lös i magen

annie_cool

Trådstartare
Hejsan såg idag när jag mockadwe så skulle jag ta upp en stor hög med avföring men det fick inte så bra efetrsom det var så löst allt bara rammlade ner igen. Nåväl antar att det är pga sommaren och allt detta gräs som gör att bajset blir löst.Stoet är i normal kondis och mår bra annars,.Vad ska man göra?

Sv: lös i magen

Lös mage är aldrig bra, minska på gräset, ge hö eller halm. Eventuellt om hästen fortsätter vara lös så ge probiotika till häst eller jäst för att stabilisera.

Dra ner på gräset ochsen kan jag tipsa om Profeed. En lös mage är i obalans och kan orsaka om man har otur eller hästen rättare sagt, fång....

Se till att hästen får i sig mkt vatten, dom blir uttårkade jätte snabbt av det. Och en del kommer med idé att ge potatismjöl vilket DU inte ska göra, det är för mycket stärkelser i det bla bla vet inte allt vad min veterinär sa.(många som sa att det var bra,)
Men äter den kraftfoder ta bort det. Avvakta några dagar blir hästen inte bättre ring veterinär..:)

Lycka till

av att vara lösa i magen menade jag inte att dom blir uttårkade av vatten såg att det blev lite knas där :)

Just nu är det bra. Hon står just nu ute i hagen betar . Det finns mycket kvar att äta i hagen har rensat lite där tagit bort lite giftga växter med mera. Nu är det bara nässlor och lite annat. Gräset är inte så högt Queen som hon heter är ett Fullblod på 5 år. Svart som natten har inte haft några skader . Räddade denna häst från att dö..

Det är en lång historia men kan göra den kort.Hittade debnna häst på en övergiven gård ägaaren hade tydligen bara lämmnat henne i en smustig box. och stallet var i utselt skick ni skulle bara ha sett stallet. Man såg på henne att hon ville bort så jag lyckats att köra henne hem.Hon var villig och gjorde inget motstånd alls..

Om hästen är dålig i magen skulle jag rekommendera mer fibrer i form av hö eller halm och bakjäst (jag ger ½ paket om dagen till min ungefär en veckas tid).

... Det finns mycket kvar att äta i hagen har rensat lite där tagit bort lite giftga växter med mera. Nu är det bara nässlor och lite annat. Gräset är inte så högt ...

Om det inte finns mycket gräs äter hon ju av "det andra". Smörblommor är vanliga i hagar och om de äter för mycket av det blir de dåliga i magen. Kan det vara så för ditt sto? Eller något annat "giftigt".

Min häst blev dålig ett år när vi var inackorderade och gräset plötsligt tog slut - det var i slutet av maj så, nej, vi hade väl inte en tanke på att kolla det :angel: Läste sedan att kor får ont i magen av smörblommor och fixade en rensad hage. Samma dag som vi flyttade honom dit så blev magen normal igen! Sedan dess har vi ALLTID koll på grästillgången i hagarna - och plockar rara buketter varje dag :laugh:

Det är en lång historia men kan göra den kort.Hittade debnna häst på en övergiven gård ägaaren hade tydligen bara lämmnat henne i en smustig box. och stallet var i utselt skick ni skulle bara ha sett stallet. Man såg på henne att hon ville bort så jag lyckats att köra henne hem.Hon var villig och gjorde inget motstånd alls..

Så du har stulit en häst?

Nej det har hon inte, hon har kopierat sina historier ur 90-t ungdomsböcker och gör det titt som tätt!

Svart som natten, 5 år, Queen, Fullblod, övergiven i smutsig box på en hemlig gård, ville gärna följa med och litade på den unga flickan med en gång...

Låter det bekant? :D

ja :) Jag menar om jag ska låtsas ta det seriöst så innebär det att hon stulit sin svarta häst :P Tänkte det skulle vara roligt att höra förklaringen på räddningen/stölden typ :)

Kanske vill hon bara vara helt anonym men har en häst med de problem hon beskrev... Jag menar, hon svarade ju de som svarade på frågan, men hon svarade inte på om hon stulit hästen...

Hur som helst kan det ju finnas andra som vill läsa tips på vad man gör åt en lös mage :grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 936
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 900
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka