Sv: Lösa hästar på gården?
Varför skulle hästarna skada sig eller andra för att de vistas på gården?
Nu förutsätter jag att gården är planerad så att hästarna kan gå lösa där. Dvs att de inte kan eller har anledning till att ta sig därifrån, att det inte ligger vassa föremål och annat runt omkring. Själv hanterar jag min häst lös och har inte heller några problem med att lämna honom på gården utan uppsikt, lös. Men detta ska ju göras på ett sätt som inte riskerar att hästen kommer till skada, och inte heller skulle jag låta en flock hästar rusa runt på gården, det kan de gott göra i hagen tyckler jag Men det beror ju som sagt på hur gården ser ut. Vi har ibland flera hästar lösa också, vi kanske vill borsta ute i solen eller liknande.
Jag tycker att de flesta idag är väldigt oroliga över allt som inte är fullständigt kontrollerbart. Och allt som är lite ovanligt rannsakas genast efter faror och hästar kan tydligen bli skadade när com helst utan anledning och även ge sig på andra.
Vad gäller din bil bör ju försäkringen täcka om din bil står parkerad oavsätt hur den kommer till skada, sålänge det inte handlar om att du är oaktsam. Hästar får vara lösa på egen mark. Om din bil kommer till skada är det nog du som får betala självrisken förstås, men jag tor absolut att föräkringen i övrigt täcker. Men detta är olika från försäkring till försäkring.
Jag tycker inte att du ska ha din häst lös om du är osäker på om ni kan hantera den så. Det är viktigt att man tänker sig för och vistelse utanför hagen ska inte bli stressig och sluta med att hästarna drar runt och inte går att få tag på. Däremot tror jag att man kan ha en mer avslappnad inställning till saker och ting än vad många har. Ang. hur deras hästar beter sig i hagen är något som inte har med detta att göra, tror jag. Det har nog snarare med dålig uppfostran att göra - alltså att hästarna inte lärt sig att detta beteende inte är ok. Om hästarna kommer springande är det ju bara roligt att de är så positiva till att det kommer ngn, men se till att du kan hantera dem och få dem att gå undan medan du tar din häst så att du inte riskerar att hamna imellan. Vänta tills de andra kommit springande klart, så hämtar ni er häst då. När man har häst måste man kunna hantera situationer med andra hästar.
Hästar bli ibland ensamma i hagen. De andra kanske är ute och rider, eller så går de och betar på gården. Det är så det är. Man kan inte binda upp sig på andra tyvärr. Det händer säkert inte hela tiden och kommer troligen inte heller pågå föralltid, ni kanske kan slänga in lite hö till din häst medan de andra är ute och betar på gården?
Kan tillägga att min häst började jag hantera lös redan när jag fick honom, då hade han nyss fyllt 5 år. Så åldern har ingen betydelse. Det är hur man hanterar hästen som avgör vilken kontroll man har på den och hurvida man kan hantera den lös eller ej.
Efter som att min är så van att alltid gå lös så är gården för honom ingenting märkvärdigt allt. Inte skogen heller. Han beter sig som när som helst och släpper jag honom betar han lugnt eller tar en sväng runt ridhuset. Och han kommer i regel alltid när jag ber honom, såvida han inte vill busa/leka men även det kan jag avfärda om jag måste. Så hur det görs är a och o. Och jag tänker inte sluta hantera min häst på det här sättet bara för att någon annan inte kan och därför tycker synd om sin häst som måste vänta i hagen.