Lös i magen, har ni några tips?

J

julia_v

hej!

Mitt sto har sedan fölsben varit lös i magen i perioder,
men sedan jag började ge henne foder med "hack" i tex luzern
så har hon varit bra nästan hela tiden.
men nu för ca en månad sedan så blev hon lös i magen igen,
avförigen som man mockar ut ur boxen är väl ganska fast och normal,
men det rinner ur henne och svans och bakben är ofta nerbajsade..

*Jag har avmaskat
*Provat diverse A-fil, Dofilus mm men hon VÄGRAR att röra maten då..
*Gett henne bajs från andra friska hästar ( det skulle man göra fick jag höra), , jag har då blött upp lite bajs i vatten och sprutat in det i munnen då hon självklart inte åt det frivilligt...
*Nu har jag gett henne potatismjöl ( En bekant till mig fick de tipset från Strömsholms djursjukhus), tydligen så skulle hästen bli sämre
ett par dagar, innan magen blev bättre igen..

Hon äter för tillfället under vintervilan:

0,5kg luzernmix
0,5 kg korn
8 kg hö
mineraler
lite betfor för att få i henne potatismjölet.

Vi tog en massa blodprover på henne sist hon var sådan här i magen
men de visade inget konstigt el fel.

Någon som har några tips på vad man kan ge henne?
Hästen är annars fin i hull , hår och temprament.

Tacksam för era tips och råd!!!

MVH julia

Sv: Lös i magen, har ni några tips?

Det jag reflekterar över är att hästen blir bättre med mera strå, så får den i sig tillräckligt med TS för att klara sig? Eller är det så att TS inte riktigt räcker till, hur mycket väger din häst, är det hö så det inte är hösilage?

Jag vet faktist inte vad hon väger :confused:
Hon ser ut såhär:
http://community.webshots.com/photo/88617985/88618462ALUHBb

lite mer musklad är hon nog idag ( kortet är ca 1.5 år gammalt,
och nog lite smalare mage tror jag..Hon är 1.60 hög

I vanliga fall äter hon:
1kg luzernmix
0.5 kg korn
1.5 kg havre
miner röd
b-vitaminer
8kg hö ( inte hösilge, det tål hon inte)

Jag funderar dock på att gå tillbaka till
Eggersmans foder, hon åt det förr och jag tycker nog att hon var ännu bättre i magen då, jag använde: Strukturmix och masch
ifrån dem.

Kan det vara idé att lämna in ett träckprov?

Vilken fin häst du har!! Liknar min gammelpålle jättemycket!

Eftersom du haft din häst så länge och den har haft problem med lös avföring från och till sedan den var liten så borde du ju ha ganska bra koll på vad den funkar bra på och vad den funkar mindre bra på (fodermässigt menar jag), eller hur?

Hur är den i övrigt?? Hull, kondition osv?? Tänker mest på om du märker det på mer än bara avföringen?

Eftersom min häst haft problem ganska länge med lös avföring och det sedan visade sig att det var sand i tarmen, så har jag nu fått lite smått dille på sand ;) . Om hästen går i leriga hagar så kan det ju faktiskt tänkas vara en orsak. Har man då också en häst som är känslig i magen redan från början så kommer reaktionen säkerligen tidigare hos den hästen än vad det kanske hade gjort hos en häst med "normal" mage. Förstår du hur jag menar :crazy: ??

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 515
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 689
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar