju dom som inte har vett att stängsla ordentligt..) Vad FASEN gör man då :confused:

Ja jag vet, man ska nog i första hand låta bli att rida på de vägarna, men om man inte vet om att där går hingstar, upptäcker det för sent och ändå måste rida förbi.. Lite konstig fundering. Men vad hade ni gjort?

Jag tycker följande:

1) En hingst ska vara inhägnad med ett ordentligt staket

2) Man ska inte behöva rida omvägar för att det råkar gå en hingst i en hage (förutsatt att ridning är tillåten naturligtvis)

3) Man ska ALDRIG ALDRIG låta hästar hälsa över staketet oavsätt om det är hingstar, ston eller valacker. Risken är stor att hästen slår med frambenen och trasslar in sig i staketet.

Undviker att rida förbi hingstar om det inte finns riktiga trästaket eller jättebra elstaket runt det.. så tyvärr är det nån väg här och där som jag inte kan rida :mad: .

Sen som stoägare, har jag ett sto som är brunstigt så undviker jag också att rida förbi en hingsthage.
Vill ju inte provocera hingsten till något.

Det här med att folk låter hästar hälsa över staketet tycker jag låter helt sjuk och har faktiskt aldrig varit med om att någon gjort det som tur är!! Låter inte ens mina egna, som är hagkompisar, prata över staketet, låter onödigt och korkat...

Senast ändrad av en moderator:

det har jag varit med om :crazy:
det kom 2 st och red på min väg och ena hingsten gick i hagen bredvid vägen....en isis o en shettis...en vuxen och ett barn....barnet gick fram med shettisstoet till min hongst "för dom VILLE ju hälsa :crazy: vilket slutade i att min hingst slog med frambenet och hagen gick sönder och han kom loss....vi var inne men som tur var så såg vi detta så vi hann ut och få tag på honom innan han gav sig på isisvalacken ( som dessutom hade ryttare på sig ) den vuxna bara stod där och fattade nada....och säger: Inte trodde jag att du hade så stolliga hingstar :eek:
du ska vara jävligt glad att du övht lever sa jag...hade han gett sig på valacken med henne på ryggen så vet jag inte hur det kunnat sluta....idioter :mad:

sen har jag två andratjejer som rider på min väg...( det är en väg som endast går upp till min gård) dom har också isländare, men dom blir så nervösa varje gång då dom vet att dom inte får stanna vid hingstarna...vilket resulterar i att deras hästar bli nästan istadiga :rofl: Men SÅ stolliga är inte mina hingstar att dom hoppar ut för ingenting...fast stannar man så mopsar dom ju klart upp sig .....

Ja om det vore Briar och Sack och gänget, skulle jag försöka rida förbi ett par gånger om dan......
Nej, men allvarligt, det är väl snarare frågan om vad man kan göra? skulle nog lämnat mitt sto åt sitt öde, om det inte visar sig att det går att hålla hingsten på avstånd(med spö, schasningar eller sånt). En hingst kanske man skulle "klara" men är det flera, så är det nog som kört.
Stoet jag har nu är dock en riktig mara så, hingsten hade nog fått slå på stora charmen på henne, och det är inte säkert det hade fungerat ändå....

Álin skrev:

HAde nog hoppat av hästen och försökt mota bort hingsten.

MEN!
Igentligen förstår jag inte problemet. För om märra inte är brunstig så är ju inte hingsten farlig på det sättet.
Snarare är det hingsten som skadas.

Så din rubrik hade varit mer intressant om du skrivit lösa hästar..eller lösa ston..
Hingstar ÄR inga monster. (det kan ston däremot vara)
Hingstar är hästar som alla andra.

Fast klart ärligare.Dom är känsligare och dom blir oftast ledsna och besvikna på folk som är för hårdhänta mot dom.

Får gång på gång bevisat i denna Bukefalosforum att HINGSTAR ÄR DINOSAURIER. FEL!!!
Dom som hävdar dylikt har ingen kunskap..i alla fall ingen kunskap om drygt tredjedelen av alla hästar..
D.v.s. hingstar.

Hingstar har skaffat sig ett dåligt rykte p.g.a. människors rädsla och totala okunnandet för dom.
Sorgligt..för hingsten.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar