Lös i magen

Sv: Lös i magen

Min häst har känslig mage och kan bli lös av för mycket blöt ensilage,betfor eller nervositet. Han blir bättre och har varit helt fri från det i höst då han fått Läkemalva.

Min häst var lös i magen i flera månader och jag provade olika saker. Det som till slut gjorde susen(skrev om det på detta forum)var att ge henne halm att äta(förutom hö förstås). Hon älskar det inte, men pillar i sig det vartefter. Jag ökade mängden succesivt och när jag var uppe i ca 700 g halm per giva så blev det effekt direkt. (Hade också provat att byta ensilage mot hö utan effekt, pro-viva, yoghurt m.m) Lycka till!

kl finns även magtarm som en vet rekommenderade till min gamla häst.
finns att köpa på granngården

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 532
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka