G

Golden Eagle

Hej, min lilla ponny bukopererades i januari iår där de tog bort en tredjedel av blindtarmen, han fick en särskilld foderstat som vi följt nogrant.
Men så i helgen blev det minusgrader och jag märkte att han var lös i magen när han hade åkt i transporten, jag tänkte inte mer på det eftersom jag tänkte att han säker bara hade vart nervös. Men så igår när jag var ute å skrittade vad han fortfarande lös och han bajsade ofta. ´
Jag bli lite orolig med tanke på hans operation.
Men han är pigg och glad och han äter lika gärna som alltid. Men så när jag släppte ut honom i hagen så såg jag att han åt snö... Kan det bero på det?! Eller vet ni något annat det kan vara?

MVH Elin

Sv: Lös mage

Mycket troligt att den lösa magen beror på att hästen äter snö, ett väldigt vanligt fenomen. Håll ögonen på pållen, så länge han är pigg och äter som han ska brukar det inte vara någon fara på färden.

Okej, tack så mycket. Jo jag var ut idag å promenerade lite, å han verkade som vanlig, pigg och glad, skulle äta på allt i skogen. men fortfarande lös.. men det borde väl gå över om ett tag?.

I ditt fall skulle jag alltid ha en burk Probimin eller microbalans hemma, för just dessa situationer.
Mina var inte lösa, men med lite konstig färg o konsistens efter att ha fått gå i vinterhagen, där det fanns lite frusna växter.

Svarar bara för att ingen Vet. eller Vet. studerande svarar, men det kommer nog.
Lycka till o God Jul på dig o Pålle:)

jag hade köpt jäst i en affär 3 paket och löst upp det i ljummet vatten så det löser upp sig och lagt en paket i en liter ljummet vatten och dela upp det morgon/kväll och gett det i 3 dagar! mitt halvblod är lite känslig för foder byte så det hjälper min häst iafall menar det e värt ett försök

Min shettis blir ibland dålig imagen (gammal) då brukar jag ge han blåbärsoppa proviva det brukar hjälpa.mvh tuttan

Då första frosten kommer så sker en förändring i gräset som gör att en del hästar drabbas lättare av fång. Är någon form av kemisk reaktion. Min häst får inte fång(tack för det) MEN hon blir mycket lös i magen under en period då hon äter detta gräs..

Kan ju vara något sådant din ponny råkat ut för - satt i sig något han inte borde ;) hoppas han blir bättre i magen snart! Som sagt probimin eller liknande är nog bästa tipset, speciellt som ni redan har en noggrann foderstat åt honom. Probiminet ser till att din häst får en bra bakteriekultur i magen :)

Det är nog kanske bara för att gräset blir annorlunda när det kommer snö och frost, kanske ge proviva som någon nämnde? :idea:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 969
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Vår ponny är till vardags helt perfekt i magen. Så fort vi däremot ska ut och åka med henne blir hon jättekass i magen redan när vi går...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix