Lösa benbitar

T

Tjalfe

Var på kliniken idag med fjordingen. Han har ju varit halt från och till bra länge och har stått i boxvila + medicin mot en inflammation i hoven. När vi travade med honom i gången igår haltade han iaf. Han röntgades idag och dom hittade en benflis som låg på baksidan av knät. Dom såg även något mer nedanför knät som såg konstigt ut men kunde inte säga vad det var. Ska tillbaka 5 september(lång väntetid) och kolla med ultraljud exakt hur det ser ut.
Jag har ingen som helst erfarenhet av lösa benbitar. Är det svåra operationer att få bort det? Blir hästen garanterat bra? Är det en plågsam "resa" för hästen att bli opererad och friskna till?
Ni som känner till problemet, kan inte ni berätta lite och försöka stilla min oro?
Förstår ju att det är olika svåra operationer beroende på vart benflisen ligger.
Det låter säkert jätte taskigt men eftersom hästen är 15år(är väl ingen ålder egentligen men) och ingen speciellt bra ridhäst så är han ju inte värd så mycket(pengar, förövrigt är han ovärderlig), och mina föräldrar är inte redo att lägga ut hur mycket pengar som helst på jätte stora operationer. Men han är ju försäkrad iaf. Men problemet kanske kan lösas med en titt-hålsoperation? Hur går en sån till isåfall?

Sv: Lösa benbitar

min häst blev opererad för lösa benbitar i båda bakhaserna när han var 2-2,5år.
Det funkade jättebra... var ganska lång konvalecent på det men det funkade bra. Själva ingreppet var enkelt o det kostade inte all specillt mkt. Tror att det allt som allt kostade 11.000 o jag betalade ca 3500kr själv när Sveland betalat sitt.

Han blev helt bra o hade inga komplikationer alls.
Att han nu åker in o ut på kliniken beror på helt andra saker...

Inte för att låta dum men.. hur kan du sätta ett pris på din häst sådär?? det är väl klart att han ska få hjälp om han kan få det?:cry:

/ Johanna som kämpat med sin häst i över 1år o nu ska börja om....igen....

Våran ponny blev opererad med titthål för lös benbit i kotleden bak. Jag tror att det totalt gick på knappt 10.000 kr och vi själva fick stå för ca 3000 kr. Precis som Piruette skrev så var det ganska lång konvalecent men ponnyn blev helt återställd.

Inte för att låta dum men.. hur kan du sätta ett pris på din häst sådär?? det är väl klart att han ska få hjälp om han kan få det?:cry:

Nu läste du nog lite slarvigt. Jag skrev att i mina ögon är han ovärderlig. Men eftersom det är mina föräldrar som betalar så kan jag inte bestämma själv vad som ska göras om det blir för dyrt.
jag älskar min häst och om jag hade pengar så skulle jag betala vad det än gick på.
Iofs så tror jag att mina föräldrar kommer betala vad det än går på också, för dom tycker nog mycket om honom innerst inne.

Senast ändrad av en moderator:

Nu läste du nog lite slarvigt. Jag skrev att i mina ögon är han ovärderlig. Men eftersom det är mina föräldrar som betalar så kan jag inte bestämma själv vad som ska göras om det blir för dyrt.
jag älskar min häst och om jag hade pengar så skulle jag betala vad det än gick på.

förlåt!
men om dina föräldrar gått med på att du ska få ha en häst så borde dom samtidigt förstått att det kan hända saker?
men hur som så är det inte speciellt dyrt att göra den här operationen...
Hoppas det går bra för er! såg bild på din pålle... han är jättefin!

Jodå. Men inte att det skyulle bli som det blev. Dom har redan slängt ut upp emot 10,000(efter att försäkringen är dragen) på alla undersökningar. Veterinärerna misstänkte ju nått helt annat först och det tog lång tid innan dom hittade den här flisbiten. Och en massa röntgenbilder. Och det är inte för att dom inte bryr sej utan för att pengarna helt enkelt tar slut. Dessutom vill dom inte att hästen ska plågas om det är svåra operationer med mycket smärta efteråt om han ändå kanske inte blir bra. Men det är bara att hoppas att det inte blir så.

Jodå. Men inte att det skyulle bli som det blev. Dom har redan slängt ut upp emot 10,000(efter att försäkringen är dragen) på alla undersökningar. Veterinärerna misstänkte ju nått helt annat först och det tog lång tid innan dom hittade den här flisbiten. Och en massa röntgenbilder. Och det är inte för att dom inte bryr sej utan för att pengarna helt enkelt tar slut. Dessutom vill dom inte att hästen ska plågas om det är svåra operationer med mycket smärta efteråt om han ändå kanske inte blir bra. Men det är bara att hoppas att det inte blir så.

fast det är ingen speciellt svår operation.. visst alla operationer är riskfyllda men...
jag har själv slängt ut närmare 25,000 på min (efter att försäkringen täckt) under det senaste året o då är inte alla fasta månadskostnader inräknade, såsom stallhyra m.m.
Självklart kan man inte veta att det ska hända ngt men man måste ju ändå ha det i tankarna... sen kan man ju inte heller rå för om pengarna tar slut. Det är väl därför hästar så lätt blir utdömda , ägaren har helt enkelt varken lust lr råd att vänta på att den ska bli frisk.
Men som sagt.. jag hoppas att ni gör operationen.

*kl*
Jag tycker du funderar i helt riktiga banor. Man måste lyssna både till sitt hjärta och sin hjärna. Din häst är också lite till åren kommen; den lösa benbiten KAN ha ställt till mer besvär än att den bara är att ta bort. Kostnaden för en operation är ju ganska stor så jag tycker du tillsammans med vet och dina föräldrar ska ta ett gemensamt beslut som ska fungera för alla, inte minst din häst. En lång konvalecens med osäker prognos är kanske inte ett helt självklart val även om pengarna finns? Konvalecenstiden varierar men räkna med att det tar minst tre månader innan ni är igång igen efter op.

Det är precis så här vi tänker. Och hästen var ju faktuiskt till salu innan. Även fast jag älskar honom mycket så var jag tvungen att fatta det beslutet pågrund av att jag inte klarar av honom. Men eftersom jag bara hade fått 15,000 för honom och redan har slängt ut 10,000 i hos veterinären så kommer han bli kvar hos mej och vi kommer sattsa på NH för att lösa våra problem. Om det nu blir en operation vill säga. Vilket jag hoppas.

Mitt sto är opererad för lösa benbitar, hon är helt återställd.
3 mån är faktiskt inte särskilt lång konvalescens tid.

Jag tycker att du bör operera, hästen har ju 10 år kvar i livet !

Ska dom stå i box i 3 månader eller får han gå ute i hagen?

Funderade på. du har väl redan betalt självrisken då han varit på klinik och liknande. Är det inom 125dagar (eller vad du nu har för avtal) så behöver du ju inte betala en ny självrisk. Altså betalar ju föräkrings bolaget operationen och du behöver bara betala den ev. rörliga självrisken du har. det kan ju inte bli så mycket pengar?(20% av 10 000 =2000)

Själv har jag bara fast självrisk på mina hästar för att slippa känna att det kostar för mycket. Min försäkring betalar även mediciner.

Be om att få ett kostnads förslag på operationen innan du betsämmer dig.

Du kan även kolla med flera kliniker. Tycker priserna skiljer sig åt..

Senast ändrad av en moderator:

Häng inte upp dig på 3 månader, det kan bli längre tid också (eller kanske kortare). Hästen ska vara i stillhet till en början och sedan succesiv igångsättning. Du får naturligtvis ett schema av din vet.

men jag tror ändå att man kan räkna med ca 3mån... jag tror inte att det blir mindre allafall..

min häst fick 1mån xtra men det var bara för att klanten hoppade ur sjukhagen o fastnade m knäet i handtaget...

För om han ska stå inne i boxen jätte länge så kommer han troligtvis sörja ihjäl sej. han har stått inne en vecka nu när dom trodde att det var en inflammation i hovbenet(vilket det ju då inte var) och han verkade må jätte dåligt över att stå inne. Dessutom står han mer still ute i hagen än vad han gör inne. han är inte direkt hästen som busar i hagen. Han står bara och tuggar gräs:D

För om han ska stå inne i boxen jätte länge så kommer han troligtvis sörja ihjäl sej. han har stått inne en vecka nu när dom trodde att det var en inflammation i hovbenet(vilket det ju då inte var) och han verkade må jätte dåligt över att stå inne. Dessutom står han mer still ute i hagen än vad han gör inne. han är inte direkt hästen som busar i hagen. Han står bara och tuggar gräs:D

det där kan du säkert göra upp med din vet.
Min häst är inte heller ett fan av att stå inne/sjukhage så när han nu vart behandlad för kotledsinfl o skulle gå i sjukhage så hoppade han ur gång på gång.. då tyckte vi att det var bättre att han fick gå med en kompis i hagen... då var dom någorlunda stilla allafall.

Annars kan du ju alltid fixa lite småpyssel till honom att hålla på med inne...

På de vi har opererat bort lösa benbitar på, har jag inte upplevt att det har varit speciell smärtsamt för dem. De har stått på smärtstillande den första tiden efter operationen, och de har sett ut att må bra, ätit bra, belastat det opererade benet osv. Så den biten behöver du nog inte oroa dig för.

Hur lång konvalescensen blir, beror på hur det ser ut i leden, hur stor bit som tas bort osv. Går alltså inte att säga med säkerhet innan.

Prognosen beror ju också helt på hur det ser ut i leden. Har benbiten legat så att den har ställt till med skador på ledbrosket eller inte, osv. Din veterinär kan säga innan vad h*n tror, beroende på benbitens läge osv. Säker man kan man inte vara förränn operaionen är utförd, och vet har sett hur det ser ut därinne. Allt syns inte på röntgen.

MEN, kontrollera NOGA så att försäkringsbolaget tar operationen, innan ni genomför den.
Osteochondros är ett medfött fel, som inte täcks av en "vanlig" försäkring. Den typ av försäkring som täcker denna typ av fel, måste tecknas när hästen är nyfödd, och den försäkringsformen fanns inte för 15 år sedan, så det kan jag inte tänka mig att du har.
OM benbiten däremot är en Birkelandsfraktur, täcks det av en vanlig A1 försäkring.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: ufot
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·
Hästvård Min fina ponny ansågs tyvärr halt av veterinär, något som jag inte märkt. Hälta som syns svagt vid longering, inte alltid. Visade...
Svar
14
· Visningar
1 747
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Det känns som att nån rivit undan golvet under fötterna på oss. Vår fina lilla labrador röntgade höfter och armbågarna igår och beskeden...
Svar
17
· Visningar
7 125
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka