Lös i magen=komockor

Beemergirl

Trådstartare
Ja min häst är nu så lös i magen att det ser ut som en ko har lagt en blajja när han skitit.... :crazy:

Han har gått på bete i tre veckor, kommer in på natten, och har nu varit så här otroligt lös i magen i en vecka. Han har aldrig varit så tidigare nån sommar så nu tänkte jag fråga er här på Buke om det är nån som har nåt förslag om vad jag kan ge honom för att stabilisera det hela???

Tell me!

Sv: Lös i magen=komockor

E**ersmann har ett foder som heter Mash. Det finns säkert fler som har ett sådant, man kokar vatten o häller över fodret, det ska dra ca en halvtimme, sen ger man det.

Här har det räckt med några dl foder, ett par dar sen har magen stabiliserat sig.

Hästarna älskar det:love:

Har din häst tillgång till salt? För ibland kan det vara det som orsakar lösa magar.

Hoppas det ordnar sig!!

Probiotica, Probimin, Pronutrin, ge hö för att torka upp magen under natten.
Själv börjar jag alltid några dagar före betessläppet att ge probiotica, jag har också låtit beta in häst succesivt på gräs för att slippa den typen av besvär. Det är tyvärr så att även om hästen inte hade dessa problem förra sommaren, innebär det inte att man slipper dem nuvarande.

Jo hästen har tillgång till salt så det kan inte vara det. Ska kolla om jag kan få tag på det där fodret.... Bor ju som i skogen så det finns bara G****gården att tillgå....

Tack för svar! :bow:

Nej det fattar väl jag oxå att bara för att han tidigare inte varit så så kan han bli det iår....
Tyvärr har jag inte möjlighet att beta in min häst eftersom jag hyr in honom på vintern och där finns ingen gräshage att tillgå. Automatiskt blir det mkt gräs på en gång men dom kommer ju in på natten och FÅR då hö att mumsa på under natten.

Jag tror inte att du eller din häst får den hjälp som behövs genom att introducera ytterligare ett irritationsmoment, ett nytt kraft foder frestar bara på matsmältnings systemet ytterligare och gynnar inte situationen. Försök att inte tillsätta nya foder för ögonblicket, utan ordna med ett magstabiliserande medel som du fick tips om tidigare.

Hoppsan så irriterad du blir, varför så arg?

Automatiskt blir det mkt gräs på en gång men dom kommer ju in på natten och FÅR då hö att mumsa på under natten.

Man kan ju sakta men säkert vänja hästen vid gräs även om man hyr den, kanske genom att låta den ha betat några timmar per dag till att börja med för att sen öka på tiden till full tid är uppnådd.

I övrigt håller jag med, jag skulle inte ge något nytt foder nu. Risken är att du får ett ännu värre problem på halsen, har god erfarenhet av probiotica så den rekommenderar i varje fall jag som en stabilisator för magen.

Hoppsan så irriterad du blir, varför så arg?

Man kan ju sakta men säkert vänja hästen vid gräs även om man hyr den, kanske genom att låta den ha betat några timmar per dag till att börja med för att sen öka på tiden till full tid är uppnådd.

I övrigt håller jag med, jag skulle inte ge något nytt foder nu. Risken är att du får ett ännu värre problem på halsen, har god erfarenhet av probiotica så den rekommenderar i varje fall jag som en stabilisator för magen.

Irriterad och irriterad vet jag väl inte men allt som oftast när man skriver på hästvårdssidorna så blir man typ idiotförklarad.... :devil: Det är det som gör mig irriterad. Varför inte ge konstruktiva råd som hjälper istället för stjälper???
Skrev ju att jag ville ha hjälp med vad jag kan göra för att stabilisera hans mage...

Eftersom jag nu inte har möjlighet att beta in honom innan det riktiga betet så fick han gå fyra timmar om dagen när vi kom dit och nu har han de tre senaste dagarna gått på fullt bete men kommit in på natten. Brukar ha dem ute dygnet runt i vanliga fall. Sen hyr jag inte honom utan det är min egen häst.

Ska kolla om det går att få tag på det där stabiliseringsmedlet som jag fick tips om, nå som vet var det finns att få tag på?

Om jag hade idiotförklarad dig så hade du vetat det med säkerhet, det hade mycket klart framgått.;)

Prova med att söka på intern. sök på namnet, de brukar ha ÅF på deras hemsida!!:idea:

Har sökt men det verkar som om det bara finns i Skåne.... Men aja nu måste jag iväg på jobbet så jag får fortsätta leta ikväll!!!

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Hoarfrost
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 489
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 186
Senast: Voeux
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka