Lös i magen

H

Halka Banalka

Min häst är kroniskt lös i magen.
Inte så det rinner men det bli inga direkta "kottar", om jag säger så.
Är det någon som har tips på foder man kan ge för att förbättra detta?
Det finns ju speciella mag/tarm foder som är svin dyra, funkar dessa?

Jag har provat det mesta: Han har fri tillgång på Hö / hösilage ingen skillnad. Tog bort betforen ingen skillnad....
Han får idag:
~ 13 kg hösilage
2 kg havre
2 kg korn
2 dl torr betfor
mineraler
Han är ett fullblod kan jag tillägga..
Tacksam för svar

Sv: Lös i magen

Lämpligast är nog att komma tillrätta med grundproblemet. Är han f.d. galoppör med magsår i bagaget?

Har du provat ta bort havren och kornet? 4 kg är ganska mycket kraftfoder, speciellt till en häst som har fri tillgång på hö. Eller är energiinnehållet så extremt dåligt i höet?

det kan inte vara så att han inte tål hösilaget eller? :bump:

Jag ger en av mina hästar Mash från Dynavena om han är lite lös i magen, då blir magen kanon

Det kan ha många olika orsaker. Han kan vara överkänslig mot silaget, som redan sagt av andra. Har han tidigare år ätit silage utan att bli dålig? Har du prövat att bara ge HÖ?
Har du prövat att utesluta kraftfodret?

Det kan vara magkatarr av nåt slag. En kompis häst blev bra direkt då den fick kortison mot katarr - de hade först uteslutit allt man kunde för att se att det inte berodde på nåt foder eller så, i samråd med veterinär. Men hästen blev inte ens bättre förrän den fick kortison. Den hade alltså uppenbarligen inflammation i tarmen.

Såhär års är det vanligt med SANDKOLIK också. Hästarna pillar i sig jord/sand i hagen och det samlas så mycket i magen att de får problem till slut. VANLIGT problem.
Att din häst får fri tillgång till grovfoder borde minska denna risk MEN den kan ju få i sig jord/sand även när den äter upp de sista stråna från marken.

Den kan också helt enkelt fått en störd tarmflora. Du kan pröva Mag&tarm (finns olika märken) av nåt slag och/eller foderjäst.

Min dam kom in från hagen, urrutten i magen förra lördagen. De andra två hästarna i stallet blev också ruttna i magen onsdag, respektive torsdag.

Jag sökte lite här och var på nätet och fick för mig, att det här kan vara anledningen...

Störning i tarmfloran, kan bero på ändrad foderstat, tillfälligt dåligt grovfoder, något hittat i hagen, druckit vatten ur vattenpöl..., stress, med mera. Det kan ta flera veckor att komma tillrätta med. Men inget att hetsa upp sig för (även om jag gör det ändå. Jag är inte van att ha krasslig häst ), så länge ingen feber och gott allmäntillstånd i övrigt.

Att tänka på:
* Öka grovfodergivan, gärna extra halm, så hästen kan välja.
* Minimera kraftfodergivan
* Betfor med MYCKET vatten
* A-fil/magtarmbalans/liknande
* Vetekli
* Avmaska
* Kolla tänder
* Vara extra noga med vatten i boxen.

Vi har ökat grovfodret och ställt in extrahinkar vatten, som är tomma på morgnarna. De har fått betfor med mkt vatten och minimerat kraftfoder, Kraftfodret har ersatts med vetekli. Dessutom har vi "medicinerat" med mag/tarmbalans på em. och Fil till kvällen.

Detta gav så pass bra resultat på två - tre dagar, att vi även har avmaskat hästarna.

11-åringen är återställd enligt ägaren, gammelhästen 25 är lite lösare än vanligt fortfarande och min Tima 22 år, är helt Ok, ena dagen och något lösare än vanligt andra dagen. Så vi kommer fortsätta skonkost och "lättare medicinering", en tid till för att undvika återfall.

Kroniskt lös? Under flera år, med flera olika sorts foder?

Jag säger som Druvan: Det viktigaste är att komma åt grundproblemet. Om det inte har gjorts än är en ordentlig veterinärkontroll att rekommendera, för att utesluta att hästen dras med magsår, tarminflammation eller något annat otrevligt.

Kroniskt - sen hur länge?

fullblod KAN vara ganska känsliga runt kvaliteten på foder vad jag märkt. Hade problem i höstas då höet började bli påverkat av det fuktiga vädret. tror det var mögelpartiklar i, (även om det föreföll fräsht och vi kollade varje bal noga att den inte luktade mögel), för en del balar VAR ofräsha....och att det sen var lerigt i hagen och de gick och rotade gjorde nog inte saken bättre, trots att vi fodrade hö i hagen ovan mark så att säga. Men framför allt som sagt kvaliteten på höet tror jag var boven i dramat.

flyttade stall och bytte till silage - som ju folk säger kan göra dem lösa. Han är 100% återställd trots bytet till silage från HÖ. Silaget är toppkvalitet på, så jag tror som sagt att det var undermåligt hö som var spöket. de står i leriga hagar nu också men ändå är han bra i magen.

annars brukar Dynavena vara bra, det har jag flera bekanta som intygat.

jag tror skarpt på hösilaget. det är många hästar som blir väldigt lösa i magen av det. testa att byta till hö först innan du ändrar för mycket

är hästen stressad förresten? då kan de ju va lösa också

tack, för alla svar.:D
Men faktum kvarstår: Jag har provat både hösilage och hö det gör ingen skillnad.
Fodergivan verkar mycket men annars så magrar han ur, så att minska fodergivan är inget alt. Hösilaget har kanon värden och är av mycket god kvalitet.
Avmaskar regelbundet.
Han är inte den nervösa typen så det är inte det heller.

Min unghäst är kroniskt dålig i magen på vintern, Har provat mag/tarm, loppfrön, foderjäst mm inget har hjälpt, nu håller på med en a-fils kur, får se om det hjälper. Det är skitjobbigt när det är pådetta sättet med hans mage. Han får hö och nästan inget kraftfoder.

Mvh Hanna

Senast ändrad:

Jag har ett halvblodssto med "stressmage", dvs i normalfall är hon bra i magen men minsta stress så blir det "räserbajs" i drivor...
jag är egentligen inte så förvånad att detta resulterade i att hon vid 11 års ålder fick fång, då detta ju utlöses av oreda i tarmfloran.
När hon var sjuk i fång för andra året, dessutom högdräktig, fick jag tips om Protexin, som är frystorkad tarmflora från friska hästar. Och efter att jag börjat tillföra detta så var hon bättre i magen än hon någonsin varit (egen uppf, så jag har ju sett henne hela tiden).
Det kostar några hundralappar för 3-4 månaders behandling, så det är ju absolut värt att prova! MYCKET mer effektivt än mag-tarm eller de andra magmedel jag provat.
Protexin bio premium heter det visst numera och man kan få tag i det via veterinärer eller andra återförsäljare. Hittar du det inte så är det enklaste att kontakta importören via deras hemsida www.vetnutra.com

Jag har provat det mesta: Han har fri tillgång på Hö / hösilage ingen skillnad. Tog bort betforen ingen skillnad....
Han får idag:
~ 13 kg hösilage
2 kg havre
2 kg korn
2 dl torr betfor
mineraler
Tacksam för svar

Min häst blir alltid jätte lös i magen när jag fodrar med hösilage.. Kan du inte bara ge vanligt hö och ta bort hösilaget ? Annars så ge inte foder med mycket protein. Det gör också att dom blir lösa.. Om en häst inte går så mycket så behöver man inte ge så mycket kraftfoder heller..

En häst som inte äter upp sitt grovfoder får för mycket kraftfoder..

Han får idag:
~ 13 kg hösilage
2 kg havre
2 kg korn
2 dl torr betfor
mineraler
Tacksam för svar

Och förresten .. Mina 2 fullblod magrar också lätt.. Men jag ger obegränsat med govfoder.. Men ökar inte på kraftfodret..
När jag gick min amatör-tränarkurs så kom det en foderexpert från Umeå och sa att grovfodret var grunden till allt, och att en häst kan överleva på bara grovfoder (hö o.s.v) men inte bara kraftfoder..

Så helt ärligt, dra ner på kraftfodret och öka grovfoder mängden..

Jag o en stallkompis som hade samma problem (fast inte kroniskt, bara tillfälligt...) gav våra hästar linfrö med bra resultat efter bara några dagar. Ca 1 dl om dagen, ska antigen kokas, men det kan ju vara lite komplicerat i stallet, vi löste det genom att använda vattenkokare o slå på kokande vatten på fröna o sen får de stå o slemma till sig ett tag.

tack, för alla svar.:D
Men faktum kvarstår: Jag har provat både hösilage och hö det gör ingen skillnad.
Fodergivan verkar mycket men annars så magrar han ur, så att minska fodergivan är inget alt. Hösilaget har kanon värden och är av mycket god kvalitet.
Avmaskar regelbundet.
Han är inte den nervösa typen så det är inte det heller.

Men har du tänkt på magsår/katarr? Eller prövat t ex PROTEXIN?
Pratat med veterinär om detta?

Vår förra foderponny var äckligt lös i magen förra hösten. Efter att ha provat allt gav jag henne Pro-Viva nypondryck och vips var problemet ett minne blott!
fick telefon från de nya ägarna till henne att de hade samma problem och de skulle börja ge henne Pro-Viva.
Väl värt att testa! Fast har detta på gått i flera år så håller jag med övriga att orsaken bör kollas upp. Är det nu i höst hästen varit sån så kan jag "trösta" dig med att jag hört många hästar som varit konstiga i magen denna höst.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 532
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka