Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Stämmer det att hästar blir lösare i magen av rapsolja? Eller kanske alla oljor? Har läst att vissa ger uppemot 7 dl rapsolja/dag och andra bara några matskedar. Blev väldigt oklok av det här och vill gärna att ni upplyser mig om rapsoljans för-/nackdelar och eventuella bieffekter. Tack på förhand!
Jo dom blir lösa i magen av för mycket olja, man får prova sig fram och se hur mycket dom tål, är nog mycket individuellt. Men man ska inte ge så mycket som 7 dl per mål i alla fall, utan normalt så brukar dom klara 1-2 dl/mål och vill man ha i dom mer så får man helt enkelt ge flera ggr/dag. Jag är inte heller överförtjust i rapsolja, har hört att man forskar på om det finns ämnen i som inte är helt bra för hästar men det är inte klart ännu. Min häst tyckte inte heller om rapsolja utan han föredrog majsolja.
Vegetabilisk olja generellt är ju ett väldigt skonsamt energitillskott och väldigt bra för pälsen, någon annan funktion har det nog inte.
Som exempel om du bara vill ha lite blank päls så ska du inte ge så mycket, då räcker det med några matskedar men vill du ha mer "gas" i hästen då får du öka på så mycket som krävs (se ovan).
Okej, tack! Jag har börjat idag med att han får 1 dl/dag uppdelat i två mål. Tänkte köra med det några dagar och sen öka till 1 dl/mål och se så han tål det Jag vill både åt den blanka pälsen och energin och det gör inget om det blir lite fett som bieffekt på honom Jag gillar att ha fett att jobba bort
Foder & Strö
Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Kropp & Själ
Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form.
Jag var i kontakt med vården, men...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.