Lös i magen :-(

Iris71

Trådstartare
Har ett föl som från och till har varit lös i magen. Han var bra i nån vecka, men så igår upptäckte jag att han hade diaree igen.

Har haft kontakt med först distriktarn som rekommenderade DiarSanyl, men det funkade inte. Sen provade jag att avmaska med Axilur, funkade inte heller. Sen provade jag Kraffts mag & tarm och det hjälpte.... tills nu några dagar efter att jag slutade med det.

var upp till klinik i ett annat ärende (hovar) med fölis och den vet. tyckte jag skulle ha is i magen för han var fin i hull och hårrem, pigg och vaken. Då hade han oxå blivit lite bättre.

Pratade med klinivet. nu igen och ska prova med kraffts maeg & tarm igen, ta bort all kraftfoder och bara låta honom gå på strå. Han har fri tillgång på hösilage ute och hö inne. Hon skickar även en remiss på träckprov - men hur tusan tar man träckprov på diarree??

Nån annan som oxå haft/har problem med lös mage?? Hur har ni gjort?? Att det alltid ska vara nåt :(

Sv: Lös i magen :-(

tar bort...läste fel..vet inte ang föl.

Tack!!:bow:
Jag sökte faktiskt först... men letade väl inte tillräckligt långt bak i sidorna...

Går han kvar med sin mamma?

Jag hade ett föl för flera år sedan som hade diarre en längre tid, det visade sig att h*n fick för mycket mjölk av sin "mjölkko" till mamma, när vi halverade hennes kraftfodergiva försvann fölets diarre!
Detta föl var dock så ungt att h*n i princip ännu inte åt något annat!

Fölen brukar bli lösa i magen när stoet är brunstigt.

Åh, det var intressant!! Jag fick som jag skrev rådet av klini vet. att ta bort hans kraftfoder... men jag kanske ska dra ner på hennes oxå. Jag håller på att vänja av honom och han diar nog en hel del... men det borde ju mest vara "snutt" och inte så mkt mat....

Han har varit dålig i magen betydligt längre än en brunstperiod, så det kan det inte vara....

Men tack för svaren!!

Inte bättre än. Igår fick jag spruta in filmjölk blandat med mag och tarm..... har ju förut blandat det med kraftfodret, men nu ska han ju inte ha nåt sånt.... och filmjölk, eller dofilus var INTE populärt....

*suckar* Och hur tusan tar man träckprov på diarre? Står med en sked under???? Hoppas remissen kommer idag så kan jag skicka in provet på måndag.

Klinik vet. sa att om det inte blir bättre om en vecka dvs på onsdag så återstår bara veterinärhögskolan... vad gör de då???? Som inte kliniken kan menar jag?

Känner mig faktiskt lite upppgiven idag :(

Nu har jag fått remissen :) Så nu är det ut och passa bajs på söndag då.... Nån som har nåt tips på hur man "fångar" upp diarre?

Sen undrar jag: på remissen står det "eudoparasite" epg på önskad undersökning. Vad är det? Nån speciell parasit?

Nu har jag skickat in träckprov, han är aningens bättre i magen som komockor ungefär.... Men får kraffts mag och tarm utblandat med dofilus varje kväll!!

Hur snabbt kan man få svar tro? Imorogn är väl lite väl optimisitskt? Det värsta är nog att han ständigt är blöt på bakbenen... bajsar ju ner dem :mad::( Vad gör man åt det? Blöja?? :rofl: Nä... nån som har nåt tips?? Ja, alltså jag tvättar ju varje kväll.....

Känner mig fortfarande lite uppgiven :(

Tvätta så ofta du kan, så att det inte sitter och bränner. (Lär det ju inte göra om du redan tvättar varje dag iofs)

Se det på den positiva sidan; med all denna hantering blir det säkert ett jättetamt föl ;)

Lycka till.

Åh tack :love: Vad snäll du är! Jo, jag har fått jättemkt beröm redan för att han är så trevlig att hantera :)
Men detta med magen känns inte kul...hittade faktiskt en annan tråd, gammal som var bra.... fick några tips. Så fort jag fått svaret ska jag ringa till kliniken och rådgöra....

Har ett föl som från och till har varit lös i magen. Han var bra i nån vecka, men så igår upptäckte jag att han hade diaree igen.

Har haft kontakt med först distriktarn som rekommenderade DiarSanyl, men det funkade inte. Sen provade jag att avmaska med Axilur, funkade inte heller. Sen provade jag Kraffts mag & tarm och det hjälpte.... tills nu några dagar efter att jag slutade med det.

var upp till klinik i ett annat ärende (hovar) med fölis och den vet. tyckte jag skulle ha is i magen för han var fin i hull och hårrem, pigg och vaken. Då hade han oxå blivit lite bättre.

Pratade med klinivet. nu igen och ska prova med kraffts maeg & tarm igen, ta bort all kraftfoder och bara låta honom gå på strå. Han har fri tillgång på hösilage ute och hö inne. Hon skickar även en remiss på träckprov - men hur tusan tar man träckprov på diarree??

Nån annan som oxå haft/har problem med lös mage?? Hur har ni gjort?? Att det alltid ska vara nåt :(
Jag skulle ta bort hösilaget och bara ge hö. Det kan hjälpa.

Ok, tack för svaret. Ska ha det i åtanke om det inte är parasiter. Måste han gå på det hela vintern tro? Omöjligt att svara på såklart, men då blir det olika hagar :crazy:

Ojdå..jag trodde att jag skulle få nån sur kommentar tillbaka om att det var en dålig kommentar.. (om inte av dig så av nån annan.. :rofl: x) Folk brukar inte gilla mina ''positiva'' inlägg.. :s
Hon är säkert jättetrevlig! :D Hoppas allt går bra nu, då får hålla oss uppdaterade. :)

Pratde med vet. nu och svaret kommer tidigast på torsdag... Om det inte är parasiter så ska vi börja kolla fodret. Jag har ju inte analyserat i år :eek: Dumt, javisst... men lätt att vara efterklok :mad:. Nåväl, det ska jag göra nu....

Hade missat ett samtal nu på eftermiddagen, det var klinikvet. som ringde. Han HAR mask, blodmask i måttliga mängder..... Vet inte hur jag ska tolka det, bra eller dåligt? Jag HAR ju maskat, men tydligen räckte inte det.... och han är ju fin i hull och hårrem. Hoppas att det är detta nu, så det hjälper med en avmaskning!

Ska ringa direkt i morogn bitti och be dem ringa in recept och maska redan imorrn!!! Hm... undrar om jag har nåt kvar? Ska ut och kika så det inte har blivit för gammalt. Måste vara nåt Ivormectin preparat sa hon... Återkommer till er om jag hittar nåt.... Fyrantel funkar inte va? Det är inte rätt preparat va?

Attans att jag missade samtalet...... Men himla bra att hon ringde, hade jag inte missat samtalet hade jag nog kastat in barn i bilen och kört till ett apotek i ilfart... Jobbigt att allt ska ta sån tid bara....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Har en Grand Danois som är snart 8mån. Han åt Royal Canin när vi hämtade honom hos uppfödaren men eftersom jag inte tyckte han...
Svar
14
· Visningar
2 161
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 550
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 726
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat