Lös hund utan uppsikt...

SandraM

Trådstartare
Min mamma ringde igår och var helt förtvivlad, då deras granne nu släpper ut sin hund utan uppsikt (finns inget staket på gården). Denna hunden gör kraftiga utfall och då mamma har en liten Papillon och den andre hunden är en BC så hon vågar inte ens gå ut.

Sedan hade hunden stuckit och dragit en repa på byn, så ägaren fick ut på en åktur för att hitta huden. Mamma hade fått en rejäl ut skällning av denna ägare då hon sa till och tyckte detta var olämpligt!

Vad är det som gäller och vad kan man göra åt saken?? Ägaren till denna hunden tar inte åt sig då folk säger till, hon tycker sig ha all rätt att göra som hon vill med sin hund!

/Sandra

Sv: Lös hund utan uppsikt...

Änmäl till länsstyrelsen och polisen och fortsätt göra det.

Människor som skiter i att ta hänsyn till andra, behöver man inte bry sig på om de är sura på en eller inte.

Jag hade kopplat upp hunden och lämnat in den till polisen varje gång. Synd att din mamma är rädd för den.

Oj. Sånt är svårt.

Men.. en polack som bor några hus bort från mig, har sin krulliga hund lös på trädgården. Utan staket. Alltid när jag går förbi kommer den springandes mot mig och mina hundar.
Den är säkert jätte snäll, men jag har sett hur min chihuahua siktar på strupen på främmande hundar och hänger där :crazy: det kan nog göra den snällaste hunden arg....
Så när den kommer, lyfter jag upp vavvan, stampar i marken å skriker åt hunden :p så springer den!

Har f.ö gjort likadant mot en rottis som stack in till kossorna på mitt gamla jobb. Han jagade och högg å skälde, och de högräktiga korna sprang för sitt liv :crazy:
Då borde de funka på en feg BC (ursäkta fördomen ;))

Änmäl till länsstyrelsen och polisen och fortsätt göra det.

Människor som skiter i att ta hänsyn till andra, behöver man inte bry sig på om de är sura på en eller inte.

Jag hade kopplat upp hunden och lämnat in den till polisen varje gång. Synd att din mamma är rädd för den.

Okey!! Så bra, då ska jag absolut säga åt henne att göra det! Tror inte mamma har några avsikter att vara "kompis" med denna person!

När jag var hemma över nyår så mötte jag denna ägaren och hund när jag var ute med min hund, hunden gjorde utfall så hon fick knöla ner honom i en snödriva för att orka hålla honom. Jag har ju ändå en hund som det troligtvis inte skulle bli lika stor skada på som om den skulle hoppa på mammas, och den är inte rolig att möta så jag förstår min mamma lite där!

I de flesta kommuner får hundar inte vara okopplade, iaf inte i stadsplanerade områden.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
Övr. Hund Jag har en boxertik på 2 år, världens snällaste när det kommer till människor. Älskar allt å alla, precis som en boxer ska vara...
Svar
10
· Visningar
5 039
Senast: Ainon
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka