Lösa hingstar, vad gör man då?

Sv: Lösa hingstar, vad gör man då?

Nafayette skrev:
HAde nog hoppat av hästen och försökt mota bort hingsten.

MEN!
Igentligen förstår jag inte problemet. För om märra inte är brunstig så är ju inte hingsten farlig på det sättet.
Snarare är det hingsten som skadas.

Så din rubrik hade varit mer intressant om du skrivit lösa hästar..eller lösa ston..
Hingstar ÄR inga monster. (det kan ston däremot vara)
Hingstar är hästar som alla andra.

Fast klart ärligare.Dom är känsligare och dom blir oftast ledsna och besvikna på folk som är för hårdhänta mot dom.

Får gång på gång bevisat i denna Bukefalosforum att HINGSTAR ÄR DINOSAURIER. FEL!!!
Dom som hävdar dylikt har ingen kunskap..i alla fall ingen kunskap om drygt tredjedelen av alla hästar..
D.v.s. hingstar.

Hingstar har skaffat sig ett dåligt rykte p.g.a. människors rädsla och totala okunnandet för dom.
Sorgligt..för hingsten.

AM

Men ston bryter sig inte ut och hoppar på andra hästar.
(inte lika gärna som hingstar iallafall) Och det är ju det som tråden handlar om, och vad man skulle göra. Det är väl ingen som har sagt att hingstar är monster? Personligen tycker jag ( i regel) bättre om hingstar är om ston.

gladys skrev:

Jag blev attackerat av ett galet sto när jag var ute och red. Hon slet med sig hela staketet och fick med sig 6 rymlingar på kuppen. Stot var en uppstallning på Gården och det var inte hemskt roligt att försöka få med sig henne, plus hästen hon anföll till stallet.
:crazy:

Det har jag varit med om.
Red förbi 2-årshingstarna med en brunstig Evelyn, och en följde med längs stängslet gnäggade som han brukade göra.. men grejen var ju den att han följde med skitlänge så när jag kollade var han ju inte i hagen han hade tagit sig ut! Det var ett dike mellan oss men Evelyn ville gärna hälsa, jag red barbacka och fick typ panik! Ringde ägaren som kom ut men han kunde knappast fånga in hingsten..
Det löste sig sen, jag lyckades komma därifrån utan nån medföljande hingst, men Evelyn var rätt så motvillig.. :rofl:

Det går en hingst vid grannstallet, men dom har 2 staket innanför varandra liksom, han kan inte nå ut eller så. Det känns bra, då vågar man iaf rida där.

martha skrev:
:rofl: fråga åke o rolle :angel: ALLA hästar kan vara samsade :rofl: spelar roll om det är hingstar :angel:

Du är ta mig fan inte riktig i skallen? Vad har flockbeteende med lösa hingstar att göra? Du är fan inte sann. Fattar varför du gömmer dig bakom ett träd. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad:

Hehe..

I tisdags flyttade jag och min miniislänning (128) till ett nytt stall, på gården har dom en godkänd fullblodshingst på 4 år, (aaaaah så läcker). Min lilla svarade med en gång på att bli "brunstig". Hon har fått bebis innan så vet precis vad hon skall ha hingsten till, det resulterar i att hon står och glor på honom tills han börjar trampa runt i boxen, jag kan liksom inte få rubbat henne (det är en fråga om ledarskap, snart så skall hon flytta på sig).

Hingstägaren här (stallägaren med andra ord) är som tur var en väldigt bra hingsthållare, dels har hon gjort en bra och stor hage till honom med ordentligt staket (dvs trästaket och eltråd på insidan samt c.a 2 dc in så man inte kan hälsa med en annan häst över staketet. Det är även lite uppgrävt. Så all heder åt "min" stallägare. Sen är ju deras nallebjörn bara ute när dom är hemma, och vet dom att man skall flänga fram och tillbaka med sin häst så tas han in så han slipper stressa upp sig av mitt vackra överviktiga lilla sto. (det är typ bara jag som rider där).

Men hade jag sett en hingst som gick i en vanlig hage med helt vanligt staket så hade jag nog vänt fort som f-n och rusat därifrån, sånt är läskigt.. Då står jag hellre öga mot öga med 4 älgar igen..

/Anna och Irpa

Instämmer....då jag hade hingst bröt sig stoet först ut från sin hage(trästaket) för att sen trycka sönder staketet(grinden) in till hingsten. Som tur är såg stallägarna henne göra detta, annars misstänker jag att hingsten kan ha fått skulden......

Man hoppar väl av hästen, och går upp till stallet och säger till. Och kan man så fångar man väl hingsten på vägen dit. :smirk:

Ja vad gör man?

Eftersom jag själv rider hingst skulle det antagligen bli slagsmål modell större. Frågan då om det är säkrast att hoppa av eller sitta kvar och låta han klå upp den andre på egen hand eller sitta kvar
och hjälpa sin egen hingst att driva bort den andre med hjälp av ridspöet?

Risken för mig själv är naturligtvis MYCKET större om jag sitter kvar.

Ett alternativ är att sitta av kvickt som tusan och binda den egna hingsten i ett träd med ena tyglen och ta loss den andra ( mina tyglar är karbinhakade i bettringarna just för att man vid behov ska få av och på dom snabbt) och gå och fånga den andra hingsten ( dummar den sig har man ju spöet) och leda in den i närmaste stall eller annan lämplig hage i närheten.

Troligen är dock min hingst starkast och mest dominant (nordsvensk,ganska gammal hingst) så antagligen blir han minst tilltygad i konflikten.

Ja det här är som sagt ett skräckscenario.

Fast troligen inget som kommer att hända eftersom det inte finns hästhagar intill mina normala ridstråk.

/KT

Ja vilket bra förslag
- man fångar en pilsk hingst med ena handen medans man leder sitt sto i andra

- eller så låter man hingsten stå kvar o vänta medans man rider iväg och säger till

- va ?!?! står inte en pilsk hingst stilla o väntar medans jag traskar iväg med mitt sto.

Tja kanske med en del hingstar, men i detta trådexemplet så bröt den sig ju ut för att komma åt stoet, då tror jag inte att den bara är att fånga......och jag har jobbat med 40-talet hingstar ifall att någon vill ifrågasätta min erfarenhet.

Knapplån.
Ni är för roliga. om ni rider ett brunstigt sto så vill jag se er sätta full fart bort fran hingsten :rofl: De flesta ston borrar ner hovarna i backen och står stilla och bara kissar o kissar o kissar.......
Om hingstarna som vi haft i år kommit lös så skulle jag bara rya lite och sedan gå fram och fånga in dem. Men det är våra småpojkar det :p
Vi fick den ena lillpojken lös i somras när det blev strömavbrott. Han hoppade in i stohagen och racade runt men det var inget svårt att få tag på honom. Det svåraste var nog att inte bli ihjälslagen av de ilskna icke brunstiga stona.

Tja är han så närma så är det nog kört. Jag tror nog dock inte att jag skulle rida förbi en hingst om mitt sto var så pissebrunstigt.

Jag har dessutom lett flera brunstiga ston förbi hingstar och det har aldrig varit så att dom inte lyssnat på ett grimskaft i aschlet.
Även vår cystamärr tog reson när man schasade på vid utsläpp då hon fastnat vid hingstboxraden.

*raderat*..

Senast ändrad av en moderator:

Welsh skrev:
Knapplån.
Ni är för roliga. om ni rider ett brunstigt sto så vill jag se er sätta full fart bort fran hingsten :rofl: De flesta ston borrar ner hovarna i backen och står stilla och bara kissar o kissar o kissar.......

Ja, och vad gör man då?! Då är det nog bäst att ta och låsa in hingsten illa kvickt om man inte vill ha en oönskad fölis.. :crazy: Det är väl också lite av ett skräckscenario antar jag.
Har varit med om det också, stoet vägrade gå och tre hingstar (ungkarlar) kom dundrade i hagen med FÅRSTÄNGSEL.. :crazy: Fick som tur var iväg pållan.

Mitt sto var sån förut, att hon borrade ner hovarna och sa "jag vill HÄLSA!!" så fort man gick förbi en annan häst i en hage.. :crazy:
Var tyvärr tvungen att ta fram spöet och vifta med för att inte orsaka förrymda hästar och därmed diverse skador.
Nu har hon förstått att det inte är nån idé för hon gör inget mer än kollar åt dem.

Nästa häst får det nog bli en vek liten fegis till valack.. :cool: :angel:

Senast ändrad av en moderator:

gladys skrev:
(inte lika gärna som hingstar iallafall) Och det är ju det som tråden handlar om, och vad man skulle göra. Det är väl ingen som har sagt att hingstar är monster?

Vad jag menade.

Att en hingst kom lös måste vara en mardrömm men jag skulle nog sätta fart på pållan till närmaste stall...

Rider ibland (måste för hagen ligger brevid vägen) förbi en hingsts hage (eller en j-vligt hingstig vallack, men jag tror att det är en hingst) och jag skulle aldrig drömma om att stanna och låta hästarna hälsa!!
Det låter helt sjukt att hälsa på en främande häst,specielt en hingst!!
Kan berätta att det aldrig har hänt att hingsten har tagit sig ut eller liknande och ändå rider vi ibland förbi med 2 ston.. :angel:

//Michelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar