lös sko...?

N

Naggur

pålle har en lös sko i bak. hovis har inte tid förens på torsdag (då vi redan bokat tid för skoning) å jag har ingen lust att ta ut en ny hovslagare bara för det. rider inte hästen för tillfället. ska jag plocka av dojjorna i bak eller ska jag låta den sitta svar?

Sv: lös sko...?

Jag skulle plocka bort den, tror inte att du måste ta bort den andra. Ramlar den bort av sig själv kan det ju fastna sömmar i hovväggen.

men då blir det ju snett=) måste väl va bättre att dra av båda?

Jo men inte nämnvärt. Jag hade en häst förr vars hovar gick sönder utan skor så jag hade lämnat den andra på. Men om din häst har bra hovar o kan gå barfota så varför inte... :D

jo han har bra hovar. då drar jag av båda då. tack för hjälpen=)

Bäst är om du kan byta en söm själv.
Annars låt dem sitta kvar. Är det en i slutet av en skoperiod är hoven lite lång villket gör att det är lätt bryts av för stora bitar av hovväggen villket gör det svårare för hovslagaren att fästa en ny sko på ett bra sätt

I det läget brukar jag byta några söm och få skon att sitta. Men är valet att låta den ramla av av sig själv eller att ta bort den så skulle jag ta bort den. Då är det mindre risk att hästen fastnar i något med den lösa skon och att hoven går sönder. Jag skulle bara ha tagit bort den lösa skon. Några dagar med en sko på bara ena benen tror jag inte gör så stor skillnad.

Ifall skon bara var liiite lös skulle jag låta den sitta på tills vidare, annars skulle jag ta av den. Att hästen skanar sko på ena foten, och då blir lite sned spelar ng ingen roll ifall han inte rids...

Plocka bort den.
Vi har plockat av skor nu på 2 hästar i stallet, o de går bra om man slår upp sömmarna o drar loss skon lite, sen slår man tillbaka skon (inte på sömmarna) o sen drar du söm för söm ... Lycka till :D

Det räcker inte med att du "nitar" sömmarna till att börja med då?

Personligen skulle jag inte plocka av skorna, men det beror ju på hästens hovkvalite också.

knapplån

tack för alla svar. nu är jag ännu mer förvirrad=)

har ingen tillgång till hovslagarverktyg nu vilket försvårar det hela lite. har stårr i samma stall som hovslagare eller någon som haft verktyg så man kunde låna.

skon glappar bara lite så jag kanske ska försöka nita fast den istället för att dra av den. hovarna är ju lite långa å jag vill ju inte gärna att hoven går sönder. ska klämma å känna imorron å bestämma hur jag ska göra=)

Själv hade jag låtit hästen vara i en hage utan lera till knäna eller så hade den fått stå inne. Om den går i hage utan mkt lera hade jag tejpat fast skon med silvertejp. Håller förbluffande bra.

har tyvärr ingen annan möjlighet än att låta han gå i den hage han går i. tycker det är helt värdelöst att det ska behöva vara så, men jag kan inget göra. Ska låna ut han på foder och kommer då se till att han inte får bo under dom förhållandena han gör nu. kommer aldrig göra om misstaget att flytta till något ställe som inte är helt klart. det är snart februari å hästarna har fortfarande ingen ligghall i lösdriften! den skulle vara färdigbyggd 1/11...

Hade stallmöte i söndags å dom andra inakorderingarna va lika trötta på läget som jag. vi kom överens om att den lerigaste bitan skulle stängas av oc vattnet flyttas till en torrare plats. hoppas verkligen det är gjort nu! annars gör jag det personligen imorron utan att någon säger hur det ska vara. får inte ens in hästen då han inte vill gå i 20 cm sugande lera.

hehe håller mig verkligen till ämnet=)

silvertejp ska jag testa om inte det funkar med att nita om=)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka