Lösa benbitar

P

prallan

Hur är det här nu? Har en väninna som röntgat sin nu åring och han har lösa benbitar. Det är inte ett hbl, och jag har för mig att man inte röntgar hblföl/åringar pga att lösa benbitar vanligtvis växer fast, eller har blandat ihop något? Travare röntgar man innan tex kriterieauktionen och tar bort benbitarna även om individen är ung.
Så, bör min väninna vara orolig?

Sv: Lösa benbitar

Vad tycker/säger veterinären att hon skall göra?.

det är inte riktigt det jag är ute efter, jag vill höra Era erfarenheter, samt om jag har misstagit mig ang halvbloden. Och om det är olika beroend rasförbund tex.

Jag kanske är lite trög :angel:,då förstår jag nog inte hur/vad du menar.

:D Det är nog jag som inte har uttryckt mig klart, se hur många svar jag har fått!:rofl:
Alltså, är det inte så att man inte röntgar inom ASVH pga att lösa benbitar på unga individer kan försvinna/växa på plats el. dyl.? Men bland travarna så opererar man bort dem tidigt.
Typ....
Vad är bäst? Enligt alla kära bukefalister:banana:

Hästen behöver inte få problem med lösa benbitar, men när man väl vet om dem har de en tendens att spöka när hästen hittar på något...

JAG hade tagit bort dem oaktat besvär eller ej, just för att jag vet att jag hade nojjat på dem.

Som du själv skrev så tar man oftast bort benbitarna på travare.

Veterinären på Valla sa en gång till oss att benbitar ska bort före september månad, som ett och ett halvt åringar.

Tydligen har han sett att bitarna orsakar slipfåror om dom är kvar.

Tycker själv att det borde gälla alla raser och inte enbart travare.
Om en benbit sitter illa till då ska den ju bort.

AM

min halvblodsvallack som nu är 3 opererade jag för lösa benbitar när han var 2,5 år.. jag upptäckte det pga svullnad i bakhasen, men som någon skriver så är det ju inte alltid som de får problem av de lösa benbitarna.
//Katarina

Jag skulle absolut ha låtit operera bort dem.Jag har fått för mej att man endast op om hästen får ngt besvär av de lösa benbitarna,och inte i förebyggande syfte,men det gäller annorlunda med travhästar,eller?.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 926
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V