Lös i magen

R

Rosberg

Har precis släppt hästarna på bete. De har blivit väldigt lösa i magen, som de såklart blir i början. Men kan man ge dem något så att det blit bättre? Har hört något om linfrö? Är det bra? Något annat tips? Tack!

Sv: Lös i magen

Jäst. Antingen foderjäst eller helt enkelt bara vanlig bakjäst. Cirka ett kvarts paket per dag ska ge resultat. Inte linfrö. Det kan ha tvärtom effekt.

jag har hört vet tipsa om att ge proviva om hästen är lös i magen, tillfälligt iallafall.
vet inte om det funkar, men somsagt har hört tips om det ;)

Se till att de även äter något som innehåller mycket växtfibrer nu i början då gräset är så spätt. T.ex ett grovt hö eller halm.

Linfrö är laxerande och knappast en bra idé. Begränsa betestillgången (med staket) och vänj in försiktigt med fortsatta givor av grovfodret.

Jag håller också på försiktig invänjning, samt hö/halm och något mag/tarmgrejs typ bakjäst.

Finns något som heter "Mag och Tarm" tror det är Krafft som tillverkar det....Det är jätte bra om dom är lösa i magen.
Har gett mina hästar det när dom tillfälligt varit lösa i magen, räcker att ge några dagar bara....
Lycka Till!!!

Nja, det är nog lite olika. Min häst med diarré blev snarare sämre av det. Kunde lika gärna kastat de två dyra burkarna jag använde i sjön. Dyrt!

Du kan ge dina hästar lite Betfor. Jag ger mina hästar Betfor även under sommarbetet, då det är bra för magen och speciellt tarmfloran.

Men å andra sidan, om hästarna är lösa i magen pga för lågt fiberinnehåll i gräset så kan ju betfor funka riktigt bra.

I det här fallet vet man ju inte förrän man provat. ;)

Jag undrar; hur ger man bakjäst? Smula på den torra maten (pellets) eller ska det blötläggas innan?:confused:

Ges helt torr.

Blöter man den blir den bara kladdig och äcklig.
Tillsammans med något sockerhaltigt (typ i betfor) antar jag att den börjar jäsa, vilket inte är önskvärt...

Du kan ge dina hästar lite Betfor. Jag ger mina hästar Betfor även under sommarbetet, då det är bra för magen och speciellt tarmfloran.

Jag ger inte betfor under sommarbetet pga den höga sockerhalten, tänkte bara höja en liten varnings flagga ang fångbenägna hästar, nytt bete och höga sockerhalter. Jag skippar hellre betforen under sommaren än riskerar fång. Vill man ge betfor för fibrernas skull så finns betfor på marknaden som behandlats så att det inte innehåller så mycket socker.

i mitt förra stall var det en som använde vanlig filmjölk ^^ funkade i varje fall på den hästen

Inte så rekommendabelt efter vad jag förstått eftersom hästar inte kan bryta ned mjölkprodukter. Tror mer på Proviva då.

I stället för att ge Proviva så ska du ge Proequo, som framställs med bakterier som är anpassade till hästar. Tillverkas av samma företag som gör Proviva.

Det beror på hur mycket pengar man har att lägga ner på produkterna. Proequo är rejält dyrt. Proviva shots har funkat bra på många hästar jag känner till.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka