Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prova att ta bort lucernet. Min häst får diarre av lucern och av andra baljväxter som t. ex klöver. Hon tål inte heller potatisprotein men däremot tål hon soja.
Min mara är inte tjock.
se tidigare svar. du kan aldrig få ett medicinskt svar utifrån din undring utan precis som jag skrivit.
KL
jag upplever att väldigt många just denna milda höst och extrem milda vinter, inneburit knasiga problem för väldigt många, med hästar med dåliga magar, tjocka i benen osv på väldigt otraditionella diffusa sätt. Väldigt många stall här i trakten har rapporterat samma problem, och veterinärerna också. Vet även några stall där det konstaterats att problemen uppstått pga ngn jordbakterie i hagarna som etablerat sig där.
tror som flera varit inne på, att det är det extremmilda vädret som spelar in i flera fall. Det är lite samma med sjuka hos människor när det är såna här milda vintrar. Ngnstans behöver kylan komma och strypa bakterier och skit som florerar eller frodas, och så har inte skett detta år. Därav tror jag det uppkommer såna här grejer på ett helt annat sätt än om det varit en normal vinter med stadiga minusgrader betydligt tidigare och ihållande några månader. Har man bra hagar klarar man sig bättre, men om det som flera stall här i trakten som är de som haft problem, handlar om megaleriga blöta och klafsiga hagar, så har det uppstått symptom av denna typ osv.
Snön är ju inte direkt en nackdel heller... Men min höll sig bara fin tills jag började öka på hösilaget, sen brakade magen igen. Vi har väldigt finstråigt hösilage.